וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2011, המזרח התיכון לקראת שנה לא פשוטה

יעקב עמידרור

30.12.2010 / 7:41

איני אוהב לעשות חשבונות בדצמבר, חשבון הנפש שלי מכוונן לאלול, לקראת ראש השנה ויום כיפור, אך פטור בלא כלום אי אפשר.

2011 תהיה קריטית בכל הקשור ליחסים עם הפלשתינים. ייתכן כי יתברר במהלכה אם ניתן לנהל עימם מו"מ רציני, המחייב ויתורים קשים של שני הצדדים, או ששוב יגררו כולם רגליים כשהמטרה היא להוכיח שהצד השני הוא האשם בכישלון. לאחרונה פירסם הנושא ונותן מטעם הפלשתינים, סאיב עריקאת, מאמר חשוב. במאמר הוא מציין כי לא ייכון שלום ולא ייחתם הסכם ללא מימוש רצונם של הפליטים הפלשתינים לחזור למקומות שאותם עזבו או שמהם גורשו במהלך המלחמה ב?1948. לדבריו, מדובר ב?7 מיליון פליטים. אם זוהי מגמת פניהם של הפלשתינים, לא יהיה הסכם.

אפשר כי הרשות חותרת לבינאום הסכסוך ולהכרה בינלאומית במדינה בגבולות 67', בלא לוותר על דרישת השיבה של הפליטים ובלא להכיר בישראל כמדינת העם היהודי. אין להוציא מכלל אפשרות שהאו"ם, שבו יש לפלשתינים אהדה אוטומטית רחבה, יתמוך במהלך זה. על ישראל יהיה להיערך למאבק, כולל צבאי אך בעיקר מדיני, לא קל מול הקמתה של מדינה עוינת ביהודה ושומרון. לטווח ארוך יקבל אולי הסכסוך ממדים נורמליים כשיהיה בין שתי מדינות החולקות גבול משותף, אך לא מוסכם. לא בטוח שזה רע לישראל.

המעטפת המזרח?תיכונית תעמוד בפני מבחנים קשים: בחירות במצרים ואולי מלך חדש בסעודיה; הקצנה איסלאמית בטורקיה ופנייתה לאיראן ולמדינות ערב, לא בגלל טעויות ישראליות אלא בגין שינוי עמוק בתרבות הפוליטית של טורקיה; מאבק פנימי קשה בעיראק, עם מעורבות גדולה של איראן וסעודיה מבחוץ, עד שיוכרע אם מדינה זאת תגבש זהות לאומית יציבה או שתתפרק לגורמי המשנה המרכיבים אותה, ואולי תהפוך למדינת חסות איראנית.

יהיה מבחן קשה למדיניות ארה"ב באפגניסטן ובפקיסטן, שתי מדינות המתקשות לעמוד מול האיום של האיסלאם הרדיקלי, כשלא בטוח שארה"ב מוכנה לשלם את מחיר הייצוב הנדרש לנוכח עליית כוחם של אל?קאעידה והטליבאן. האתגרים הללו יכולים להשפיע על ישראל אם יסתיימו בניצחון הרדיקליות, הצוברת עוצמה בעולם המוסלמי בכלל ובמזרח התיכון בפרט.

שנה קשה בפתח

בתחום הביטחוני, תימשך התחמשותו של חיזבאללה בטילים וברקטות מסוריה ומאיראן, הסורים ימשיכו לבנות את כוח האש שלהם וחמאס לא יפגר במאמציו, אם כי רצועת עזה תישאר אתגר צבאי פשוט יותר מהאתגר בצפון. לשום גוף אין אינטרס לפתוח במלחמה נגד ישראל, בעיקר כי כולם מודעים לעליונות צה"ל, אך יכולת האש המתעצמת מחייבת את צה"ל למענה הגנתי בדמות מערכות נגד רקטות וטילים ובניית יכולת מודיעינית והתקפית להשמדתם. זה יהיה עיסוק חשוב של צה"ל בשנה הקרובה. טעות או תאונה, כמו פגיעה מקרית של רקטה בגן ילדים מאוכלס, יכולות להביא להתפוצצות בלתי מבוקרת. במלחמה, אם תפרוץ, יהיה העורף הישראלי מטרה עיקרית לארסנל הנשק הכבד והרב שצוברים מצפון ומדרום לישראל.

אירוע אחד יכול לזעזע את המזרח התיכון: שינוי במעמדה הגרעיני של איראן. או שיופצצו אתרי הגרעין האיראניים באופן שהיא תוסג לאחור ותידחה הפיכתה למעצמה גרעינית, או שאיש לא יעשה דבר ממשי לעצירתה (סנקציות, גם כבדות יותר, לא יעצרו אותה) ואיראן תכריז על יכולת גרעינית צבאית, וכך יתייחסו אליה בין שתפוצץ פצצה ובין שלאו.

אם לא יתממשו התרחישים הללו, איראן תעשה השנה את הצעדים הקריטיים לקראת הפיכתה לבעלת גרעין צבאי בהמשך. הפצצת איראן תביא למלחמה, שבה יופעלו יכולותיה של איראן וכוח האש של חיזבאללה ללא שיעור, באופן רחב משנעשה ב?2006.

שנה אזרחית קשה בפתח, והלוואי שנדע כיצד למנוע את הסכנות ולנצל את ההזדמנויות. אך אל לנו לרמות את עצמנו, זה אמצעי בדוק להחמרת המצב.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully