וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתמחים יתייצבו לעבודה? "אי ודאות של מלחמה"

היום ייכנסו לתוקפם מכתבי ההתפטרות של הרופאים הצעירים, ולמרות שמרבית הסימנים מראים כי הרופאים יצייתו להוראת בית הדין לעבודה שלא להתפטר, בבתי החולים חוששים: "לא נוכל להתמודד"

רגע האמת בבתי החולים: בצל המשא ומתן המתנהל בין נציגי הרופאים המתמחים לבין משרדי האוצר והבריאות, ועל רקע החלטת בית הדין לעבודה שלא להקדים את הדיון בעניין, ולהותירו בשעה 14:00, ייכנסו היום (חמישי) בשעה 10:00 מכתבי ההתפטרות של הרופאים הצעירים לתוקפם. בקשתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי המתמחים ישהו את התפטרותם בעשרה ימים על מנת לאפשר בחינת רעיונות לפתרון המשבר, לא התקבלה לפי שעה. על אף שמרבית הסימנים מראים כי המתמחים יגיעו לעבודה, בשל הוראת בית הדין לעבודה כי התפטרותם אינה חוקית בטרם דיון בעניין, הרופאים הבכירים בבתי החולים מזהירים מכאוס מוחלט – "יותר גרוע ממלחמה". בין אם יסתובבו הבוקר הרופאים הצעירים במסדרונות בתי החולים ובין אם לאו, המסר שהם מעבירים הערב הוא של חוסר אונים: "אין התקדמות במשא ומתן – הפערים גדולים מאוד".

התפטרות המתמחים - כותרות אחרונות
מתמחים ב-6 בתי חולים החליטו לא לדחות ההתפטרות
נתניהו שוב ביקש מהמתמחים: השהו ההתפטרות
בעקבות ההתפטרות: ראש הממשלה נפגש עם המתמחים

הפגנת רופאים מתמחים מחוץ לסינמטק תל אביב, אוקטובר 2011. דרור עינב
יגיעו לעבודה מחר? הפגנת רופאים מתמחים בתל אביב, הערב/דרור עינב

פרופ' יהודה אולמן, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים רמב"ם בחיפה, מתאר תרחיש אימים, שעשוי להתממש כבר היום בבוקר. "בית החולים יפסיק לתפקד כמעט לחלוטין תוך מספר שעות", אומר מי שעומד בראש מחלקה באחד מבתי החולים הגדולים בישראל, ובוודאי אחד מאלה שיינזקו יותר מכולם אם אכן לא יגיעו המתמחים לעבודה. "לא יהיה מי שישחרר חולים, לא יהיה מי שיקבל אותם. שורה של אמבולנסים יעמדו מחוץ לחדרי המיון, ובכלל לא יהיה אפשרי להגיע אליהם ולבדוק אותם". לדבריו, בשעות הראשונות ייתכן והאמבולנסים יועברו לבתי החולים הקטנים, דוגמת בית החולים כרמל, שבו נאסר על המתמחים להתפטר, אך במהרה גם הפתרון הזה לא יספיק.

"מדינת ישראל מעולם לא עמדה במצב הזה"

"אף אחד לא יכול לצפות בדיוק כמה מהר תקרוס המערכת, וכמה מהר יתחיל הנזק להיות אכזרי וכואב", ממשיך אולמן. "אף פעם מדינת ישראל לא עמדה במצב דומה". בשל מיקומו הגאוגרפי, בית החולים בו עובד פרופ' אולמן נחשב לאחד מהמרכזים הרפואיים המאומנים ביותר בתפקוד במצבי חירום בארץ. אם גם המומחה מתאר כי בכל הנוגע להתנהלות בית החולים, המצב עשוי להיות חמור ממלחמה, כנראה שיש סיבה לדאגה. "אפילו לפני מלחמה אנחנו יודעים ומסוגלים להתמודד, כי כל אחד יודע מה תפקידו. פה ממש לא יודעים". לדבריו, "הדבר בהחלט יכול להידרדר מהר מאוד למצב של סכנת חיים. אנחנו שנשארים נעשה הכול כדי שזה לא יגיע לכך, אבל הכול יכול להיות". לבסוף מבקש אולמן להבהיר: מדינת ישראל מעולם לא התמודדה עם מצב כזה.

אבל מה יעשו המתמחים? ד"ר נדב חיים, רופא מתמחה בבית החולים שיבא בתל השומר, מבהיר כי כל עוד הוראת בית הדין הארצי לעבודה קובעת כי אסור למתמחים להתפטר מעבודתם עד להודעה אחרת, הוא יגיע לעבודה, וסביר שלא רק הוא. "אנחנו נוהגים לפי החוק", הוא מבהיר. "אם החוק מחייב אותך להגיע לעבודה עד להודעה אחרת, נעשה מאמץ שאנשים יגיעו. אם החוק מאפשר לנו לקיים את מכתבי ההתפטרות כלשונם ולא להגיע לעבודה מחר בבוקר – כך נעשה". במשרד הבריאות, אגב, עסקים כרגיל. מהמשרד נמסר כי המתמחים הסכימו זה מכבר להשהות את התפטרותם עד להודעה חדשה, ובוודאי שבכפוף להחלטת בית הדין – בבתי החולים נערכים להגעתם של הרופאים המתפטרים הבוקר לעבודה כבכל יום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הפגנת רופאים מתמחים מחוץ לסינמטק תל אביב, אוקטובר 2011. דרור עינב
"אם החוק מחייב אותנו להגיע לעבודה - נגיע". הרופאים מפגינים הערב/דרור עינב

גם אם היום יגיעו המתמחים לעבודה, ויישארו במחלקות לפחות עד השעה 14:00 – אז יחל הדיון בין המדינה לנציגיהם בבית הדין לעבודה, התמונה המתקבלת הערב לא מבשרת טובות באשר לפתרון המשבר החמור ברפואה הישראלית. ד"ר מאיר מזרחי, מתמחה בגסטרואנטרולוגיה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, אשר השתתף במשא ומתן, ציין אמש כי "אין התקדמות במשא ומתן. הפערים גדולים מאוד. כפי שזה נראה, יש עוד ניסיונות להציל את המצב, אבל אני לא אופטימי".

"ראש הממשלה זה מחסום שאסור לזלזל בו"

מזרחי ציין עוד כי ניסיונותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשכנע את המתמחים כי הוא פועל למענם ומוכן להפעיל את כובד משקלו כדי לפתור את המשבר, לא הצליחו לשכנע את הרופאים. "לא הצלחנו להעביר את המסר האופטימי מנתניהו", הוא מודה. "ניסינו להשיג עבורו את ארכת עשרת הימים שהוא ביקש, אבל לפי שעה המתפטרים לא מוכנים לקבל את הבקשה. יש תחושת תסכול גדולה מאוד, אנחנו כבר שלושה חודשים זועקים ותמיד זה נראה שבשנייה האחרונה מוצאים את הזמן לדבר אתנו. אני מעריך את ראש הממשלה, ומקווה שבסוף תתקבל החלטה נכונה".

בקרב הרופאים הבכירים, יש כאלה המבקרים את התעלמותם של המתמחים מדרישת ראש הממשלה להשהות את התפטרותם. "אני כן הייתי נענה לפנייה של ראש הממשלה", אומר פרופ' אולמן. "כניסתו של נתניהו לתמונה הייתה רגע מפנה, ובעיניי ראש הממשלה זה מחסום שאסור לזלזל בו". עם זאת, פרופ' אולמן גם מבין את תסכולם של הרופאים: "הם מרגישים מושפלים, שמזלזלים בהם, שמסובבים אותם במילים".

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully