וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הקוורטט: "הסכם בין ישראל לפלסטינים, תוך שנה"

טל שלו, שליחת וואלה! חדשות לניו יורק

24.9.2011 / 4:00

אחרי נאומיהם של נתניהו ואבו מאזן בעצרת הכללית של האו"ם, פעלו נציגי הקוורטט כדי להשיב את הצדדים לשולחן המשא המתן, והודיעו על מתווה מחודש. "שטחים תמורת שלום - תוך שנה"

במקביל לנאומיהם הדרמטיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפני עצרת האו"ם, הגיעו אמש (שישי) נציגי הקוורטט - ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם, להסכמה על נוסח הודעה שהגוף מצפה שיסלול את הדרך לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. בהודעתם, שהתפרסמה זמן קצר לאחר נאומי המנהיגים, התחייבו נציגי הקוורטט על הגעה להסכם בין הישראלים והפלסטינים בתוך שנה, זאת במידה וראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יתחייבו לשתף פעולה עם הנוסח.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, אמר לוואלה! חדשות כי הוא מעריך שישראל תיענה להצעה. "זו המסגרת שאפשר לחזור איתה ללא תנאים מוקדמים, ותקוותי היא שאחרי החגים המשא ומתן בין הצדדים יתחיל", אמר.

הכרזת מדינה פלסטינית - כותרות אחרונות:
נתניהו באו"ם: "קודם שלום - אחר כך מדינה"
ליברמן: הודעת הקוורטט עשויה להתניע משא ומתן ישיר
אבו מאזן ביקש הכרה: "על האו"ם להבטיח זכויותינו"
אלמוני ניסה לתקוף את ארדואן בעצרת האו"ם

על פי נוסח ההודעה, אישר הקוורטט מחדש הצהרה מחודש מאי האחרון, לפיה הוא תומך בחזון של שלום בין ישראל לפלסטינים כפי ששורטט על ידי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. יצוין כי בהצהרה לא נרשמה התייחסות מפורשת לגבולות 67'.

כמו כן, מוסיפים נציגי הקוורטט לחפש פתרון לקונפליקט הערבי-ישראלי על בסיס החלטות האו"ם 242 ו-338, עקרונות ועידת מדריד שכוללים שטחים תמורת שלום, מפת הדרכים והסכמים קודמים בין הצדדים. בהצהרה, הדגיש הקוורטט את מחויבותו לשלום בר קיימא במזרח התיכון, ואת חשיבות יוזמת השלום הערבית.

אבו מאזן, ביבי נתניהו. רויטרס
האם יצליחו מאמצי הקוורטט להחזיר את ישראל והפלסטינים למשא ומתן? נתניהו ואבו מאזן/רויטרס

הקוורטט קרא בדחיפות בהצהרתו לשני הצדדים להתגבר על הפערים הנוכחיים, ולשוב לשיחות ישירות דו-צדדיות ללא עיכוב וללא תנאים מוקדמים. עם זאת, הנציגים ציינו כי הם מכירים בכך שנדרשים צעדים בוני אמון על מנת שמשא ומתן כזה יצליח. לפיכך, ניסחו מספר עקרונות מנחים שיובילו את השיחות בין ישראל לפלסטינים.

מרגע שיסכימו שני הצדדים על הנוסח, תקבע פגישת הכנה תוך חודש ובה יוסכם על סדר היום ועל דרך ההתקדמות במשא ומתן. באותה פגישה, יתחייבו שני הצדדים להגיע להסכם תוך מסגרת זמן שתוסכם על ידם, אך לא מאוחר יותר מסוף 2012. בתוך כך, מצפה הקוורטט כי תוך שלושה חודשים יגיעו הצעות מהותיות של הצדדים בנושאי ביטחון וגבולות. לשם כך, ייכנס הקוורטט ועידה בינלאומית במוסקבה בתיאום עם הצדדים בזמן שיימצא מתאים לכך.

במהלך השנה הקרובה, תתקיים ועידת תורמים שבה תעניק הקהילה הבינלאומית סיוע מלא לצרכי הקמת המדינה הפלסטינית תחת ראש הממשלה, סלאם פיאד, ובהנהגתו של יו"ר הרשות אבו מאזן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון וטוני בלייר, יוני 2011. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
הקוורטט קורא לצדדים להימנע מצעדים פרובוקטיביים, נתניהו נועד עם טוני בלייר וקתרין אשטון/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

לבסוף, קרא הקוורטט לצדדים להימנע מצעדים פרובוקטיביים, והדגיש מחדש את המחויבות של שני הצדדים תחת מפת הדרכים. במקביל, התחייבו נציגי הקוורטט להישאר מעורבים באופן פעיל, לעודד ולפקח על ההתקדמות. הם אף הסכימו להיפגש באופן קבוע ולהדריך את השליחים והנציגים על מנת להדק את שיתוף הפעולה.

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בירך על מאמצי נציגי הקוורטט והביע תקווה כי עבודתם תישא פירות ותביא לסיום הקיפאון במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ולקץ הסכסוך. "אני מקווה שנוסח ההסכמה אליו הגיעו נציגי הקוורטט יחזיר את הצדדים לשולחן המשא ומתן", אמר מזכ"ל האו"ם בשיחה עם עיתונאים, רגע לפני שנועד עם שרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון.

שרת החוץ האמריקאית, הילרי קלינטון, התייחסה גם היא למתווה שהציע הקוורטט, ודחקה בישראל ובפלסטינים לנצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכם על מנת לשוב לשולחן המשא ומתן. "ארצות הברית מביעה את שביעות רצונה מכך שנציגי הקוורטט ניסחו הצעה קונקרטית ומפורטת על מנת להתחיל במשא ומתן, ללא דיחוי או תנאים מוקדמים", אמרה קלינטון לעיתונאים.

בתוך כך, הודיעה אמש מועצת הביטחון של האו"ם כי תתכנס ביום שני הקרוב לדיון ראשון בפנייה הפלסטינית להכרה בה כמדינה עצמאית, כך הודיע נוואף סלאם, שגריר לבנון באו"ם ונשיאה הזמני של מועצת הביטחון. בדבריו הדגיש סאלם כי מדובר בהתייעצות ראשונית בלבד של המועצה בנושא.

(עדכון ראשון: 23:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully