וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נראה שחוטף המטוס הוא אדם מיומן שפעל כחלק מתכנית"

15.3.2014 / 12:55

נרי ירקוני, שעמד בראש מנהלת התעופה האזרחית, מסביר כי "לא צריך לפרוץ לתא הטייס כדי לחטוף מטוס. מי שמנתק משדר, יודע מה הוא עושה". המשטרה במלזיה פשטה על ביתו של הטייס

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(ראש ממשלת מלזיה, השבוע: "ממשיכים בחיפושים ככל שניתן")

"אדם שחוטף מטוס מבלי שישודרו אותות מצוקה, ודואג לנתק את המשדר, זה אדם מיומן שיודע מה הוא עושה", כך אמר היום (שבת) אלוף-משנה (מיל') נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהלת התעופה האזרחית וסגן מפקד טייסת בחיל האוויר. בשיחה עם וואלה! חדשות, הסביר ירקוני כי במידה שטיסה 370 של "מלזיה איירליינס" אכן נחטפה, כפי שטען בכיר בממשלת מלזיה, "אז מדובר בחלק מתכנית מסוימת שעוד נשמע עליה. אבל בשלב זה אין שום ראיות נחרצות, גם אם הסיכוי לפעולת טרור עלה מעט. גם האינדיקציות של הרדאר כביכול כלל לא בטוחות. למעשה, פרט לעובדה שהמטוס לא נחת בבייג'ינג, הכול בגדר הערכות".

עוד בוואלה! חדשות:
בן 61 נהרג בהתרסקות מטוס אולטרה-לייט ליד חדרה
בריטניה: ילד בן 4 עם איי-קיו של אלברט אינשטיין
בכיר בממשלת מלזיה: "טיסה 370 נחטפה והוסטה ממסלולה"

חיפושים אחר מטוס מלזיה איירליינס. 10 במרץ 2014. AP
אפשר שלנוסעים אין כל אינדיקציה לחטיפה, פרט להנמכת גובה פתאומית/AP

באשר לפעולת השתלטות על מטוס והסטתו ממסלול הטיסה, מסביר ירקוני כי הדבר לא מחייב חדירה של החוטף לתא הטייס. "אדם יכול להשתלט על מטוס גם בלי להיכנס לקוקפיט, הוא יכול לאיים בשקט ולדאוג שיעשו בדיוק את מה שהוא רוצה. מבחינת הנוסעים, האינדיקציה היחידה לכך שהמטוס נחטף יכולה להיות הנמכת גובה פתאומית, אך בשלב הראשוני הם לא בהכרח מודעים לכך שהמטוס בידיים זרות", הוסיף. יחד עם זאת, ירקוני מדגיש כי הקלות היחסית הזאת שבה מטוס נחטף על ידי אזרח, לא סביר שתצא לפועל בחברות תעופה ישראליות. "החברות הישראליות ערוכות מאוד למקרים כאלה, אופן ההתמודדות שלהן שונה בתכלית. לצערנו, אנחנו מורגלים בשגרה ביטחונית בעייתית, אבל במובן הזה יש צד חיובי לדבר", אמר.

"המשטרה במלזיה פשטה על ביתו של הטייס"

בתוך כך, בשעות הצהריים פשטו כוחות משטרה במלזיה על ביתו של הטייס, זהארי אחמד שאה, אולם בשלב זה לא דווח על התפתחות בחקירה בעקבות החיפוש. מוקדם יותר טען גורם בכיר בממשלת מלזיה כי "המטוס נחטף והוסט ממסלולו". לדברי הגורם, שהתראיין לסוכנות אי-פי, מחקירת המקרה עולה שאדם אחד או שניים עם "ניסיון טיסה" כיבו את אמצעי התקשורת והסיטו את המטוס ממסלולו באופן מכוון. הגורם הוסיף כי ההיעלמות נגרמה כתוצאה מחטיפה, אם כי המניע אינו ברור, והדגיש כי ההנחה לפיה בוצעה השתלטות עוינת על המטוס, אינה עוד בגדר תאוריה, אלא "מסקנה חד משמעית". לדבריו, החוקרים שללו אפשרות של כשל טכני או טעות אנוש של הטייס.

ראש ממשלת מלזיה, נג'יב ראזאק, לא נשמע נחרץ כמו הגורם בממשלתו, אך אישר כי קיימת תפנית בחקירה. "הסימנים מראים שפעולה מכוונת הסיטה את המטוס ממסלולו, וכי לא מדובר בתקלה טכנית". במסיבת עיתונאים שכינס בבירה קואלה לומפור, הדגיש את החשש הגובר לחטיפה: "מידע שקיבלנו הבוקר מתקשורת לוויינית, שופך אור חדש על הפרשה. אנחנו יכולים לומר בסבירות גבוהה כי מערכת התקשורת של המטוס כובתה", הוסיף ראזאק, שטען עוד כי הדבר אירע ככל הנראה בעת מעבר המטוס מהמרחב האווירי של מלזיה לזה של וייטנאם.

מה באמת קורה כאשר מטוס נוסעים נעלם במסתוריות?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת החיפושים המעודכנת אחר המטוס הנעלם/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת החיפושים של צבא הודו/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully