וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיון בברזילי יועתק, מנכ"ל משרד הבריאות התפטר

21.3.2010 / 16:46

שר המדע דניאל הרשקוביץ, שהצביע בעד ההחלטה להעתיק את חדר המיון בביה"ח באשקלון, הודיע שאם לא יימצא בתוך חודש פתרון הלכתי בנושא - הוא ידרוש הצבעה נוספת בממשלה. מוקדם יותר הודיע מנכ"ל משרד הבריאות על התפטרותו בעקבות ההחלטה

האם הממשלה תחזור בה מהחלטתה על העתקת חדר המיון הממוגן שעומד לקום בבית החולים ברזילי בשל הימצאות קברים באתר המקורי? שר המדע דניאל הרשקוביץ שהצביע בעד החלטת הממשלה בנושא אמר הערב (ראשון) כי אם בתוך בחודש לא יימצא פתרון הלכתי לבעיה, הוא יבקש להביאה להצבעה מחודשת בממשלה.

"אני מאמין שבתוך חודש יוכח שאין בעיה הלכתית בהעתקת הקברים, ולכן תמכתי בהצעת הפשרה של השר בגין", אמר הרשקוביץ, "אם לאחר בחינה מחודשת המחלוקת תישאר בעינה, אדרוש להביא את הנושא שוב להכרעת הממשלה כדי להעתיק קברים בהתאם להלכה, ולא את חדר המיון". ההחלטה על העתקת חדר המיון עברה היום בממשלה על חודו של קול.

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר איתן חי-עם התפטר על רקע אישור תכנית הממשלה. בראיון לגלי צה"ל אמר חי-עם כי "ניסיתי להסביר את עמדתי, אך לא נותר לי אלא להתפטר. משמעות ההחלטה היא הרחקת חדר המיון מבית החולים, וזה מסכן חיי אדם. כשמנכ"ל לא יכול לבצע החלטה תפקידו לקום ולהגיד את זה. אני תושב עוטף עזה, ובימים כאלה, כל דקה שאנחנו מבזבזים - אנחנו לא ממלאים את תפקידנו כראוי. בהעדר אמון ביני ובין ליצמן אני חייב לקום ולהתפטר".

ד"ר גמזו יחליף את ד"ר חי-עם

ד"ר איתן חי-עם הודיע בצהרים לסגן השר יעקב ליצמן על סיום תפקידו. זאת בעקבות החלטת הממשלה להעביר את מיקום בנייתו של חדר המיון החדש של בית החולים ברזילי באשקלון לאתר אחר, כך שלא יהיה צורך להעתיק קברים עתיקים שנמצאו במקום. חי-עם הודיע בעבר על התנגדותו להעתקת מיקום הבנייה של חדר המיון החדש.

ליצמן הודה לד"ר חי-עם על פועלו וסיכם עמו כי ישמש בתפקידו כמנכ"ל על לחפיפה עם מחליפו. ממשרד הבריאות נמסר, כי בתום ישיבת הממשלה התקשר ליצמן לד"ר רוני גמזו, מנהל בית החולים הכללי באיכילוב, והציע לו להתמנות למנכ"ל. ד"ר גמזו קיבל את ההצעה ומינויו טעון עדיין אישור של הממשלה.

הממשלה אישרה ברוב של 11 שרים, מול 10 מתנגדים, את הצעת סגן שר הבריאות לבניית אגף חדש ממוגן של בית החולים ברזילי במתחם מרוחק מהאתר המקורי המתוכנן. העתקת חדר המיון נאמדת בכ-135 מיליון שקלים. עם זאת, הממשלה דחתה בחודש ימים את ביצוע העבודה, וזאת לצורך בדיקת קברים נוספים שנמצאו במקום. רק לאחר הבדיקה יועבר התקציב לביצוע העבודה.

במהלך החודש ייבחנו הסוגיות שנדונו בדיון, לרבות בחינת פתרונות חלופיים בשיתוף כל הגורמים המעורבים בנושא. בעוד חודש יעדכנו את מזכיר הממשלה צבי האוזר לגבי הסכמות או אי הסכמות שהגיעו אליהם. על פי הצורך, הממשלה תדון שוב בנושא, כאשר בסמכותה לשנות את החלטתה. את הצעת ההחלטה הזו הציע השר בני בגין.

מנוחת הפגאנים חשובה יותר מהחיים?

ההחלטה להעתיק את חדר המיון לאתר חלופי עוררה את זעמם של תושבי הסביבה. "זו שבירת שיא גינס, קיומם של שלושה קברים יחייבו הוצאה של 90 מיליון שקלים להקמת המבנה המתוכנן בבית החולים במקום מרוחק", אמר בני וקנין, ראש עיריית אשקלון. "את הכסף הזה אפשר היה להשקיע בשיפור המחלקות ובקניית ציוד. צריך לזכור שבית החולים משרת חצי מיליון תושבים. מעדיפים להשאיר קברים במקום להחיש את הטיפול בחיים".

גם ח"כ חיים אורון, יו"ר מרצ ותושב הדרום הגיב בחריפות להחלטה השוניה במחלוקת. "זו ממשלה בעלת סדר יום פונדמנטליסטי שעוסקת בנקרופיליה, הגיע הזמן להניח למתים ולהתחיל לספור את החיים", אמר אורון, "ישובי הספר בדרום נופלים קורבן לשיקולים שאינם מן העולם הזה, אלא מן העולם הבא".

גם מפלגת קדימה תקפה את החלטת הממשלה. "נתניהו נכנע לאיום הקואליציוני והפקיר את תושבי אשקלון לאיומי חמאס. מדובר בהחלטה אומללה העומדת בניגוד לכל הגיון ציבורי ובסחיטה פוליטית היורקת בפניו של ציבור גדול בדרום הארץ - בשם שלמות הקואליציה. נתניהו שוב בחר באינטרס הפוליטי על פני האינטרס הציבורי ובכך העביר מסר נוסף של חולשה ורפיסות לשותפיו לממשלה".

גם מימין תקפו את ההחלטה. ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) מיהר לברך את מנכ"ל משרד הבריאות על התפטרותו ואמר: "ההחלטה לבזבז רבע מיליון שקלים ולמקם את חדר המיון הרחק מהבניין הראשי של בית החולים ברזילי היא בגלל שקדושת כמה עצמות, השייכות כנראה לפלישתים שמתו לפני אלפיים שנה, גוברת על קדושת חייהם של אזרחי ישראל היום. ד"ר חי עם דבק בעמדתו הערכית, והצדק עמו, גם אם רוב שרי הממשלה הצטרפו לסגן שר הבריאות מטעמים קואליציוניים".

חבר הכנסת שי חרמש (קדימה), חבר בוועדת הכספים וחבר קיבוץ כפר עזה הצטרף לשורת המבקרים ואמר כי "מנוחתם של הפגאנים בקברים יקרה לממשלת ישראל יותר משלומם וביטחונם של תושבי קו העימות בדרום ובשדרות". הוא הוסיף כי, "ההחלטה שהתקבלה תביא לאובדן של 10 מיליון דולרים תרומה שהותנתה בבניית חדר מיון בתוך ביה"ח, ולהקמת חדר מיון שיכולת התפקוד שלו תהיה נחותה בגלל המרחק מבית החולים. כל זאת בגין זיהוי של קברים שבינם ובין עם ישראל אין דבר וחצי דבר".

עדכון ראשון - 15:45

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully