וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחר יהיה חשוד-לרגע חדש": שליח וואלה! במלזיה מדווח

שליח וואלה! חדשות למלזיה

18.3.2014 / 0:04

גורלם של נוסעי טיסת 370 של מלזיה איירליינס עדיין לוט בערפל, והאפשרות שטייס החברה אחראי להיעלמות מטוס הבואינג מבישה את המלזים, לא פחות מאשר היא מבהילה אותם

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

העולם כולו מרותק בימים האחרונים לפרשת היעלמותה של טיסה MH370 של "מלזיה איירליינס" לבייג'ינג, אבל מלזיה מרותקת עוד יותר. אחת לכמה שעות צצה שמועה או ספקולציה חדשה ומשתלטת על כלי התקשורת, שמדווחים ללא הרף על הפרשה. נכון לשעות הערב אתמול (שני), ההערכה היא שהתשובה לתעלומה מצויה בפעולותיו של גורם אנושי שהיה על המטוס - אחד הטייסים או נוסע שמיומן במיוחד בתחום התעופה. עשרה ימים לאחר שמטוס בואינג 777 נעלם מהמסכים, לרשויות במלזיה יש יותר שאלות מאשר תשובות.

היעלמות טיסה 370 - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
שליח וואלה! חדשות למלזיה מדווח: ברחובות מתפללים לנס
מלזיה פרסמה מפות חדשות של נתיב המטוס הנעלם
"אם הטייס הפך לטרוריסט - הסיכוי לעצור אותו אפסי"
היכן אפשר להסתיר בואינג עם 227 נוסעים? המפה מגלה

אם ברחבי העולם סיפור ההיעלמות מעורר בעיקר תדהמה, במלזיה הוא נוגע בעצבים רגישים יותר. "מלזיה איירליינס" היא חברת דגל של המדינה הדרום-אסייתית השאפתנית, והמוניטין שלה כחברת תעופה מצוינת חשובים לממשלה, ולפחות לחלק מהאזרחים. האפשרות שטייס בחברה, או גרוע מכך - שני טייסים, אחראי להיעלמות המטוס, מבישה לא פחות משהיא מבהילה.

בקואלה לומפור מתפללים לשלום נוסעי טיסה 370 של "מלזיה איירליינס", 17 במרץ 2014. רויטרס
מקווים לנס במלזיה/רויטרס

עיתונאי מקומי הסביר בשיחה עם שליח וואלה! חדשות במלזיה כי "אין הרבה מותגים לאומיים חזקים יותר ממלזיה איירליינס". כרגע המותג הזה מזוהה ברחבי העולם עם אירוע שנע בין תעלומה לפעולת טרור מזוויעה. אם יתברר שאכן מדובר בפעולת טרור שמקורה בתא הטייס - הנזק יהיה כבד. מלזיה היא מדינה שממוקמת על שני איים בים, ולמרות שהכלכלה שלה מבוססת במידה רבה על ייצוא ותעשייה, תיירות היא ענף משמעותי מאוד. לשדה התעופה של עיר הבירה קואלה לומפור מגיעים מדי שנה כ-40 מיליון איש. ב-2013 נרשמה עלייה משמעותית במספר כניסות התיירים למדינה, ואף אחד במלזיה לא רוצה שהמגמה תתהפך לגמרי ב-2014.

בין ספקולציה לאחרת, יש גם כאלה המזכירים את הפעם הקודמת שבה מטוס חברת "מלזיה איירליינס" עלה לכותרות בנסיבות דומות. בדצמבר 1977 התרסק מסיבה לא ברורה מטוס החברה במהלך טיסה פנימית בין הערים פנאנג לקואלה לומפור. כל הנוסעים ואנשי הצוות, כמאה בני אדם, נהרגו באסון. הסיבה להתרסקות נשארה עד היום בגדר תעלומה, אבל גם אז הועלו השערות רבות שקשרו את ההתרסקות לאירוע טרור. היום מדברים על טייסים שתמכו באופוזיציה האיסלאמיסטית במדינה, בעוד שב-1977 הסברה הייתה כי מדובר בפיגוע של "הצבא האדום היפני". כעת מקווים במלזיה שהחקירה הנוכחית תהיה מוצלחת יותר, ואולי אפילו יתברר שהנוסעים עדיין בחיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חיל הים האמריקני מסייע בחיפושים אחר המטוס המלזי, 17 במרץ 2014. רויטרס
גם חיל הים האמריקני מסייע בחיפושים אחר המטוס/רויטרס

לפי שעה, המשטרה המקומית עוברת על שמותיהם של כל הנוסעים במטוס, בחיפוש כמעט נואש אחר רמזים. התקשורת המקומית הפנתה את הזרקור לעבר מוהד חיירול אמרי סלמאת, מהנדס תעופה בן 29 שהיה בין הנוסעים ושהמשטרה חקרה באריכות את משפחתו. אביו של המהנדס שמוגדר נעדר – בדומה לשאר הנוסעים – שוחח עם כתבים מחוץ לביתו וחזר פעם אחר פעם על כך שבנו לא יכול להיות קשור לאירוע. "מחר יהיה חשוד-לרגע חדש", ניבא עיתונאי מקומי. "זה רק עניין של זמן".

גם היום – 11 ימים לאחר היעלמות המטוס, ניכר מתח רב בקרב התושבים המלזים, בייחוד בערים הגדולות. אלפי בני אדם התפללו לשלומם של מאות נוסעי הטיסה, שעשרות מהם אזרחי המדינה ותושביה. העיתונות המקומית עוסקת בנושא בהרחבה רבה. בשלב זה, החקירה מתמקדת ברקע פלילי או חבלני. לפי חוקרים באוסטרליה, הבואינג 777 טס בגובה נמוך ביותר – 1,524 מטרים – כשהוא משתמש בטכניקת תעופה מסוכנת המכונה "מיסוך שטח" (“terrain masking”), שבה משתמשים טייסים של מטוסי קרב צבאיים. החוקרים מאמינים כי מי שהטיס את המטוס התכוון להימנע בכך מאיתור מערכות המכ"ם בשלוש מדינות לפחות.

בקואלה לומפור מתפללים לשלום נוסעי טיסה 370 של "מלזיה איירליינס", 17 במרץ 2014. רויטרס
בקואלה לומפור ממתינים לתשובות/רויטרס

ייתכן שבשל מעופו הנמוך, הוא התנגש בקרקע. ממשלת מלזיה הציגה אתמול בצהריים מפות חדשות, המראות שני נתיבים אפשריים שבהם נערכים חיפושים אחר טיסה 370. שר התחבורה, הישמודין חוסיין, אמר כי ראש הממשלה המלזי שוחח עם עמיתיו מסין ומאוסטרליה. לדבריו, קואלה לומפור מבקשת סיוע מהמדינות המופיעות בנתיבי החיפוש. "אנו מבקשים מהן לחלוק עמנו נתונים מהאדמה, מהים ומהאוויר", אמר. "ביקשנו עדכונים שוטפים, כולל דוחות יומיים על פעילות החיפושים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלזיה פרסמה מפות חדשות של נתיב הטיסה לכאורה של המטוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשטרה פשטה על בתיהם של הקברניט ושל טייס המשנה ולא איתרה בהם הודעות התאבדות. בתוך כך, מנכ"ל מלזיה איירליינס, אחמד ג'ווארי יאיא, אמר כי ההודעה האחרונה מטיסה 370 הגיעה מטייס המשנה, פריק עבדול חמיד. לטענת יאיא, היה זה חמיד שאמר ברשת הקשר: "הכול בסדר, לילה טוב", בטרם נעלם המטוס.

עדכון ראשון: 22:28

טיסה 370: "המטוס טס בגובה נמוך כדי שלא יאותר". רויטרס
הטייס וטייס המשנה של טיסה 370/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully