וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה

אריאל נוי

20.3.2011 / 15:00

לאחר שהמו"מ בין ההסתדרות הרפואית לאוצר בנוגע למצוקת האשפוז הגיע למבוי סתום, הודיעה הר"י על סכסוך עבודה בקרב 20,000 הרופאים המועסקים בבתי החולים ובקופות החולים והמרפאות

בתום ישיבות מרתוניות ולאחר שנבחנו חלופות אפשריות, הודיעה היום (ראשון) ההסתדרות הרפואית כי היא נאלצת להכריז על סכסוך עבודה בקרב כ-20,000 רופאים המועסקים במגזר הציבורי. לדברי ההסתדרות, סכסוך העבודה הוכרז לאחר שישיבת המשא ומתן האחרונה עם האוצר, שנערכה בשבוע שעבר, לא הניבה תוצאות. סכסוך העבודה מקיף את הרופאים המועסקים בבתי החולים ובקופות החולים והמרפאות.

המשא ומתן על ההסכם הקיבוצי של הרופאים מתקיים מזה כשבעה חודשים, כשההסתדרות הרפואית דרשה לערוך שינויים משמעותיים במערכת הבריאות הציבורית הנמצאת על סף קריסה. לפי ההסתדרות הרפואית, אנשיה דרשו "לנקוט בצעדים מידיים ומעשיים הן בנושא התקינה והמחסור האקוטי ברופאים, הן לגבי הפריפריה ומקצועות במצוקה והן לגבי שכר הרופאים, התנאים וסביבת העבודה, אך האוצר לא היה מוכן לנקוט בצעדים הדרושים לשינוי המצב".

לדברי הר"י, הצעת משרד האוצר הסתכמה בתוספת של 5% בפריסה לחמש שנים, כשלמקצועות במצוקה הוצעה תוספת של 1,250 שקלים למומחה ו-625 שקלים למתמחה, ובפריפריה הציעו תוספת של 2.5% למתמחה ו2% למומחה. עוד הוסיפו בהסתדרות הרפואית כי למתמחים ולגמלאים האוצר והמעסיקים לא הציעו דבר.

"חוסכים על חשבון הבריאות"

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר כי "האוצר צוחק לנו ולציבור בפנים הוא רוצה לשמר את מערכת הבריאות חולה. הוא מעדיף להתעלם מהבעיות הקשות ולתת למערכת להתדרדר". אידלמן אמר כי "אנחנו נשתמש בכל האמצעין העומדים לרושתנו כולל השבתה מוחלטת של בתי החולים והרופאים. האוצר נוהג כלפי הרופאים בחוסר תום לב, נוקט סחבת במשא ומתן לא מספק תשובות ענייניות לדרישות שהציגו הרופאים, זאת, למרות שהיה נראה שיש הסכמה על מצוקות המערכת ועל הצורך בטיפול דחוף, לפני קריסתה".

"לצערנו, בכל הישיבות שהתקיימו עד עתה הרגשנו כי כל הפתרונות המוצעים על ידינו נופלים על אוזניים ערלות", אמר אידלמן, "לא היתה התייחסות מעמיקה ורצינית מצד האוצר לפתרונות שהצענו, דבר שמנע התקדמות וטיפול אמיתי בבעיות".

ד"ר אידלמן הוסיף ואמר "האוצר והמעסיקים לא השכילו לנצל את עשר השנים בהן הרופאים התחייבו לא לשבות לקידום המערכת אלא להיפך - החלישו ודרדרו אותה תוך כדי פגיעה ברופאים ובעיקר פגיעה במערכת הבריאות הציבורית". לדבריו, "ממשלות ישראל לדורותיהן, החליטו שניתן לחסוך על חשבון בריאות תושבי המדינה. ההשקעה בבריאות ביחס לתמ"ג נותרה בעינה מתחילת שנות ה–90. זאת, כאשר הרפואה המודרנית נדרשת למשאבים רבים שעליהם גם זועקת האוכלוסייה המזדקנת.

"הכרזת סכסוך עבודה הוא צעד מאד קשה עבורנו, אנו מודאגים מפגיעה אפשרית במטופלים אולם לא לעשות דבר ולעמוד מנגד כשהמערכת בקריסה יהיה חמור יותר ובעל השלכות ארוכות טווח . ללא שינוי בסדר העדיפויות של המדינה במטרה להציל את מערכת הרפואה הציבורית, אין אנו יכולים עוד להמשיך ולהעניק טיפול מקצועי ברמה גבוהה ועכשווית, להימנע מטעויות ולקדם את בריאות האוכלוסייה כפי שאנו חפצים".

תגובת האוצר

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "רק לפני כחודשיים קיבלו הרופאים תוספת שכר שהביאה להעלאה כוללת של למעלה מ-24% בשכרם.

על אף התוספת שניתנה לרופאים הסכימה המדינה להעלאה נוספת בשכרם תוך במטרה לחזק את מערכת הבריאות הציבורית באמצעות מתן תוספות דיפרנציאליות לרופאים צעירים, לרופאים בפריפריה ולרופאים במקצועות בהם קיים מחסור, כל זאת במסגרת התוספות שניתנו לכלל הסקטור הציבורי.

מעבר לכך – הסכימה המדינה להגדיל את תוספת השכר לרופאים בכפוף להחתמת שעון נוכחות כמקובל לגבי יתר העובדים בסקטור הציבורי וזאת על מנת להבטיח כי תינתן לחולים תמורה בעד העלאת השכר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully