וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתקלתם בנחש ארסי? כך תימנעו מהכשה קטלנית

שירה הוד

23.6.2013 / 10:00

המקרה הטראגי של מיכאל איצקוביץ' שמת לאחר שהוכש על ידי נחש צפע בכינרת ממחיש עד כמה מסוכנים הזוחלים. שלמה עדני, לוכד נחשים יותר מ-30 שנה מסביר כיצד לנהוג לאחר הכשה

מותו של מיכאל איצקוביץ' ביום שישי האחרון מהכשת נחש צפע בחוף הכינרת מחדד את הסכנות הטמונות במפגש לא רצוי עם נחש ארסי. המקרה הטראגי של איצקוביץ', שהוכש על ידי נחש שהסתתר בתיקו, מצטרף לשורה של מקרי הכשה בתקופה האחרונה, בעיקר בצפון הארץ.

שלמה עדני, לוכד נחשים זה יותר מ-30 שנה בעיריית בת ים, מסביר כיצד להתנהג במקרה שבו נתקלים בנחש, ארסי או שאינו ארסי, ואילו צעדים לנקוט במקרה שהנחש הצליח להכיש אתכם. הטיפ המרכזי של עדני: הישארו רגועים, גם אם זיהיתם נחש, וגם אם למרבה הצער כבר הוכשתם על ידו. "נחש לא רודף אחרי בני אדם, אלא מרגיש מאוים מבני אדם בסביבתו".

צפע חרמון צעיר. בעז שחם, החברה להגנת הטבע
"לא להילחץ"/החברה להגנת הטבע, בעז שחם

כיצד מזהים שהנחש ארסי?

הנחש הארסי הנפוץ במישור החוף ובצפון הארץ הוא נחש צפע. יש לו ראש משולש ופסים צהובים וחומים. קשה להבדיל בין נחש ארסי לנחש שאינו ארסי, מי שלא איש מקצוע יתקשה להבחין, ולכן תמיד כדאי להתרחק.

אם זיהיתי את הנחש, מה עליי לעשות כדי להימנע מהכשה?

יש להתרחק מהנחש. הוא מכיש מפחד, מפני שהוא מרגיש מאוים.

אם לא שמתי לב והוכשתי על ידי נחש, אילו פעולות עליי לנקוט?

לא להיכנס ללחץ, לשים מים קרים, אפילו עם מגבת, על המקום הפגוע ולהתפנות לבית החולים, עדיף על ידי מישהו אחר. לא לעשות חוסם עורקים ולא למצוץ את הארס כמו שרבים עושים. רצוי לתפוס את הנחש על ידי מומחה כדי לדעת איזה מה סוג הנחש שהכיש כדי להתאים נסיוב לסוג הארס.

באיזו תקופה הנחשים מסוכנים ביותר?

זו התקופה הכי מסוכנת בשנה, כי הם קמים מתרדמת החורף. החום מעיר אותם לאחר חורף ארוך, כשהם מלאים ארס. הם עכשיו מחפשים אוכל וכל הכשה מלאת ארס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנפוץ ביותר - צפע ארצישראלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

צפע ארצישראלי

נחש ארסי ממשפחת הצפעונים. שטח המחיה שלו מצוי בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה והוא הנחש הארסי הנפוץ בישראל. לצפע המצוי גוף רחב יחסית לנחשים אחרים, והוא מסתיים בזנב קצר. אורכו יכול להגיע עד כמטר וחצי, צבע גבו צהבהב ועליו פס עקלתון בצבע חום. ראשו משולש - מה שמעיד על בלוטות הארס סמוך ללוע. הארס שלו פוגע במערכת הדם והלימפה וגורם להמסת רקמות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משמיע קולות אזהרה בקשקשיו. אפעה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפעה

נחש ארסי ממשפחת הצפעים. אורכו נע בין 20 סנטימטרים לכ-85 סנטימטרים. צבעיו: אפור, אדום, צהוב או חום עם כתמים בהירים בעלי הילה כהה. הוא משמיע קולות אזהרה באמצעות קשקשים. ראשו משולש ובולט מהצוואר הדק. הארס שלו מרוכז ביחס לנחשים ארסיים אחרים והוא גורם בעיקר לשטפי דם קשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בעל "קרניים" מעל ראשו. שפיפון הנגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

שפיפון הנגב

נחש ארסי ממשפחת הצפעונים. נפוץ בנגב, במצרים, בירדן ובסהר הפורה. הוא בעל ראש משולש וצבעו העיקרי צהוב. על גבו ישנם כתמים חומים בעלי הילות בהירות. קצה זנבו שחור. אורכו של השפיפון יכול להגיע למטר אחד ומשקלו כחצי קילוגרם. מעל עיניו ישנו זוג "קרניים" - מה שמקל על זיהויו. הארס שלו פוגע במערכת העצבים, בניגוד לארס של מרבית הצפעונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully