וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האיידס העולמי: עליה במספר החולים בישראל

יום השנה להעלאת המודעות לנגיף האיידס יצויין היום ברחבי העולם, כ-40 מיליון בני אדם נושאים את נגיף ה-HIV. בישראל מספר הנשאים עלה, אך התקציב המיועד לסוגיה ירד בשנתיים האחרונות

אתר רשמי

(באדיבות הערוץ הראשון)

היום יצויין ברחבי העולם יום האיידס העולמי להעלאת המודעות למחל בעולם. אלא שהנגיף, שבעבר נחשב לגזר דין מוות, כבר אינו נתפס באופן זה כיום. בעזרת טיפול תרופתי הולם, ניתן לחיות עם נגיף ה-HIV במשך עשרות שנים. עם זאת, כ-40 מיליון בני אדם ברחבי העולם הם נשאים של הנגיף, ואחוז הנשאים הזוכים לטיפול נמוך בצורה חמורה ומדאיגה.

בארצות הברית חיים כיום 1.2 מיליון נשאי נגיף ה-HIV, אך רק 28% מהם צורכים טיפול רפואי המדכא את הנגיף בגופם. חלק מהנשאים אינם עושים זאת, מהסיבה שטרם איבחנו את המחלה בגופם והם אף אינם מודעים לה. אלא שגם בקרב המודעים לאבחון הנגיף בגופם, פחות ממחצית מהם צורכים טיפול תרופתי המדכא את הנגיף.

נגיף ה-HIV, לא רק שניתן לדיכוי על ידי תרופות במשך עשרות שנים, אלא שטיפול רפואי בשלב מוקדם של הגילוי, מוריד ב-96% את הסיכוי של הנשא להדביק בנגיף את בן או בת הזוג. "הטיפול הרפואי יכול למנוע את התפשטות הנגיף לאחרים", אומר תומאס פרידן, מנהל המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית.

בסין נרשמו השנה 48,000 אבחונים חדשים של בעלי הנגיף, אך הנתון המשמעותי הראה כי 82% מהנשאים החדשים קיבלו את הנגיף בשל מגע מיני לא מוגן, לעומת 11.6% שנדבקו בנגיף באופן זה בין השנים 2005-1985. בבייג'ינג פועלת יוזמה להשקת תוכנית מניעה, שתסביר את הסיכונים הכרוכים ביחסי מין לא מוגנים, אך במדינה כמו סין - בה לא מתקיים שיח ציבורי בנושאים מסוג זה - לא ניתן יהיה להבחין בשינוי מהותי בשנה הקרובה.

מספר הנשאים עולה - התקציב יורד

בישראל חלה עליה של כ-13% במספר נשאי הנגיף בשנת 2010, שני שלישים מהם - גברים. עם זאת, התקציב המופנה לאישור תרופות חדשות בתחום זה ירד בשנתיים האחרונות במאות אחוזים, כך נמסר מהוועד למלחמה באיידס. רק מחצית מהתרופות המומלצות כיום בארה"ב ובאירופה - להתחלת טיפול בנשאים חדשים - נמצאות היום בסל התרופות.

הדבר גורם לכך שחלק ניכר מהנשאים שסובלים מתופעות הלוואי של תרופות פחות מתאימות ופחות מתקדמות, מתקשים לשמור על הרצף הטיפולי ולכן סובלים מעמידויות לתרופות ומעומס נגיפי גבוה. עובדה זאת לא רק גורמת לנשאים לפתח סיבוכים מסכני חיים, אלא מעלה משמעותית את סיכויי העברת הנגיף.

עוד בנושא
עלייה במספר נשאי HIV בישראל
פריצת דרך? חוקרים טוענים כי פיתחו חיסון ל-HIV
חתולים זוהרים יסייעו למצוא תרופה לאיידס?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully