וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום סודאן על סף מלחמת אזרחים: "שהנשיא ילך"

סגן הנשיא המודח קרא לכוחות הצבא לתפוס את השלטון במדינה הצעירה, אך הדגיש כי הוא לא מעודד מלחמת אזרחים. במדינות השכנות חוששים מאלימות אתנית גוברת. האו"ם "לא יתערב"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

"אנחנו רוצים שהוא ילך – זה הכל", כך אמר היום (רביעי) סגן הנשיא המודח של דרום סודאן, ריק מצ'אר, על הנשיא, סלבה קייר, על רקע הלחימה המשתוללת במדינה הצעירה מתחילת השבוע. בריאיון שהעניק לתחנת הרדיו הצרפתית RFI, טען מצ'אר, שהודח מתפקידו בחודש יולי האחרון, כי על כוחות הצבא לתפוס את השלטון.

יותר מ-500 בני אדם נהרגו עד כה בעימותים האלימים בין פלגים בצבא הדרום-סודאני, חלקם תומכים בנשיא המכהן, וחלקם בסגן הנשיא המודח. היום, הכוחות המתנגדים למשטר השתלטו על העיר בור, מצפון לבירה ג'ובה, והניסו משם את כוחותיו של הנשיא.

עוד חדשות מאפריקה:
"נכדו של מנדלה ננעל מחוץ לבית לפני ההלוויה"
האו"ם: 500 בני אדם נהרגו בעימותים בדרום סודאן
הרפובליקה המרכז-אפריקנית: קלצ'ניקובים מול מטוסו של נשיא צרפת

מצ'אר הוסיף כי הוא רוצה להימנע ממלחמת אזרחים ומעוניין למצוא פתרון בדרכי שלום, אך האשים את הנשיא בהצתת עימות אתני. גורמים במדינה ובקהילה הבינלאומית חוששים כעת ממלחמת אזרחים בין שתי הקבוצות האתניות הגדולות במדינה – דינקה, שממנה מגיע הנשיא קייר, ונואר, מנה מגיע סגן הנשיא לשעבר.

נשיא דרום סודאן, סאלווה קיר, במסיבת עיתונאים, ג'ובה, 18 בדצמבר 2013. רויטרס
המורדים מחזירים לחיים את שפיכות הדמים של 1991. הנשיא קייר במסיבת עיתונאים, אתמול/רויטרס

הלחימה התפרצה לאחר חודשים של מתיחות לאחר הדחתו של סגן הנשיא, בעקבות אישום שהטיח הנשיא בסגנו המודח, לפיו מצ'אר הוציא לפועל ניסיון הפיכה אלים. מצ'אר הכחיש בתוקף, אך האלימות התפשטה במהירות בג'ובה – ובחלקים נוספים במדינה. הנשיא אמר השבוע כי המורדים מחזירים לחיים את העימותים שהביאו לשפיכות הדמים באזור בשנת 1991, אז העיר בור הייתה מוקד הקרבות, שהביאו למותם של רבים.

"בור נכנעה משום שהכוחות שהיו בעיר היו ברובם נאמנים למצ'אר", העריך אטני ווק אטני, דובר משלחת האיחוד האפריקני למדינה. "הם שולטים כעת בעיר, אך כוחות המשטר מנסים לכבוש אותה מחדש". האיחוד האפריקני, מבסיסו באדיס אבבה, שלח צוות מגשרים מהמדינות השכנות על מנת לסייע לצדדים להגיע להסכם בדרכי שלום, אך טרם הושגה פריצת דרך במגעים.

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, קרא היום לצדדים בדרום סודאן לפתור את "המשבר הלאומי המתמשך" במדינה באמצעות כלים מדיניים. הוא אמר את הדברים בסיום תדריך שניתן למועצת הביטחון של האו"ם בנושא אתגרים לשלום ולביטחון באפריקה, והזהיר מפני האפשרות של התפשטות האלימות מחוץ לגבולות המדינה, אשר עדיין מתמודדת עם המאמצים להקים מוסדות מדינה מתפקדים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אזרחי דרום סודאן מגיעים לבסיסי האו"ם, 19 בדצמבר 2013. רויטרס
מזכ"ל האו"ם קרא למפקדים "להטיל משמעת על הכוחות ולפעול בריסון מקסימלי". אזרחים בפתח בסיס האו"ם במדינה, היום/רויטרס

"זהו משבר מדיני ויש צורך להתמודד איתו באופן מיידי באמצעות שיח מדיני", אמר. הוא דרש בנוסף שתינתן גישה מלאה לפקחי זכויות אדם לכל האתרים בהם מוחזקים אסירים. מוקדם יותר השבוע קרא באן לבכירי הצבא "להטיל משמעת על כוחותיהם ולפעול בריסון מקסימלי בשימוש בכוח".

מהאו"ם נמסר כי כ-20 אלף בני אדם ביקשו מקלט בבסיסים של כוחות שמירת השלום במדינה. עוד נמסר כי 7,000 החיילים מכוחות האו"ם שנוכחים בדרום סודאן לא יתערבו לפי שעה בעימותים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully