וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מינון מזערי של קנאביס מגן מפני נזק מוחי

לי בן שי

5.6.2013 / 15:27

שני מחקרים מצאו כי שימוש בחומר הפעיל בקנאביס עשוי להגן המוח והלב מנזק קוגניטיבי ארוך, שנגרם מהיעדר חמצן או התקף. בשל המינון הנמוך "אין שום אפקט התנהגותי", אמר החוקר

בתקופה האחרונה סוגיית השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים שבה ותופסת מקום מרכזי בשיח בארץ. רק לפני יומיים הודיע משרד הבריאות כי הוא ממליץ לאשר טיפול בקנאביס רפואי גם עבור החולים במחלות פרקינסון ותסמונת טורט. בשבוע שעבר בדיון סוער בוועדת הבריאות בכנסת סיפר אב לילד חולה סרטן כיצד רק הקנאביס הרפואי סייע לבנו בן השבע במהלך הטיפולים הכואבים. על רקע הדיון הציבורי, האקדמיה ממשיכה לחקור את השפעותיו של הצמח שהשימוש בו מוכר עוד מהעת העתיקה.

שניים כאלו הם מחקריו של פרופ' יוסף סרנה מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, שבדק את ההשפעות של THC – החומר הפעיל העיקרי בקנאביס – כמגן מפני נזק מוחי והתקפי לב. במחקר הראשון, התפרסם בכתב העת המדעי Experimental Brain Research, הוא מצא כי מינון מזערי של THC מגן על המוח מפני נזק קוגניטיבי ארוך טווח, שעלול להיגרם בעקבות היפוקסיה (היעדר אספקת חמצן), התקפים שונים או שימוש בסמים.

מוח אנושי. Jeffrey Collingwood, ShutterStock
מינון מזערי של THC מגן על המוח מפני נזק קוגניטיבי ארוך טווח. אילוסטרציה/ShutterStock, Jeffrey Collingwood

בניסוי הזריקו לעכברים כמות THC במינון של אלפית מסיגריית מריחואנה ממוצעת, בין שבוע לפני הפגיעה המוחית עד לשלושה ימים אחרי. קבוצת בקרה ספגה את הנזק המוחי ללא הטיפול. בבדיקות שנערכו שלושה עד שבעה שבועות אחרי הפגיעה, התברר שהעכברים שקיבלו THC הצליחו יותר במבחנים התנהגותיים המודדים כישורי למידה וזיכרון.

"מצאנו של-THC, כאשר נותנים אותו במינון שנמוך באלפית ממה שיש בסיגריה, יש תכונה של הגנה על המוח מכל מיני נזקים", אמר פרופ' סרנה לוואלה! חדשות. סרנה התייחס למספר גורמים לנזק קוגניטיבי למוח – מחסור בחמצן למוח, התקפים אפילפטיים במוח, חומרים טוקסיים (כמו אקסטזי) והרדמה מאוד עמוקה וממושכת. "אם יום-יומיים לפני או יום אחרי מזריקים את ה-THC, מונעים את התפתחות הנזק הקוגניטיבי ארוך הטווח. הראינו שהמינון הנמוך מפעיל במוח מסלולים ביוכימיים שקשורים לפלסטיות ולפונקציונליות של המוח. החומר גורם לעלייה של חומר נוירוטרופי (שמגרה צמיחת תאי עצב, ל.ב.ש) שנקרא BDNF, שהוא חומר שחשוב לתחזוקה טובה של המוח", הוסיף.

"אפשר להשתמש בזה כדי להגן על המוח כאשר קורים נזקים מסוימים, או כשאנחנו יודעים מראש שהולך לקרות נזק – כשנאלצים להפסיק אספקת חשמל למוח בניתוחים מסוימים, או מיד לאחר שקרה נזק כמו חנק או טביעה, התקפים חזקים או נזק מחומרים טוקסיים", הסביר פרופ' סרנה על המשמעות של המחקר בשימוש עתידי. החוקר התייחס גם לשימוש כרוני בתרופה עתידית שתתבסס על הממצאים וטען כי בשל המינון הנמוך "אין שום אפקט התנהגותי".

טיפול כרוני למניעת התקפי לב

המחקר השני של פרופ' סרנה, שנעשה בשיתוף פעולה עם פרופ' עדית הוכהאוזר ממכון פלזנשטיין, מרכז רפואי רבין, מראה את אותה הגנה של THC במינון נמוך על הלב. "אם לפני יצירת שבץ הלב נתנו את המינון המזערי הזה של החומר - הגנו על הלב והקטנו בהרבה את הנזק", אמר פרופ' סרנה. "התפקוד של הלב היה הרבה יותר טוב והדלקת הרבה יותר קטנה". המחקר עדיין לא בדק את השפעותיו של ה-THC במינון מזערי לאחר השבץ, אך הוא העריך כי גם במקרה הזה אפשר יהיה לתת את הטיפול בצורה כרונית לאנשים בסיכון גבוה להתקפי לב.

"צריך לזכור שכמו בכל תרופה אחרת, גם לזה יש תופעות לוואי, שאנשים נוהגים להכחיש כי הם רוצים לדחוף את הנושא. אבל זה לא צריך למנוע את השימוש הקליני בהם, כמו שלא מונעים את השימוש במורפין", אמר פרופ' סרנה. "משרד הבריאות מאשר ודואג שיהיו רגולציות. לא כל אחד יכול לגשת לחנות ולקנות מורפין אבל אם מישהו צריך, הוא מקבל מרשם. מאשרים לחולים לקבל את המריחואנה הרפואית ודואגים שזה יהיה תחת פיקוח". באשר לסברה כי חברות התרופות הן שלוחצות נגד הרחבת ההתוויה הרפואית של קנאביס בארץ, אמר: "השימושים הרפואיים שרוצים לתת לקנאביס הם לא השימושים מכניסי הרווחים הגדולים. אם היו אומרים שזה מוריד לחץ דם וכולסטרול, אני מתאר שחברות התרופות היו עושות שמיניות באוויר כדי למנוע את זה, כי זה מכניס להן רווחים גדולים. יש בעיה אמיתית בזה כמו בכל חומר אחר, שיש לו תופעות לוואי לא נעימות. צריך לנצל אותו למשהו טוב".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully