וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לעבודה: "התפטרות המתמחים אינה חוקית"

גלעד גרוסמן ואריאל נוי

4.9.2011 / 10:02

שעתיים לאחר כניסת מכתבי ההתפטרות של למעלה מאלף רופאים מתמחים לתוקפם, ובית הדין הארצי לעבודה קבע כי המהלך איננו חוקי. המתמחים מבטיחים לשוב לעבוד, ולהגיש את התפטרותם שוב

בית הדין הארצי לעבודה קבע הבוקר (ראשון) כי ההתפטרות הקולקטיבית של הרופאים המתמחים היא צעד ארגוני בלתי חוקי וקבע שעליהם להתייצב לעבודה עוד הבוקר. אי התייצבות לעבודה "מהווה נטישה בלתי מאושרת של העובדים את מקום עבודתם על כל ההשלכות הנובעות מכך". לההסתדרות הרפואית נמסר צו מניעה ונקבע כי עליה "להפעיל את מרותה הארגונית כדי לקיים עבודה סדירה ותקינה".

שביתת הרופאים - כותרות אחרונות:
הפיטורים נכנסו לתוקף: מאות מתמחים לא הגיעו לעבודה
המדינה הגישה בקשה דחופה למנוע התפטרות המתמחים
רופאים בכירים תומכים במתמחים: "נתרום להם"

לאור החלטת בית הדין, לא ברור כעת כיצד ינהגו המתמחים שמאות מהם נעדרו ממשמרת הבוקר בבתי החולים שכן התפטרותם נכנסה לתוקף בטרם פרסם בית הדין את החלטתו. 80 מתמחים לא הופיעו לעבודה בבית החולים אסף הרופא בראשון לציון, 50 מתמחים בבית החולים בני ציון בחיפה, 137 מתמחים בשיבא בתל השומר, 150 מתמחים באיכילוב בתל אביב ו-116 במאיר בכפר סבא. במשרד הבריאות חוששים שגם רופאים בכירים יצטרפו לגל הנטישה הראשון והוחלט לעכב טיפולים שאינם דחופים.

ד"ר אריאל מרגוליס, מתמחה באף-אוזן-גרון וכירורגיה של הצוואר והראש בבית החולים "מאיר" מסר כי למרות צו בית הדין הארצי לעבודה, "אנחנו נחושים להמשיך במאבק, כרגע אנחנו חוזרים לעבודה וגם כל חבריי מ'מאיר' אך בימים הקרובים נגיש מכתבי פיטורים שוב". מרגוליס סיפר שבחדר המיון ב"מאיר" עובדים הרופאים הבכירים וכי "מה שהולך היום זה מטורף".

"התפטרות זו אינה אלא מסווה לפעולה קיבוצית"

בית הדין דן ביום חמישי בבקשת המדינה להוציא צווי מניעה נגד כוונת כאלף רופאים מתמחים להתפטר הבוקר מעבודתם. לטענת המדינה, מדובר בהתפטרות בלתי חוקית שנועדה להוות צעד מחאתי, זאת לאור התנגדותם של המתמחים להסכם שנחתם בין האוצר לבין הסתדרות הרופאים, שמייצגת גם את המתמחים.

בפסק הדין כתבה השופטת ארד כי ישנם מקרים בהם התפטרות קולקטיבית יכולה להיות תקפה, אולם יש מקרים שבהם התפטרות כזאת "אינה אלא מסווה לפעולה קיבוצית מתואמת ולמאבק מקצועי של אותם עובדים במקום העבודה". הדיינים קבעו, בהתבסס על שני מכתבים של ארגון המתמחים, כי התפטרות המתמחים שייכת לאפשרות השנייה.

השופטת ארד קבעה כי מכתב "הקווים האדומים" שנשלח מעמותת מרש"ם למתמחים, ובו פירוט דרישותיהם מהאוצר וכוונתם להתפטר, אשר נשלח להסתדרות הרפואית "על ידי הרופאים הצעירים בדרישה להכלילם בהסכם הקיבוצי המתגבש", למעשה "מעיד על מהותם של מכתבי ההתפטרות, כפעולה קיבוצית מתואמת וככלי לחץ קולקטיבי רב עוצמה במאבק ארגוני וחסר פשרות, מנוהל על ידי גוף שאינו הארגון היציג של הרופאים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת המתמחים ברחבת הסינמטק בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד התייחסה ארד למכתב שזה לכינוי "מכתב הנאמנות", שנשלח מהמתמחים לארגונם, ובו הם מתחייבים שלא לחזור בהם מהתפטרותם אלא על פי החלטה משותפת של המועצה של ארגון המתמחים.

"ממכתב הנאמנות, עולה בבירור כי מכתב ההתפטרות אינו אותנטי וכי אכן, הוגש במהלך כולל של התפטרות קולקטיבית ככלי לחץ מובהק על המעסיקים ועל הארגון היציג של הרופאים, לשם הגשמת מטרותיהם של המתפטרים, כפי שהוגדרו במכתב הקווים האדומים", כתבה ארד.

הדיינים קבעו כי ממשיכים להתקיים יחסי עובד ומעביד בין הרופאים המתמחים לבין בתי החולים בהם הם מועסקים, וכל אחד מהרופאים. המתמחים והצעירים, בבית החולים בו הוא עובד. "נוכח המשך קיומם של יחסי עובד מעביד, ומשלא פסקו ומשלא בוטלו יחסים אלה, על כלל הרופאים במערכת הבריאות, לרבות הרופאים המתמחים והרופאים הצעירים החתומים על מכתבי ההתפטרות מושא ההליך שלפנינו, להתייצב לעבודתם היום ולהמשיך בעבודתם כסדרה וכהלכתה", נכתב בפסק הדין.

בית הדין אסר על המתמחים לנקוט בצעד ארגוני שיש בו הפרת ההתחייבות בסעיפי ההסכם הקיבוצי בנוגע לביטול סכסוכים, מיצוי תביעות והתחייבות לשקט תעשייתי. עוד ניתן צו המורה להסתדרות הרפואית להמשיך ולפעול לקיום עבודה סדירה ותקינה בבתי החולים הממשלתיים ובשירותי בריאות כללי, ללא כל הפרעה ושיבושים, ולפעול למניעת הפרת התחייבויות כלשהן הכלולות בהסכם הקיבוצי. ההרכב הוסיף כי בהכירם את ציבור הרופאים כ"ציבור נורמטיבי ושומר חוק, אנו סמוכים ובטוחים כי יתייצבו לעבודה וימשיכו בה וימלאו את חובותיהם מימים ימימה, ככל הנדרש".

בסך הכל, למעלה מ-1,000 רופאים מתמחים הגישו את התפטרותם: 146 בבית החולים הדסה בירושלים, שערי צדק – 23; בחיפה: רמב"ם – 130, בני ציון – 50, כרמל – 16, בבית החולים מאיר בכפר סבא – 132, בבתי החולים שניידר ובילינסון בפתח תקווה – 120, מבתי החולים הפסיכיאטרים בארץ התפטרו 50 מתמחים ומבית החולים וולפסון התפטרו 1,067.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully