וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה צרפתים שבו הביתה אחרי 3 שנים בשבי אל-קאעדה

30.10.2013 / 14:50

בצרפת תוהים האם הממשלה שילמה כופר תמורת החטופים, שנשבו בניז'ר כשעבדו עבור חברת אנרגיה גרעינית. שר החוץ פביוס: "הם שרויים בהלם ועדיין רגילים לישון על הרצפה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ארבעה אזרחי צרפת, שהיו בשבי אל-קאעדה באפריקה במשך שלוש שנים, שבו בצהריים לפריז. הם נחתו בשדה תעופה צבאי בפאתי פריז, שם קיבל את פניהם הנשיא פרנסואה הולנד. כעת גובר הלחץ על הולנד לשחרר עוד שלושה אזרחים המוחזקים בשבי באפריקה, ועוד ארבעה עיתונאים הנעדרים בסוריה.

ממשלת צרפת הכחישה כי שילמה כופר כדי לשחרר את השבויים, אך מומחי מודיעין במדינה אמרו כי סביר להניח ש"כסף עבר ידיים" במסגרת העסקה.

אל-קאעדה במגרב האיסאלמי קיבל אחריות לחטיפתם של הארבעה בשנת 2010, בזמן שהועסקו בחברת האנרגיה הגרעינית "ארווה" בצפון ניז'ר. אמש נודע כי הושג הסכם חשאי לשחרורם של השבויים, פייר לגראה, בן 28, דניאל לאריב (62) תיירי דול (32) ומארק פרה (62).

נשיא צרפת פרנסואה הולנד, שר החוץ לורן פביוס ושר ההגנה ז'אן איב לה דריאן, עם ארבעה גברים ששוחררו משבי אל-קאעדה בניז'ר. פריז, אוקטובר 2013. רויטרס
השרים לה דריאן ופביוס עם הנשיא הולנד וארבעת החטופים, הבוקר בפריז/רויטרס

נשיא ניז'ר, מהמדואו איסופו, רמז כי ארצו הייתה מעורבת במגעים לגיבוש העסקה, ואמר כי הארבעה חולצו מצפון מאלי. לדבריו, המשא-ומתן עם החוטפים החל לפני כמה חודשים. עדיין לא ברור מתי שוחררו הארבעה. שר החוץ של צרפת לורן פביוס הגיע עם שר ההגנה ז'אן איב לה דריאן כדי לאסוף את השבויים מניז'ר. אחד מהגברים ששוחררו, תיירי דול, אמר כי הוא "מאושר מאוד" להשתחרר. "זה היה קשה. זו הייתה חוויה קשה מאוד".

שר החוץ פביוס אמר כי הגברים הוחזקו בבידוד, ונתונים במצב נפשי קשה. "הם ישנו היטב בלילה, אך העדיפו ללון על הרצפה. הם אינם רגילים לישון על מזרנים", אמר. לפי ה"לה פריזיאן", חברת האנרגיה ארווה הודיעה לממשלה כי היא מוכנה לשלם כופר כדי לשחרר את החטופים. העיתון "לה פיגרו" דיווח כי כופר כלשהו אכן הועבר לקבוצת החוטפים.

שחרור החטופים נתפש כהישג ביטחוני חשוב עבור הנשיא הולנד, שמצבו בזירה הפנימית הולך ומדרדר. השבוע פורסם סקר שהעלה כי רק 26% מהציבור תומכים בו - שפל חסר תקדים עבור נשיא מכהן מאז החלו לערוך את הסקר בשנת 1981.

לקריאה נוספת
הולנד - הנשיא הכי לא-פופולרי בתולדות צרפת
ארבעה עיתונאים צרפתים מוחזקים בשבי בסוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully