וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנאומים להצעת הקוורטט: סוף שבוע היסטורי באו"ם

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

25.9.2011 / 0:03

מנאומו הפרו-ישראלי של אובמה ("שלום לא דרך החלטות של האו"ם"), דרך דברי נתניהו ("בוא נדבר דוגרי") ועד למתווה שהציג הקוורטט ("הסכם בתוך שנה") - השתלשלות האירועים בעצרת הכללית

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

סוף השבוע האחרון ייחרט עמוק בזיכרונם של הפלסטינים ושל אזרחי ישראל, ויירשם, ללא ספק, בספרי ההיסטוריה – כמהלך הקיצוני ביותר, עד כה, בו נקטו מנהיגי הרשות הפלסטינית בדרך לעצמאות מדינית. חודשים שלמים של הכנות, לבטים ומסרים הדדיים הגיעו לקצם עם פתיחת העצרת הכללית של האו"ם ביום רביעי בניו יורק. איומים חוזרים ונשנים מצד מנהיגי הפלסטינים בפנייה חד-צדדית בבקשה לקבל עצמאות מדינית ממועצת הביטחון של האו"ם, מומשו בסוף השבוע הזה, כאשר אבו מאזן הגיש את הבקשה למזכ"ל האו"ם, באן קי מון.

העצרת הכללית של האו"ם - האירועים הבולטים:
אבו מאזן: נאומי השפיע לטובה על דעת מועצת הביטחון
הפלסטינים ביקשו הכרה, נתניהו: ”בואו נדבר דוגרי”
עיתוני העולם מחזקים את אבו מאזן ומבקרים את נתניהו
ישראל: מקווה לפעול לפי מתווה הקוורטט אחרי החגים
שחקן חיזוק: ג’ון וויט בא לאו”ם לתמוך בישראל

ובמה באו"ם: "אין קיצור דרך לסיום העימות". רויטרס
"בובה בידי הישראלים". נאום אובמה/רויטרס

העצרת הכללית נפתחה ביום רביעי, עם נאום שנשא המזכ"ל במהלכו קרא לשים סוף לקיפאון המדיני במזרח התיכון. באן, שהתחייב להמשיך במאמץ להשגת שלום באמצעות הסדר ומשא ומתן, אמר כי "ישנה הסכמה ארוכת שנים שלפלסטינים מגיעה מדינה", והוסיף כי "ישראל צריכה ביטחון, שתיהן רוצות שלום".

הבא בתור היה נשיא ארצות הברית. אובמה, בנאום פרו-ישראלי מובהק, נעמד לצדו של ראש הממשלה נתניהו וזכה לגינוי מצד הפלסטינים שטענו כי הנשיא האמריקאי הוא "בובה ביד הישראלים". "שלום לא יגיע על ידי החלטות של האו"ם, אלא דרך משא ומתן", אמר אובמה, תוך שהוא מדגיש את ערבויות הביטחון אותן צריכה ישראל לקבל.

בהמשך, נפגש נשיא ארצות הברית עם מנהיגי שני הצדדים. בפגישתו עם יו"ר הרשות אבו מאזן, ניסה אובמה לשכנעו לחזור בו מההחלטה לפנות למועצת הביטחון של האו"ם והבהיר כי במקרה שכזה ארצות הברית "תטיל וטו על מדינה פלסטינית". לנתניהו אמר אובמה כי לא ניתן לכפות שלום על שני הצדדים. ראש הממשלה הודה לאובמה על עמידתו לצד ישראל.

יום חמישי בלט בנאומי הסתה וגנאי נגד ישראל. זה החל כאשר נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, עלה לדוכן הנואמים והשמיץ ללא הרף את "הציונים" ואת ארצות הברית. הוא כינה את מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר "תעלומה" והעריך כי היוותה תירוץ עבור ארצות הברית לפתוח במלחמה נגד עירק ואפגניסטן. באשר לישראל, אמר אחמדינג'ד: "הציונים צבועים. הם הביאו במשך 60 שנה לרצח המוני של פלסטינים ולעקירת אנשים מבתיהם". נאום אחמדינג'ד זכה לתגובות נזעמות מצד מדינות המערב, שנציגיהן עזבו בזה אחר זה את האולם.

ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן נואם בעצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
"טורקיה מעולם לא חיפשה עימות עם אף מדינה וישראל אינה יוצאת דופן". ארדואן/רויטרס

בן בריתו של הנשיא האירני, ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שנשא דברים גם כן באותו ערב, התייחס למשבר עם ישראל ואמר כי "טורקיה מעולם לא חיפשה עימות עם אף מדינה, וישראל לא יוצאת דופן. אך ישראל עשתה לנו עוול נורא". לדבריו, "לאורך ההיסטוריה הייתה בינינו ידידות חמה, ודרישותינו ברורות: עליהם להתנצל בפנינו, לשלם פיצויים למשפחות ההרוגים ולהסיר את הסגר בעזה". הוא התייחס למהלך הפלסטיני ואמר כי "ישראל לא קיימה החלטות מחייבות רבות של האו"ם לגבי הפלסטינים".

עוד בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק:
אבו מאזן נאם באו”ם, הפלסטינים חגגו ברמאללה
ליברמן על נאום אבו מאזן: ”דברי הסתה אפלה”
הפלסטינים: ”נתניהו דיבר על העבר ולא עסק בהווה”

שיא העצרת, לפחות מבחינת ישראל, הגיע אמש, עם נאומו של אבו מאזן בפני נציגי 193 המדינות החברות באו"ם, לאחר הגשת הבקשה הרשמית למזכ"ל האו"ם באן קי מון. אין ספק שנאומו של אבו מאזן היה הפתעה מוחלטת עבור ישראל, שלא ציפתה לנאום כמו נחרץ ומסית, במהלכו האשים את ירושלים בנקיטת "מדיניות אפרטהייד", וקרא ל"אביב פלסטיני". היום אמר אבו מאזן כי הוא סבור שנאומו השפיע לטובה על דעת מועצת הביטחון.

אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם ספטמבר 2011. רויטרס
קרא ל"אביב הפלסטיני". אבו מאזן/רויטרס

כחצי שעה ניתנה לנתניהו כדי לגבש את נאומו מחדש, בהתאם לנאום עמיתו הפלסטיני, שזכה לתשואות רבות. נתניהו, שכבר הפגין לא פעם בעבר כישרון וורבאלי בנאומיו, הבהיר כי "הפלסטינים צריכים לעשות שלום - ואחר כך לקבל מדינה. אחרי שיחתמו על הסכם שלום כזה, ישראל לא תהיה האחרונה שתקבל את המדינה הפלסטינית - אלא הראשונה שתכיר בה". אך עם כל הכבוד לסיסמאות ולסיפורו על פגישתו עם הרבי מילובביץ', נאומו של נתניהו ייזכר בסופו של יום בזכות קריאתו לאבו מאזן להיפגש "עוד היום בניו יורק ולדבר דוגרי".

נאום בנימין נתניהו בפני העצרת הכללית של האו"ם. טל רזניק, רויטרס
"בוא נדבר דוגרי". נתניהו/רויטרס, טל רזניק

בתום הנאומים, שיגרו נציגי הקוורטט הודעה באשר למתווה מחודש להגעה להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים בתוך שנה. על פי נוסח ההודעה, אישר הקוורטט מחדש הצהרה מחודש מאי האחרון, לפיה הוא תומך בחזון של שלום בין ישראל לפלסטינים כפי ששורטט על ידי הנשיא אובמה. יצוין כי בהצהרה לא נרשמה התייחסות מפורשת לגבולות 67'. כמו כן, מוסיפים נציגי הקוורטט לחפש פתרון לקונפליקט הערבי-ישראלי על בסיס החלטות האו"ם 242 ו-338, עקרונות ועידת מדריד שכוללים שטחים תמורת שלום, מפת הדרכים והסכמים קודמים בין הצדדים. בהצהרה, הדגיש הקוורטט את מחויבותו לשלום בר קיימא במזרח התיכון, ואת חשיבות יוזמת השלום הערבית.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, העריך בשיחה עם וואלה! חדשות כי ישראל תיענה להצעת הקוורטט. "זו המסגרת שאפשר לחזור איתה ללא תנאים מוקדמים, ותקוותי היא שאחרי החגים המשא ומתן בין הצדדים יתחיל", אמר. מנגד, הפלסטינים מתחו ביקורת על הצעת הקוורטט בטענה שהיא "חסרה". שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, הדגיש כי ההצעה אינה כוללת, "קריאה לישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולסגת לגבולות 67'".

(עדכון ראשון: 19:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully