וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 10 חודשי משפט: גזר הדין של מובארק - בשבת

ניר יהב

1.6.2012 / 0:05

הכל מוכן להכרעה במשפטו של נשיא מצרים המודח, שכנראה יורשע לפחות בחלק מהאישומים. ומה עם עונש המוות? קשה למצוא מישהו שמאמין שזה אפשרי: "לא הוכיחו שהורה להרוג מפגינים"

אחרי עשרה חודשי משפט, במהלכם התקיימו 45 דיונים והוצגו עדויותיהם של 1,536 עדים, צפוי מחרתיים (שבת) השופט אחמד רפעת להכריז על פסק הדין וגזר הדין במשפטו של הנאשם המפורסם ביותר בעולם הערבי - נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק. מובארק, שהודח במהלך ההתקוממות העממית שפרצה בינואר 2011, הואשם בין היתר בביצוע מעשי שחיתות ובהרג מכוון של מפגינים נגד משטרו. על הסעיף האחרון, דורשת התביעה לגזור עליו עונש מוות. בנוסף, צפוי רפעת לפסוק גם את דינם של בניו של מובארק, עלא וגמאל, של שר הפנים לשעבר חביב עאדלי ושל שישה מבכירי משרד הפנים, האחראים על פעילות המשטרה.

משפטו של מובארק, שכונה במצרים "משפט המאה", נפתח ב-3 באוגוסט וזכה להתעניינות אדירה. צוותי תקשורת מכל העולם הגיעו לבניין האקדמיה המשטרתית בקהיר כדי לסקר את יומו הראשון של המשפט, אלפים מתומכיו ומתנגדיו של מובארק הגיעו לאזור בית המשפט כדי להפגין, ומיליוני צופים במצרים ובעולם נדבקו למסכי הטלוויזיה כדי לצפות בנשיא לשעבר מוכנס על אלונקה לתוך כלוב הנאשמים, לצד בניו שניסו להסתיר אותו מפני מצלמות הטלוויזיה.

הפגנה נגד תוצאות הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, כיכר תחריר, קהיר בירת מצרים, 30 במאי 2012. רויטרס
בכיכר תחריר שוב הפגינו אתמול המונים - הפעם נגד תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, ממנו עלו שני מועמדים שרבים אינם רוצים בהם - אחמד שפיק ומוחמד מורסי/רויטרס

בדיון השני, שנערך ב-15 באוגוסט, קיבל השופט שתי החלטות חשובות: הראשונה משפטית - לאחד בין התיק של מובארק לבין התיק של שר הפנים שלו עאדלי, והשנייה תקשורתית - להפסיק את השידור החי מאולם בית המשפט. חודש לאחר מכן זומנו להעיד ראש המועצה הצבאית העליונה הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, הרמטכ"ל סאמי ענאן, סגן הנשיא לשעבר עומאר סלימאן והגנרלים מנסור עיסאווי ומחמוד וג'די. עדותו של טנטאווי נשמעה בדלתיים סגורות ב-24 בספטמבר.

ב-28 בדצמבר 2011 חודשו הדיונים לאחר הפסקה של יותר משלושה חודשים. השופט אחמד רפעת הודיע כי קצב הדיונים יילך ויעלה מעתה וכך אכן קרה. בין 3 ל-10 בינואר 2012 נשמעו טיעוני התביעה, ואילו במשך חודש ימים - בין 17 בינואר ל-16 בפברואר – נשמעו טיעוני ההגנה. חמש ישיבות הוקצו לשמיעת טיעוני עורכי הדין של מובארק ובניו. ב-22 בפברואר התקיימה הישיבה האחרונה, שבה הודיע השופט כי יודיע על פסק הדין ב-2 ביוני 2012.

"המסמכים לא עברו למופתי - אז אין עונש מוות"

מובארק בן ה-84 אינו צעיר ואינו בריא. מאז תחילת משפטו הוא שוהה במרכז רפואי באחד מפרברי קהיר. מיד לאחר שהודח מתפקידו, התרבו הדיווחים על הידרדרות משמעותית במצבו הפיזי והנפשי ולא אחת דווח כי הוא סובל מדיכאון כבד.

חודשיים לפני תחילת משפטו, ביוני 2011, אמר עורך דינו של מובארק, פריד א-דיב, כי הנשיא המודח סובל מסרטן בבטנו, "דבר הגורם לו לאבד מדי פעם את ההכרה". אזרחי מצרים זעמו על הדברים הללו, וטענו כי הם נאמרו כדי להשפיע על החלטת בית המשפט בעניינו. אפילו משרד הבריאות המצרי הכחיש את דבריו של א-דיב.

השאלה המסקרנת ביותר במצרים כיום, היא מה יהיה פסק דינו של מובארק? בפני השופט עומדות כמה אפשרויות: הראשונה, לזכות את מובארק. השנייה, להרשיעו בחלק מהעבירות, ולגזור עליו עונש מאסר. אם ייקבע שבמשפטו הוכח שהנשיא לשעבר ידע שמתבצע ירי באש חיה לעבר המפגינים, הוא צפוי ל-25 שנות מאסר. אם יורשע בעבירה קלה יותר, הוא צפוי לעשר שנות מאסר. אולם אם יוכח כי הוא עצמו הורה להרוג מפגינים, הרי שהוא צפוי לקבל עונש מוות.

האם זו אפשרות ריאלית? כל הפרשנים המשפטיים במצרים מעריכים כי אין די ראיות להוכיח שמובארק הורה להרוג את מפגינים, ולכן הוא ככל הנראה לא יוצא להורג. המשפטנית ד"ר פוזיה עבד א-סתאר, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת קהיר, מצאה סיבה נוספת מדוע הדבר בלתי אפשרי: "הוא לא יוצא להורג מסיבה פשוטה. לפני שמתקבל פסק דין על עונש מוות, מסמכי המשפט מועברים אל המופתי. היות שזה לא קרה, אני יכולה להעריך שמובארק לא יוצא להורג".

גם ברחוב המצרי, מסתבר, מבינים היטב שמובארק לא יוצא להורג אלא לכל היותר ייכנס לכלא. "בני העם המצרי, ואני אומר את זה באחריות מלאה, מודעים לכך שגזר דין מוות אינו עומד על הפרק", אמר לוואלה! חדשות אחמד, תושב קהיר בן 35. "לפי מה שאנחנו יודעים, אין שום ראיות חותכות שמוכיחות שמובארק נתן הוראה - בין אם בעל פה ובין אם בכתב - להרוג מפגינים. נקודה. כמו כן, הלחץ שמפעילות מדינות העולם על המועצה הצבאית הוא כה גדול, עד שברור לכולם שמובארק לא יוצא להורג. כולם משלימים עם זה".

(עדכון ראשון - 19:35)

לקריאה נוספת:
"כלוב הזהב" של מובארק: בריכה, ג'קוזי וחדר כושר
אחרית ימי מובארק: סוזן בכתה, חוסני ראה כדורגל
"מובארק יחשוף מידע על בכירי שלטון אם יילך לכלא"

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא מצרים המודח חוסני מובארק מובל לבית המשפט על מיטת בית חולים, ספטמבר 2011. AP
מובארק מוכנס על אלונקה לאחד הדיונים במשפטו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully