וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בארה"ב: אסד עשה שימוש בנשק כימי בחומס

הדיווח של ה"פוריין פוליסי" מסתמך על מסמך סודי של קונסול ארה"ב באיסטנבול שנשלח לוושינגטון והתבסס על חקירה של רופאים, פעילים ועריקים סורים. הבית הלבן הכחיש את הדברים

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(המורדים מציגים נפגעים מגז מדמיע בחומס, דצמבר)

האם אסד חצה את הקו האדום שיגרור את ארה"ב למעורבות בסוריה? לפי דיווח שפורסם אמש במגזין האמריקני "פוריין פוליסי", מסמך סודי מאשר כי הצבא הסורי עשה שימוש בנשק כימי בלחימה נגד המורדים בעיר חומס בחודש דצמבר.

הבית הלבן הכחיש הלילה (רביעי) את הדיווח, המסתמך לכאורה על מסמך סודי של מחלקת המדינה. "הדיווחים שנראו בתקשורת בנוגע לתקריות לכאורה של נשק כימי בסוריה, אינה תואמת למה שאנו מאמינים שמתרחש בנוגע לתכנית הנשק הכימי הסורית", כך אמר דובר של המועצה לביטחון לאומי, טומי ויטור. עם זאת, ויטור הדגיש כי אם אכן יתברר שנעשה שימוש בנשק כימי, אסד יצטרך לתת דין וחשבון.

לפי הדיווח שפורסם במגזין האמריקני, המסמך בסיווג סודי שחתום על ידי סקוט פרדריק קילנר, הקונסול הכללי של ארה"ב באיסטנבול, מסכם את תוצאות החקירה של דיווחים מסוריה על שימוש בנשק כימי בעיר חומס ב-23 בדצמבר. המסמך נשלח למחלקת המדינה בוושינגטון בשבוע שעבר, כך לפי ה"פוריין פוליסי". גורם בממשל אובמה שבחן את המסמך טען כי זה "מקרה משכנע" לפיו כוחות הצבא של אסד השתמשו בגז קטלני.

פיגוע באוניברסיטה בחלב, סוריה 15 בינואר 2013. רויטרס
הפיגוע באוניברסיטה בחלב, אתמול/רויטרס

בין היתר נבדקו בחקירה של הקונסול עדויותיהם של רופאים, פעילים ועריקים מהצבא הסורי, הבכיר שבהם הוא מוסטפא א-שייח, לשעבר גנרל בצבא אסד, שהיה אמון בין היתר על תכנית הנשק להשמדה המונית של הצבא.

בחודש שעבר אמר מפקד המשטרה הצבאית בסוריה, הגנרל עבד אל-עזיז שלאל, כי המשטר הסורי עשה שימוש בנשק כימי בחומס, ובעיקר בשכונת חאלדיה בעיר. הגנרל שלאל ערק לשורות המורדים, ובראיון ראשון מאז שעזב את תפקידו אמר לרשת הטלוויזיה "סקיי ניוז" כי קיים "סיכוי גדול שבתקופה הקרובה ייהרגו אנשים רבים". שלאל הוא האישיות הביטחונית בעלת הדרגה הגבוהה ביותר שערקה לשורות המורדים מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, בחודש מרץ של השנה שעברה.

האופוזיציה: 18 תיעודים לשימוש בנשק כימי

בתוך כך, מתרבים הדיווחים המגיעים מצד האופוזיציה הסורית, לפיהם המשטר עושה שימוש בגז רעיל נגד אזרחים בסוריה. "האופוזיציה תיעדה 18 פעמים שבהן המשטר עשה שימוש בנשק כימי בפרברי דמשק, בפרברי אידליב, בחומס ובפרברי חמה", אמר דובר "הצבא הסורי החופשי", לואיי מקדאד, בשיחה עם היומון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט".

חיילי הצבא הסורי החופשי בחלב, 30 בדצמבר 2012. רויטרס
חיילי הצבא הסורי בחלב/רויטרס

לדבריו, "מדובר בסוג חדש של גזים רעילים, שלא ידענו שהם קיימים בארסנל הכימי של המשטר הסורי, ועל כן ניתן להעריך כי המשטר השיג אותם בזמן האחרון. המשטר עשה בהם שימוש באמצעות ריסוס. הגזים הללו גרמו להופעת פריחות על העור ולחנק אצל מי ששאף אותם".

גורמים נוספים באופוזיציה טענו כי המשטר ירה רימונים עם גז רעיל לעבר שכונת חאלדייה בעיר חומס, וכי הנפגעים לקו בקוצר נשימה, בבעיות בעיניים וחוו אי-שקט. "הרופאים לא הצליחו עד כה לגלות באיזה גז מדובר", נמסר. "לפי כמה הערכות, בחלק מן האזורים הוטלו פצצות שהכילו בין השאר גם את גז העצבים סארין שעלול לגרום לחנק, עיוורון ולשיתוק", מסרו גורמים באופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully