וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם נפרד מלוחם החופש: "עלינו להמשיך בדרכו"

בעקבות הודעתו של נשיא דרום אפריקה על מותו בגיל 95 של נלסון מנדלה, מנהיגי העולם הביעו צער על לכתו של לוחם החופש. "לא יהיה עוד אדם כדוגמתו", ספד לו אובמה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

מנהיגי העולם הביעו הלילה (שישי) צער ותנחומים על לכתו של הנשיא השחור הראשון של דרום אפריקה, נלסון מנדלה, לאחר הידרדרות ממושכת במצבו הרפואי. "האומה שלנו איבדה לוחם. למרות העובדה שידענו שהיום הזה יגיע, כלום לא יכול להפחית מתחושת האובדן העמוק והמתמשך", הודיע לאזרחיו נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה. מנדלה, אסיר לשעבר, נחשב אחד המדינאים החשובים בעולם, והוביל את מדינתו באומץ לב, מבעד לשפיכות דמים ומהומות לעבר דמוקרטיה. הוא מת בגיל 95 בביתו שבפרברי יוהנסבורג, כאשר בני משפחתו סביבו.

נלסון מנדלה - קווים לדמותו
צפו ב"פיוס" - הסרט הדוקומנטרי על חייו של מנדלה

שידור חי מדרום אפריקה (צילום: רויטרס)

LIVE
נשיא דרום אפריקה לשעבר נלסון מנדלה. רויטרס
"האומה איבדה לוחם". מנדלה/רויטרס

"מחשבותינו ותפילותינו עם משפחת מנדלה. להם אנו חייבים חוב של אסירות תודה. הם הקריבו הרבה וסבלו הרבה כדי שאנשינו יוכלו להיות חופשיים. מחשבותינו עם אשתו, אשתו לשעבר, ילדיו, נכדיו, ניניו וכל המשפחה. עם חבריו שנלחמו לצידו לאורך זמן רב", הוסיף זומה. הוא הורה להוריד לחצי התורן את דגלי המדינה לאות אבל על לכתו של מנדלה.

גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה ספד לנשיא דרום אפריקה לשעבר. במסיבת עיתונאים בבית הלבן דיבר אובמה על ההשראה שהעניק לו המנהיג המנוח: "הצעד הפוליטי הראשון שלי היה הפגנה נגד האפרטהייד. למדתי את מילותיו ואת כתביו. היום שבו הוא שוחרר מבית הכלא העניק לי השראה, וכמו רבים מסביב לעולם אינני יכול לדמיין את חיי בלי הדוגמה ששימש מנדלה". עוד אמר אובמה: "קרוב לוודאי שלא נראה עוד אדם כדוגמתו ולכן עלינו להמשיך את דרכו".

ברק אובמה, נשיא ארה"ב. הבית הלבן, נובמבר 2013. AP
"לא יכול לדמיין את חיי בלי הדוגמה ששימש". אובמה/AP

גם בישראל חלקו כבוד למנהיג ההיסטורי שהלך לעולמו. נשיא המדינה שמעון פרס אמר הלילה: העולם איבד מנהיג בעל שיעור קומה עצום ששינה את נתיב ההיסטוריה, בשמי ובשם כל אזרחי ישראל אנו אבלים יחד עם כל מדינות העולם ועם אזרחי דרום אפריקה אשר איבדו מנהיג דגול שהעניק השראה לעם הדרום אפריקאי ולעולם כולו".

עוד אמר פרס: "נלסון מנדלה היה לוחם זכויות האדם שהטביע חותם במלחמה נגד אפליה וגזענות והיה חסיד נלהב של הדמוקרטיה, מגשר מוערך, חתן פרס נובל לשלום, ומעל הכל בונה גשרי שלום ודיאלוג, אשר שילם מחיר אישי יקר כאשר ישב שנים ארוכות בכלא ונלחם למען בני עמו ובני העולם כולו, נגד אפליה וגזענות. מורשת נלסון מנדלה לעמו ולעולם תישאר חקוקה בדפי ההיסטוריה ובלבבות כל אלה שנגע בחייהם, ושיזכרו אותו לנצח".

אבו מאזן בפתיחת הוועידה "למען הצלת ירושלים". רויטרס
"העם הפלסטיני לעולם לא ישכח את תמיכתו". אבו מאזן/רויטרס

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למותו של מנדלה. בין השאר כתב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו: "נלסון מנדלה היה מדמויות המופת של תקופתנו. הוא היה אבי עמו, איש חזון, לוחם חירות ששלל אלימות. הוא נתן דוגמה אישית לבני עמו בשנים הארוכות בהן ישב בכלא. מעולם לא גבה לבו. הוא פעל לאיחוי הקרעים בתוך החברה הדרום אפריקנית והצליח באישיותו למנוע התפרצויות של שנאה על רקע גזעני. הוא ייזכר כאבי דרום אפריקה החדשה וכמנהיג מוסרי ראשון במעלה".

ברשות הפלסטינית הביעו הלילה צער על מותו של המנהיג, שהביע תמיכה בלתי מסויגת בפלסטינים. בין השאר אמר יו"ר הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן): "העם הפלסטיני לעולם לא ישכח את הצהרתו ההיסטורית (של מנדלה) ולפיה המהפכה בדרום אפריקה לא תשיג את מטרותיה כל עוד הפלסטינים אינם חופשיים".

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, במסיבת עיתונאים ברחוב דאונינג 10 בלונדון. פברואר 2012. רויטרס
"אור גדול נגוז מעולמנו". קמרון/רויטרס

מוקדם יותר אמר ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון: "אור גדול נגוז מעולמנו. הוא היה גיבור זמננו". קמרון הורה להוריד לחצי התורן את דגל בריטניה המתנוסס בדאונינג 10. נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, אמר בעקבות ההודעה על מותו של מנדלה כי: "האיש הגדול הזה יחסר לנו, אך תרומתו תישאר לנצח".

גם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון התייחס למותו של מנדלה. בין השאר אמר באן: "הייתה בו ענווה וצניעות. אני אמרתי לו שאנחנו אסירי תודה לתרומתו האדירה לשיפור העולם הזה ולסיום האפרטהייד. הוא ענה: זה לא רק אני, אלא אלפים שגרמו לזה לקרות. אנשים מוכרים ולא מוכרים. הוא השראה עבורי. דיברתי עם רבים מחברינו. אמרתי להם שזו אנושיות אמיתית. אני אסיר תודה על מה שהוא הותיר במהלך חייו".

נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, הביע אף הוא צער על מותו של נשיא דרום אפריקה לשעבר, נלסון מנדלה. בין השאר אמר בוש: "האיש הגדול הזה ייחסר, אולם תרומתו תחיה לעד".

גם ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר הביע צעיר על לכתו של מנדלה. בריאיון לרשת סי-אן-אן אמר בלייר: "מדובר בדמות אב והשראה מוחלטת יותר מכל אדם אחר בשלהי המאה ה-20". עוד אמר בלייר: "ביכולתו לאחד אנשים מרקע שונה, הוא הצליח ליצור מצב שבו אנשים התגברו על קונפליקט של עשרות שנים".

מדליקים נרות מחוץ לביתו של נלסון מנדלה לאחר ההודעה על מותו. יוהנסבורג, דרום אפריקה. 6 בנובמבר 2013. רויטרס
מלדיקים נרות מחוץ לביתו של מנדלה ביוהנסבורג, הלילה/רויטרס

מנדלה נולד במחוז טרנסקיי ב-18 ביולי 1918 לראש שבט הקוזה. בצעירותו, בחר ללמוד משפטים. הוא החל את לימודיו בפורט הייר, אולם לאחר שהשתתף בשביתת סטודנטים הושעה וסולק מהמוסד. ב?1940 השלים את לימודיו בהתכתבות, התמחה במשרד עורכי דין ביוהנסבורג ונרשם ללימודי תואר שני במשפטים. במהלך לימודיו עבד כשומר אבטחה במכרה זהב ואחר כך כסוכן נדל"ן.

לאחר תחילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה ב-1948 הצטרף מנדלה לשורות מפלגת השחורים, הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), והשתתף בהקמת הזרוע הצבאית של ה-ANC, שנקראה MK. הריגתם של 69 שחורים, בהם נשים וילדים, על ידי כוחות הביטחון של דרום אפריקה במהלך הפגנה נגד חוקי האפרטהייד ב-1960, היוותה עבורו את קו פרשת המים. הטבח הוביל לכך שה-ANC זנחה את מדיניות ההתנגדות לאלימות, ותחת הנהגתו של מנדלה, שירד למחתרת, החלה הזרוע הצבאית במסע חבלה וטרור נגד מתקני תשתית חיוניים של המדינה, שבמהלכו נעצרו 8,500 בני אדם.

אישה מבכה את מותו של נלסון מנדלה מחוץ לביתו ביוהנסבורג, דרום אפריקה. 6 נובמבר 2013. רויטרס
אישה מבכה את מותו של מנדלה מחוץ לביתו ביוהנסבורג, הלילה/רויטרס

הוא עזב את דרום אפריקה וסייר ביבשת השחורה ובאירופה כדי לגייס תמיכה ל-ANC ולעבור הכשרה באימונים צבאיים. לאחר חזרתו ב-1962 נתפס ונכלא לחמש שנים בגין הסתה ויציאה בלתי חוקית מהמדינה. ביוני 1964 הוא הואשם בפעילות חבלנית ובקשירת קשר נגד השלטון ונידון למאסר עולם.

מנדלה היה כלוא במשך 27 שנים, מתוכן נשא 18 שנים בכלא הידוע לשמצה באי רובן, עד מרץ 1982. את יתרת המאסר ריצה בכלא פולסמור שבקייפטאון. בעודו כלוא, ה-ANC, שהוצאה אל מחוץ לחוק, לא התפרקה. אלפים מתו במהלך המאבק במשטר הלבן, אך ככל שהממשלה ניסתה למגר את המחאה ביד קשה יותר, כך התגייסו יותר ויותר צעירים לשורות הארגון. הארגון גייס תמיכה בתוך ומחוץ לדרום אפריקה, ולצד מסע האלימות שלו החל לנקוט גם פעולות כגון הטלת חרם על בתי ספר לשחורים בלבד ונגד בתי עסק של לבנים.

(עדכון ראשון: 00:09)

פסלו של נלסון מנדלה בשגרירות דרום אפריקה בוושינגטון, ארצות הברית. 6 בנובמבר 2013. AP
פסלו של מנדלה בשגרירות דרום אפריקה בוושינגטון, הלילה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully