וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר תאונת המטוס: "ההחלטה התקבלה בתוך 4 שניות"

3.1.2013 / 0:01

הטייס והנווט שחילצו עצמם מהמטוס ברמת דוד פעלו במקצועיות שנובעת מהפקת הלקחים בחיל האוויר. שעות לאחר מכן אירעה תאונת אימונים בחיל היבשה, ולא במקרה התוצאה הייתה אחרת

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

(החיילת שנפצעה במטווח מטופלת בבית החולים: "מצבה יציב")

ארבע שניות חלפו מרגע הנחיתה ועד לרגע שבו החליטו טייס הקרב והנווט שלצדו לנטוש את מטוס ה-F-16 ולהציל את חייהם. כך לפחות עולה משחזור תאונת האימונים שאירעה אתמול (רביעי) בבסיס רמת דוד, בעקבות התרסקות מטוס "ברק" על המסלול. התחקיר הראשוני קובע כי השניים הפגינו מיומנות ומקצועיות ברמה גבוהה מאוד, ובכך מנעו אסון גדול.

בחיל האוויר מתגאים בעובדה ששנת 2012 הייתה "נקייה" מתאונות אימונים. למעשה, תאונת האימונים הקטלנית האחרונה בחיל התרחשה בנובמבר 2010, אז נהרגו שני אנשי צוות בהתרסקות מטוס F-16 מסוג "סופה". שנתיים חלפו ובחיל האוויר נרשמו מספר "כמעט-תאונות", עד שבספטמבר האחרון החליט מפקד החיל, אלוף אמיר אשל, כי נצברו די אירועים בחודשים האחרונים כדי לעצור את כלל הפעילות המבצעית ואת האימונים בחיל, ולקיים סדרת הרצאות בנושא בטיחות בטיסה, וכן רענון נהלי הזהירות לטייסים.

טקס חילופי מפקדי חיל האוויר. דייב בוימוביץ'
דוגמה אישית היא דבר שקיים בחיל האוויר, אך לא בחיל היבשה. מפקד חיל האוויר אמיר אשל/דייב בוימוביץ'

באחד המקרים שקדמו לאותו יום שהוקדש לבטיחות בחיל האוויר, חלפו שני טייסי קרב בכירים זה על פני זה תוך חריגה גסה מהוראות הבטיחות. התרבות הארגונית של חיל האוויר כמעט ולא משאירה מקום לטעויות; דין הטייס הוותיק כדין פרחי הטייס הצעירים. מפקד חיל האוויר אף מהווה דוגמה אישית כאשר מדי שבוע הוא טס ועובר תחקור בידי קצין צעיר, או במקרה אחר - עולה על סימולטור טיסה ומקבל הערות על רמת הטיסה ממפעילת הסימולטור, חיילת בדרגת סמל.

ההבדל הארגוני בחילות מתבטא במבחן התוצאה

תאונת אימונים נוספת התרחשה אתמול במשטרה הצבאית, כאשר במהלך מטווח ביצעה טירונית טעות קריטית והעבירה את הנצרה ברובה למצב אוטומט, ירתה לעבר מפקדת הכיתה שעמדה מולה ופצעה אותה באורח קשה. בתחקור האירוע הראשוני עולים שורה של כשלים שמתמקדים באופן בו הוכשר הכוח למטווח והרמה המקצועית של הטירונים שעמדו לירות בנשק.

בית החולים הלל יפה בו מאושפזת החיילת אשר נורתה במהלך אימון, ינואר 2013. שלומי גבאי
מפקדיה של החיילת שנפגעה קשה בבית החולים/שלומי גבאי

ראוי לציין כי את האחריות על האירוע הקשה יש להטיל בראש ובראשונה על המפקדים במשטרה הצבאית, ולא על טירונית שזה עתה התגייסה לצה"ל וזה עתה החלה לעבור הכשרה על רובה סער. רמת הבטיחות בכל כוח מבוססת בעיקר על מקצועיות, וב"ירוקים" - בשונה מחיל האוויר - יש פער מקצועי מהותי בין החייל הפשוט למפקד הבכיר. התרבות הארגונית אצל "הירוקים" שונה בתכלית מזו אצל "הכחולים". כדי להמחיש את הפער, צריכים מפקדי הגדוד והחטיבה לשאול את עצמם מתי לאחרונה השתתפו בתרגיל מסוג זה וביצעו ירי מצבים. למרות השוני המהותי בין שתי התאונות, בכל אחד מהתחקירים תיבחן הרמה המקצועית של המפקדים והכשרתם לאירוע, ורק לאחר מכן תעלה רמת יישום נהלי הבטיחות.

מפקד זרוע היבשה, אלוף סמי תורג'מן, לצד קצין חי"ר וצנחנים ראשי, תת-אלוף איתי וירוב, יודעים היטב כי אוסף המשימות והכשירויות להן נדרש המפקד הזוטר בצה"ל הוא רחב ומורכב, אך מבוסס בעיקר על כשירויות יסוד שנשחקות משנה לשנה, בין אם בשל היעדר דגש מצד דרג הפיקוד הבכיר, ובין אם מצד המפקדים הזוטרים בשטח. "חפיף", "יהיה בסדר" ושאר הפטרות חסרות אחריות, יכולות להביא כל אימון לסיום טרגי. ההבדל הוא בין תרבות לתרבות, גם אם מדובר באותו צבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully