וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפגניסטן בוחרת נשיא; כוננות שיא מחשש לפיגועים

מיליוני אזרחים יפקדו את הקלפיות בבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה, על אף איומי טליבאן כי יירה במצביעים. לשלושה מהמועמדים סיכוי של ממש לזכות, אולם צפוי סיבוב שני

נשיא אפגניסטן חמיד קרזאי נואם ב"לויה ג'ירגה", אסיפת זקני השבטים. קאבול, 21 בנובמבר 2013. רויטרס
מסיים את תפקידו בתום 12 שנים. נשיא אפגניסטן חמיד קרזאי/רויטרס

תקווה מהולה בפחד: מיליוני אזרחי אפגניסטן יצביעו היום (שבת) בבחירות לנשיאות, כשברקע כוננות שיא מחשש שטליבאן יעשה כל שביכולתו לחבל בהליך. מדובר במשימה הצבאית הגדולה ביותר מאז הפילה ארצות הברית את שלטון טליבאן ב-2001, בעקבות אירועי 11 בספטמבר. בשבוע שעבר שיגרו אנשי הארגון מסר ברור ואיימו כי מי שייצא מביתו להצביע – יירו בו למוות ברחוב.

400 אלף השוטרים והחיילים נפרשו ברחבי המדינה, בפרט סביב כ-6,500 הקלפיות ב-34 המחוזות, על מנת לשמור על ביטחונם של האזרחים. הבירה קאבול מכותרת מאז אתמול במחסומים, והכניסה אליה חסומה לכלי רכב. גם קנדהאר הדרומית, העיר השנייה בגודלה הנחשבת לצור מחצבתו של טליבאן, נתונה בסגר בשעות האחרונות, ותושביה קיבלו המלצה להישאר בבתים.

עשרות בני אדם נהרגו בשבועות האחרונים באירועים אלימים שהיו קשורים לבחירות הקרבות. רק ביום רביעי פוצץ עצמו מחבל מתאבד בכניסה למשרד הפנים בקאבול, והרג שישה שוטרים. התקפות היו גם על מבנה של ועדת הבחירות ועל בית המלון היוקרתי "סרנה" בבירה האפגנית. אתמול נהרגה אניה נידרינהאוס, צלמת של סוכנות הידיעות אי-פי, מירי של שוטר בעיר חוסט במזרח המדינה. ייתכן כי הירי היה בטעות, והשוטר לא ידע את זהותם של יושבי המכונית, שבה הייתה גם הכתבת קטי גנון שנפצעה מהירי.

עוד על המתרחש באפגניסטן:
תמונותיה האחרונות של צלמת המלחמות שנורתה למוות
לראשונה מ-2007: חודש ללא הרוגים לארה"ב באפגניסטן
צלף הרג שישה מחבלי טליבאן בעזרת קליע אחד

3,000 חמורים יישאו את הקלפיות מההרים

שמונה מועמדים ינסו לרשת את כיסאו של חמיד קרזאי, נשיאה של אפגניסטן ב-12 השנים האחרונות. חוקת המדינה מונעת ממנו להתמודד לכהונה שלישית ברצף, אולם מעריכים כי הוא ימשיך להשפיע על הפוליטיקה המקומית באמצעות אלה הנאמנים לו. שלושה משמונת המועמדים נחשבים לבעלי סיכוי ממשי לזכות בבחירות: שרי החוץ לשעבר עבדוללה עבדוללה, שהפסיד לקרזאי בבחירות הקודמות, וזלמאי רסול, הנחשב למועמד המועדף על קרזאי, וכן שר האוצר לשעבר אשרף ראני אחמדזאי, בכיר לשעבר בבנק העולמי הזוכה לאהדה בקרב הצעירים העירוניים.

זלמאי רסול, מועמד בבחירות לנשיאות אפגניסטן, בכנס בחירות במזאר א-שריף. מרץ 2014. רויטרס
המועמד המועדף על קרזאי. זלמאי רסול/רויטרס

השלושה חלוקים זה על זה בסוגיות שונות כמו סכסוך הגבולות עם פקיסטן השכנה, אולם כולם יצאו נגד השחיתות שהמדינה נגועה בה והתחייבו לפעול להגברת הביטחון של האזרחים. שלושתם גם הביעו חשש מזיופים שיהיו ביום הבחירות, בעיקר מצד גורמי שלטון בקאבול. איש מהם לא צפוי לזכות ביותר מ-50% מהקולות כבר בסיבוב הראשון, ולפיכך צפוי להתקיים סיבוב שני ב-28 במאי.

עבדוללה עבדוללה, מועמד לנשיאות אפגניסטן. מחוז הראת, 1 באפריל 2014. רויטרס
הפסיד בבחירות הקודמות. עבדוללה עבדוללה/רויטרס

הבוקר נפתחו הקלפיות בצל חשש מזיופים ופגיעה בטוהר הבחירות. בבחירות הקודמות ב-2009 נפסלו חמישית מהקלפיות מסיבה זו. ואולם, משקיפים בינלאומיים השוהים במדינה הביעו אופטימיות שהאבטחה המוגברת והצעדים שננקטו הפעם כדי למנוע זיופים יסייעו לכך שההליך יושלם באופן הוגן. בינתיים נחסם שירות הודעות הטקסט במדינה עד שעות הערב, מחשש שייעשה בו שימוש לרעה – לשכנוע בוחרים בדקה ה-90, או אפילו על ידי טליבאן.

אשרף ראני אחמדזאי, מועמד בבחירות לנשיאות אפגניסטן. 3 באפריל 2014. AP
זוכה לתמיכתם של הצעירים בערים. אשרף ראני אחמדזאי/AP

תוצאות ראשונות מהסיבוב הראשון צפויות להתפרסם רק בעוד כשישה שבועות: כ-3,000 חמורים נדרשים על מנת לשנע את תיבות ההצבעה מאזורים הרריים שהגישה אליהם בלתי אפשרית כמעט. כל עיכוב בבחירת ההנהגה החדשה יותיר זמן מועט עוד יותר להשלמת הסכם ביטחון קריטי בין אפגניסטן לארצות הברית, שבמסגרתו יישארו במדינה מוכת הטרור עד 10,000 חיילים אמריקנים גם אחרי 2014, לאחר שמרבית החיילים הזרים ישובו לארצם. שלושת המועמדים המובילים התחייבו זה מכבר לחתום על ההסכם – צעד שקרזאי סירב לעשותו. ארצות ובעלות בריתה מקוות כעת שהחלפת השלטון תהווה הזדמנות לשיפור את היחסים עם קאבול, שהתערערו בעקבות המחלוקות עם קרזאי.

התרגשות בכל מקום

לפחות 16 אלף אזרחים, 3,500 חיילים זרים ואלפי חיילים אפגנים נהרגו ב-13 השנים האחרונות, מאז פלש צבא ארצות הברית לאפגניסטן. מיליארדי דולרים הושקעו בשיקום המדינה הנחשלת. "ממשלתו של קרזאי ראויה לאשראי על הישגים מסוימים בנושא זכויות אדם בתנאים מורכבים מאוד", אמרו אתמול בארגון אמנסטי הבינלאומי. "אולם המצב של מיליוני אפגנים נותר נואש, וגם התהליך שהיינו עדים לו הינו שביר ביותר".

פיגוע במסעדה בקאבול, אפגניסטן. רויטרס
מאות אלפי חיילים ושוטרים נפרשו במדינה. פיגוע במסעדה בקאבול, בינואר האחרון/רויטרס

"תמיד אנו מתלוננים על הנשיא שלנו ועל המגרעות של ממשלתו, אבל אנו לעולם לא מותחים ביקורת על עצמנו", אמר יאאר מוחמד, מתווך נדל"ן מהעיר ג'ללאבאד שבמזרח המדינה. "אם אנו רוצים מנהיג חדש שיפעל למען השלום וישפר את חיינו, עלינו לצאת להצביע ולא לחשוש מטליבאן". איימאל ג'אן ראפורי, תושב קנדהאר, אמר כי "ההתרגשות מהבחירות מורגשת בכל מקום. זה טוב מאוד לראות את השינוי הזה. אני מקווה שהן יסייעו לשנות את גורלה של מדינתנו מהר ככל האפשר".

חיילים אמריקנים בפינוי פצועים בסיוע מסוק בלקהוק בבסיס באפגניסטן, 2011. AP
המועמדים הביעו תמיכה בהישארות הכוחות. חיילים אמריקנים באפגניסטן/AP

אחרים התקשו להתעלם מסכנת החיים שכרוכה בהטלת הפתק בקלפי, שהיא רק דוגמה למצב הביטחוני העגום שהאפגנים נאלצים להתמודד אתו מדי יום, כבר שנים ארוכות. "מתנהלת מלחמה בקנדהאר", אמר אזרח בשם חייתואללה המשתתף בוועדת הבחירות בעיר. "כל יום אנו חשים פחד, חוששים שנותקף".

ג'וואד פורמולי, עובד בנק מקומי, הצהיר: "אין לי כוונה ללכת להצביע. אנשים עצובים מאוד, וזה יהיה יום מסוכן". על אף האיומים, סקר שנערך בימים האחרונים העלה כי 75% מהאזרחים מתכננים לממש היום את זכותם הדמוקרטית ולפקוד את הקלפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully