וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטוס המלזי: "מתחזק החשד שהטייס גרם להתרסקות"

בכיר בחקירה אמר ל"יו-אס-אי טודיי" כי אין ראיות לחטיפה או תקלה, וכי לוחצים על משפחתו של אחמד זהרי לספר על התנהגותו לפני הטיסה. לטענת חברו, הוא לא היה במצב נפשי לטוס

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

(שר ההגנה המלזי מודיע על איתור עצמים חדשים החשודים כשברי המטוס)

לא כשל טכני ולא חטיפה: האחראי להיעלמות טיסה 370 שהמריאה בתחילת החודש מקואלה לומפור ולסטייה החדה ממסלולו המקורי הוא ככל הנראה הקברניט אחמד זהרי שאה, ואין כל ראיה המצביעה על כך שהמטוס נפל קורבן לחטיפה או התרסק בשל תקלה טכנית – כך אמר אמש (רביעי) חוקר המעורב בפרטי החקירה לאתר האינטרנט של העיתון USA TODAY.

תעלומת המטוס המלזי - כותרות נוספות:
סודות הקופסה השחורה: יוצאים למרוץ נגד הזמן
החיפושים הוקפאו; "עדיין מחפשים את ערימת השחת"
כך אותרה מהחלל הטיסה המלזית שהסתיימה באסון

דיווח: הטייס קיבל שיחת טלפון מסתורית לפני ההמראה. רויטרס
היחיד שהיה לו הניסיון המתאים לביצוע התמרון. אחמד זהרי שאה/רויטרס

החוקר, קצין רם דרג העובד לצד צוות חקירה מיוחד במשטרת מלזיה, אמר כי החוקרים לוחצים על בני משפחתו של זהרי למסור מידע על התנהגותו לפני הטיסה ב-8 במרץ. זו יועדה לנחות בבייג'ינג, אולם סטתה מנתיבה כשעה אחרי ההמראה ופנתה לעבר האוקיינוס ההודי.

החוקר, המעורב בחקירה מתחילתה, אמר כי המשטרה סבורה שהטייס בן ה-53 הסיט את המטוס "במכוון". לדבריו, זהרי הוא האדם היחיד שהיה על הסיפון – כולל טייס המשנה פריק עבדול חמיד בן ה-27 – שהיה לו ניסיון מספיק כדי לבצע תמרון שכזה. החוקר העריך כי זהרי לא עשה זאת עבור כסף, ודחה דיווחים בכלי תקשורת בריטיים לפיהם זהרי קיבל שיחת טלפון מסתורית דקות לפני ההמראה מאישה שהשתמשה בשם בדוי כדי לרכוש כרטיס סים. לדבריו, ככל הידוע, זהרי לא קיבל שיחת טלפון לפני הטיסה.

החיפושים אחר שרידי מטוס מלזיה אירליינס שהתרסק באוקיינוס ההודי, מרץ 2014. AP
לא ידוע על שיחת טלפון מסתורית. חיפושים אחרי שברי המטוס בשרום האוקיינוס ההודי/AP

זהרי היה תומך נלהב של מפלגת האופוזיציה במלזיה. טיסתו האחרונה המריאה ביום שבו מנהיג המפלגה, אנוואר איברהים, נידון לחמש שנות מאסר בגין עבירות מין. זהרי היה בבית המשפט כשהוקרא גזר הדין. באשר להשערה – אחת מני רבות – שזהרי השתייך לקבוצות קיצוניות או תמך בהן, החוקר אמר כי לא ידוע על קשר כזה.

ה"ניו זילנד הראלד" פרסם אתמול כי כתב העיתון השוהה בקואלה לומפור שוחח עם אחד מחבריו של זהרי, גם הוא טייס. לפי הדיווח, שאמינותו אינה ברורה, אותו חבר סיפר כי הקברניט המלזי התמודד בתקופה האחרונה עם בעיות בנישואים והיה נתון במצוקה. לטענתו, זהרי היה "מודאג מאוד" מהודעתה של אשתו פאיזה חאן כי היא עוזבת את הבית. השניים, הורים לשלושה ילדים, היו פרודים אולם התגוררו באותו בית. החבר טען כי לזהרי היו בעיות עם אישה נוספת, שעמה ניהל קשר רומנטי. "הוא אחד הטייסים הטובים ביותר כאן ואני לא מומחה רפואי, אבל עם כל מה שקרה לו בחיים, זהרי לא היה כנראה במצב נפשי לטוס", אמר. לדבריו, "ייתכן מאוד שלא הנוסעים ולא אנשי הצוות ידעו מה מתרחש עד שהיה מאוחר מדי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלומי הלוויין של צרפת שבהם נראים עצמים החשודים כשברי המטוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, ראש ה-FBI ג'יימס קומי עדכן אתמול כי מומחים טכניים ישלימו "בקרוב מאוד" את אחזור קבצי המחשב שנמחקו מסימולטור טיסה ביתי שזהרי החזיק ברשותו. בשימוע בוועדת התקצוב של בית הנבחרים בוושינגטון הבירה רמז קומי כי הדבר עשוי לשפוך אור חדש על שעלה בגורלה של הטיסה, ואמר: "אני מקבל על כך עדכון מדי בוקר. יש לנו צוותים שעובדים על זה מסביב לשעון. אני מעריך שזה יהיה בקרוב מאוד, בתוך יום או יומיים". הוא הביע שביעות רצון משיתוף הפעולה מהצד המלזי.

בין האפשרויות שנחקרו עד כה באשר לגורלו של המטוס המלזי היו התאבדות של הטייס או של שני הטייסים, חטיפה של אחד הנוסעים או מתקפת טרור, וכן תקלה טכנית, פיצוץ ושריפה שפרצה על הסיפון. 12 מטוסים וחמישה כלי שיט מאוסטרליה, ניו זילנד, ארצות הברית, סין, יפן וקוריאה הדרומית משתתפים עדיין בחיפושים.

ביתו של פריק עבדול חמיד, טייס המשנה של המטוס המלזי הנעלם. קואלה לומפור, 16 במרץ 2014. AP
בעיות עם האישה בנפרד ועם בת הזוג החדשה. ביתו של הקברניט זהרי בקואלה לומפור/AP

מלזיה הודיעה אתמול כי קיבלה תצלומי לוויין חדשים, בהם נראים 122 עצמים החשודים כשברים של המטוס של חברת "מלזיה איירליינס" שהתרסק באוקיינוס ההודי. שר ההגנה הישאמודין חוסיין אמר כי התצלומים, שמקורם בלוויין של חברת איירבוס הצרפתית, תיעדו את העצמים ביום ראשון האחרון. "מדובר בקצה החוט האמין ביותר שהתקבל עד כה", אמר השר המלזי, המשמש גם שר התחבורה. אורכו של השבר הגדול ביותר שנראה בתצלומים הוא 23 מטרים, ואילו גודלם של השברים הקטנים ביותר כמטר. "עלינו להדגיש כי לא ניתן לקבוע אם מדובר בעצמים השייכים לטיסה 370", הדגיש שר ההגנה המלזי. הוא הזכיר כי הרשויות בקואלה לומפור קיבלו כבר ארבע סדרות של תצלומי לוויין – מאוסטרליה, מסין ושניים מצרפת.

(עדכון ראשון: 23:03)

  • עוד באותו נושא:
  • מלזיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully