וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת הטרור באלג'יריה: "15 גופות שרופות נמצאו במתקן הגז"

הצבא פתח ב"מתקפה סופית", 11 פעילי אל קאעדה נהרגו ואחרים עדיין מתבצרים במקום עם חומרי נפץ: "הם אמרו שלא יפגעו במוסלמים, רק בכופרים", סיפר שבוי שהצליח להימלט

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

כוחות מיוחדים של צבא אלג'יריה מצאו בשעות הצהריים (שבת) 15 גופות שרופות במתקן הגז במזרח המדינה, שהותקף בידי פעילי טרור שמזוהים עם אל-קאעדה - כך מסר גורם שמעורה בהשתלשלות האירועים במקום לרויטרס. השלטון המקומי טרם זיהה את הגופות ופתח בחקירה לנסיבות מותם של ההרוגים - חטופים שהוחזקו במקום.

עוד דווח כי הכוחות המיוחדים של הצבא ביצעו "מתקפה סופית" על החמושים. לפי הדיווח של סוכנות הידיעות הרשמית במדינה, 11 לוחמים הקשורים לארגון הטרור אל-קאעדה נהרגו בתקיפה. הסוכנות דיווחה גם כי שבעה בני ערובה זרים נהרגו על ידי שוביהם.

במקביל דווח כי 16 בני ערובה זרים שוחררו היום, כך לפי מקור המעורה בנושא. לפי הדיווח, בין המשוחררים – שני אמריקאים, שני גרמנים ופורטוגלי אחד. מוצאם של האחרים לא נמסר. בנוסף, חברת הנפט והגז הלאומית של אלג'יריה מסרה כי הצבא מפנה מוקשים שהוטמנו על ידי החמושים שהשתלטו על שדה הגז.

איסלמיסטים השתלטו על שדה גז טבעי באלג'יריה הרגו 2  ושבו 41 16 בינואר 2013. רויטרס
איסלמיסטים השתלטו על שדה גז טבעי באלג'יריה הרגו 2 ושבו 41 16 בינואר 2013/רויטרס

מוקדם יותר הבוקר דיווח ה"גרדיאן" כי החוטפים שמחזיקים במקום בני ערובה זרים ומקומיים, עדיין מתבצרים במקום עם חומרי נפץ. במקביל, דווח כי במקום ישנם שבעה חטופים זרים, בעוד שהרשויות באלג'יריה לא ידעו לנקוב במספרם וטענו כי מדובר ב"מספר" בני ערובה. עוד טען השלטון, כי מאה חטופים זרים שנשבו במתקן - הצליחו להימלט, או ששוחררו. באשר ליתר החטופים לא נמסר מידע.

עבד אל-קאדר, עובד מקומי מעיירה סמוכה, שנשבה בידי הפעילים, סיפר הבוקר כי "עוד בהתחלה הטרוריסטים אמרו לנו שהם לא יפגעו במוסלמים, ושהם מעוניינים רק בשבויים הנוצרים והכופרים. הם אמרו שהם יהרגו אותם", שיחזר, והוסיף "אני בר מזל". בהמשך תיאר אל-קאדר כיצד הצליח להימלט עם מאות אלג'יראים נוספים שעוכבו בתחילה. "אני עדיין המום וחרד", סיפר, והוסיף כי הוא חושש כי רבים מעמיתיו לעבודה הזרים נהרגו. לדבריו, "ניכר שהטרוריסטים הכירו את המקום היטב וגילו בקיאות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מפה של מתקן הגז באלג'יריה בו מוחזקים בני ערובה בידי אנשי אל-קאעדה. רויטרס
החוטפים עדיין מתבצרים בפנים. מתקן הגז במזרח אלג'יריה/רויטרס

מוקדם יותר אמר מקור ביטחוני לסוכנות הידיעות רויטרס כי במקום היו 123 עובדים זרים שמועסקים במתקן, ומתוכם אכן שוחררו כמאה חטופים. לדברי המקור, גורלם של יתר העובדים אינו ברור. על פי דיווח מוקדם יותר בסוכנות הידיעות הממלכתית באלג'יריה, כ-650 בני ערובה שהוחזקו במתקן כבר שוחררו. 573 מבני הערובה ששוחררו הם מקומיים. עוד דווח כי בעוד החמושים עדיין נצורים בתוך המתקן, צבא אלג'יריה – שיצא למבצע החילוץ מבלי ליידע את המערב – מבקש "סוף של שלום" למשבר.

"הממשל האמריקני מפולג באשר להתמודדות עם איסלמיסטים"

ה"לוס אנג'לס טיימס" דיווח היום כי משרד ההגנה האמריקני והפנטגון חלוקים בדעתם באשר לדרכי ההתמודדות של מדינתם עם קבוצות איסלמיסטיות-קיצוניות במערב אפריקה. אף שאין חומר מודיעיני שמתריע מפני פגיעה בשטח ארצות הברית, בממשל מתקיימות הערכות מצב בעקבות האירועים האחרונים באלג'יריה ובמאלי.

"ארצות הברית מביעה את תנחומיה לכל המשפחות שאיבדו את יקיריהן בתקיפה האכזרית הזו", אמרה אמש מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון. היא הוסיפה כי ארצות הברית "מודאגת מאוד מאלה שנותרו בסכנה". מספר שעות לאחר הצהרתה של קלינטון אישרה מחלקת המדינה האמריקנית כי בין ההרוגים במתקן הגז באלג'יריה אזרח אמריקני אחד שזוהה.

דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, הודיעה כי האזרח הוא פרדריק בוטקיו, תושב טקסס. "אנו שולחים את תנחומינו העמוקים למשפחתו וחבריו", אמרה נולנד. "מתוך כבוד לפרטיות משפחתו לא נוסיף פרטים". מועצת הביטחון של האו"ם התייחסה גם היא לחטיפתם של מאות אזרחים, וגינתה הלילה בחריפות את מתקפת הטרור ה"אכזרית" של פעילי אל-קאעדה. כמו כן, הביעה מועצת הביטחון את תנחומיה בפני משפחות הקרבנות שנהרגו במהלך המתקפה.

חטוף ששוחרר: "זה היה סיוט, כולם בכו וצעקו"

מזכירת המדינה קלינטון הוסיפה בדבריה כי "זהו מצב קשה מאוד" וכי ארצות הברית נמצאת בקשר הדוק עם גורמים באלג'יריה. "אני רוצה להדגיש שוב שיש לנקוט זהירות מרבית כדי לשמור על חיי חפים מפשע", אמרה קלינטון. במקביל, שר החוץ הצרפתי אישר כי אזרח צרפת נהרג בניסיון החילוץ, וכי שלושה אזרחים אחרים ניצלו ונשארו בחיים. אתר חדשות אלג'יראי דיווח הערב כי מהנדסים נקראו למתקן הגז כדי להעריך אם קיים סיכון לביטחונם. מתקן הגז מהווה כ-18% מסך ייצוא הגז הטבעי של אלג'יריה.

טנקים של צבא אלג'יריה באזור שדה הגז בו נחטפו עשרות בני אדם על ידי פעילי אל-קאעדה. רויטרס
טנקים של צבא אלג'יריה באזור מתקן הגז. "לנקוט זהירות", קראה קלינטון/רויטרס

אחד מבני הערובה האלג'יראים ששוחררו מן התופת סיפר ל"לה מונד": "זה היה סיוט, מצב נורא. הלילה היה מאוד קשה. לא נשאר לנו דבר לאכול, כולם בכו וצעקו. כל אמצעי התקשורת שלנו נפלו". לדבריו, כשהחלה המתקפה של צבא אלג'יריה נשמעו "פיצוצים, יריות וצעקות של נשים, ואז החוטפים אמרו: 'אחים אלג'יראים, אל תפחדו, אתם יכולים ללכת'", ואז, לדבריו, ירו החוטפים בשבוי זר שהיה ביניהם. "הוא לא מת מיד", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully