וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה וסין חתמו על עסקת גז של 400 מיליארד דולר

21.5.2014 / 17:35

המשבר באוקראינה והסנקציות דחפו את מוסקבה לחיקה של סין, שמנסה זה שנים להיפטר מתחנות הפחם המזהמות את האוויר. בשולי חתימת העסקה בשנגחאי זכה פוטין להיפגש חבר ותיק

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכינוס בשנגחאי – סין, 21 במאי 2014. AP
נשיא סין שי ג'ין-פינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אתמול בשנגחאי/AP

רוסיה חתמה על עסקת לאספקת גז טבעי לסין למשך 30 השנה הקרובות. המגעים לחתימה על העסקה הענקית, ששוויה נאמד ב-400 מיליארד דולרים, נמשכו לתוך הלילה במהלך ביקורו הקצר של הנשיא ולדימיר פוטין בכינוס ביטחוני בשנגחאי, בו התארח גם נשיא איראן, חסן רוחאני.

פוטין, שנפגש עם מקבילו הסיני, הנשיא שי ג'ין-פינג, אמר כי רוסיה תשקיע 55 מיליארד דולרים בבניית הצינורות להעברת הגז מסיביר לסין, ואילו בייג'ינג תשקיע מצדה 20 מיליארד דולרים במיזם. "בלי להגזים, זו תהיה עסקת הבנייה הגדולה ביותר בעולם בארבע השנים הקרובות", אמר הנשיא הרוסי.

העסקה מעניקה תנופה משמעותית ליחסי מוסקבה-בייג'ינג, ומרחיבה את קשריה של רוסיה עם מדינות נוספות באסיה. מעמדה של רוסיה התערער לאחרונה, בעקבות המשבר באוקראינה ובשל מאמצי הבית הלבן להטיל עליה סנקציות. גם האיחוד האירופי הטיל עיצומים משלו על מוסקבה, אך בהיקף מצומצם בהרבה. הגז הרוסי אמנם יתחיל לזרום לשטח אסיה רק עוד כמה שנים, אך העסקה פותחת בפני פוטין הזדמנויות בתחומים נוספים במזרח.

לקריאה נוספת
כיצד מצא את עצמו אהוד ברק מהלל את ולדימיר פוטין בראיון ארוך?

נשיא איראן חסן רוחאני בכינוס בשנגחאי – סין, 21 במאי 2014. AP
פוטין עם נשיא איראן רוחאני, הבוקר/AP

סין, שתעשייתה נסמכת על פחם, ניהלה זה עשור מגעים לקבלת גז טבעי מרוסיה, ומבקשת להיפטר מתחנות הכוח המזהמות שלה. במסגרת העסקה, חברת הגז הממשלתית של רוסיה, "גזפרום", תספק מדי שנה 38 מיליארד מ"ק של גז לתאגיד האנרגיה הלאומי של סין (-CNPC). הגז יתחיל לזרום לסין החל מ-2018. אנליסטים סיניים אמרו כי המחיר הסופי שבו נחתמה העסקה קרוב לזה שדרשה רוסיה, בתמורה להקלות בתנאים בעסקה נפרדת, שבה סין ביקשה לרכוש נפט מרוסיה.

פוטין נפגש בפסגה פעמיים עם הנשיא שי, פוטין ונועד בשנגחאי גם עם נשיא איראן רוחאני, עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, עם נשיא מונגוליה צחיאגיין אלבגדורג' ועם נשיא אפגניסטן היוצא, חמיד כרזאי.

דוברת מחלקת המדינה, ג?ן סאקי, אמרה שהעסקה שנחתמה בין רוסיה לסין לא תשפיע על האסטרטגיה האמריקאית ביחס לרוסיה בהקשר של המשבר באוקראינה. "אנו לא משקיעים הרבה זמן בלהתמקד בנושא הזה. רוסיה וסין ניהלו מו"מ לגבי העסקה הזאת במשך עשור. שוק האנרגיה זה שוק גלובלי, עסקאות נחתמות כל הזמן".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא סין לשעבר ג'יאנג דזה-מין בכינוס בשנגחאי – סין, 21 במאי 2014. AP
פוטין בחברת נשיא סין לשעבר, ג'יאנג דזה-מין, הבוקר/AP

אך הפגישה המסקרנת ביותר הייתה זו שקיים פוטין דווקא עם מנהיג סין לשעבר, ג'יאנג דזה-מין, ששלט במדינה עד 2004 ועדיין נחשב בעל השפעה רבה, אך דוברים מטעם שני האישים סירבו לומר אם ג'יאנג סייע לרקום את הפרטים הסופיים של עסקת הגז.

ג'יאנג, בן 87, אינו מרבה להופיע בציבור. הוא צולם הבוקר עם פוטין על רקע מפלים מעוטרים בקשת בענן, והתמונה זכתה לשיתופים רבים ברשתות החברתיות בסין. פרשנים שונים ניסו לפענח את החיוך המסתורי שעטה המנהיג הסיני המפורסם, שבעבר דווח על קרבות הנהגה בינו לבין הנשיא הנוכחי, שי. הופעתו בציבור, לנוכח גל המאבק בשחיתות - שגרם למאסרם של בכירים סינים רבים - מצביעה על כך שג'יאנג עדיין מחזיק בכוח רב במנגנוני השלטון.

לקריאה נוספת
ארה"ב מאשימה 5 קצינים סינים במתקפת סייבר חמורה
המאבק בשחיתות בסין: איש אינו חסין מהדחה / פרשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully