וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוכר הצ'אי נגד הנסיך בבחירות הגדולות בהיסטוריה

זיו אבירם

15.3.2014 / 14:00

לאומן כריזמטי עם עבר בעייתי, יורש עצר מבולבל ולוחם חברתי שישן ברחובות, רק כדי להדביר את השחיתות. הודו נערכת לניסוי הדמוקרטי הגדול בעולם – ולמהפך

ראש ממשלת הודו מנמוהן סינג. ניו דלהי, מאי 2013. AP Photo/Manish Swarup, GettyImages
משהו לא היה מספיק. ראש הממשלה מנמוהן סינג/GettyImages, AP Photo/Manish Swarup

מנמוהן סינג היה בסדר. אפילו ממש בסדר. לא בכדי ב-2009 נבחר ראש הממשלה השתקן והצנוע של הודו לקדנציה שנייה – זכות שהייתה שמורה עד אז רק לראשון בתפקיד, ג'ווהרלל נהרו. הקשיש בן ה-81, הסיקי הראשון במשרה הרמה, נתפס בארצו כישר דרך ונקי כפיים. כשר אוצר, חילץ את המשק ההודי מהבוץ שבו שקע בשנות התשעים, ובשנותיו הראשונות כראש ממשלה חתם על הסכם גרעיני חשוב עם ארצות הברית. גם חריצותו היא מהמפורסמות, ובחודשים האחרונים, כאילו כדי להספיק הכול ולהשאיר ליורשו שולחן נקי, רק הכפיל את מספר הפגישות.

אבל העשור של סינג כראש הממשלה ה-13 של הרפובליקה ההודית מסתיים באקורדים צורמים. משהו במנה שבישל הדוקטור לכלכלה מאוקספורד מרגיש חמצמץ. המשק המקרטע אחרי שנים של צמיחה מואצת, הכישלון לספק שירותים בסיסיים כמו מים וחשמל למאות מיליוני עניים, התגובה הרפה לאונס הקבוצתי המחריד, ואיך לא – השחיתות השלטונית שהייתה ועודנה נגע ממאיר; כל אלה גרמו לרבים מ-1.23 מיליארד השופטים בתכנית המציאות הזאת לחשוב שזה פשוט לא מספיק כדי להנהיג מדינה. מעבר לחוסר הכריזמה החינני, רבים רואים בסינג איש רכרוכי שהתקשה לקבל החלטות ונשלט על ידי אחרים במפלגתו. "לא עשיתי שום דבר רע, אני רוצה ללכת הביתה כאדם מכובד", אמר לאחרונה לאחד מעוזריו הקרובים. נדמה שאיש בארצו לא יערער על החלק הראשון של המשפט, אך גם לא יתנגד לשני.

כוכב זוהר שפותר בעיות

הכרזתו של סינג בינואר כי לא ימשיך לכהונה נוספת הייתה צפויה למדי. זו הייתה יריית הפתיחה למערכת הבחירות החשובה ביותר בתת-היבשת מאז 1977. אז, ממש כמו בישראל, איבדה לראשונה מפלגת הקונגרס הלאומי (INC) – הגרסה ההודית של המערך – את השלטון בפעם הראשונה. הפעם הבאה תהיה כנראה בעוד חודשיים.

בחירות בהודו 2014. AP, עיבוד תמונה
בחירות בהודו 2014/עיבוד תמונה, AP

ב-7 באפריל ייפתחו הקלפיות הראשונות, ויחלו הבחירות הגדולות ביותר שידעה ההיסטוריה האנושית: למעלה מ-814 מיליון בעלי זכות בחירה – יותר מאוכלוסייתה של אירופה כולה – יצביעו באחד מתשעה שלבים, שהאחרון בהם יהיה ב-12 במאי. ארבעה ימים אחר כך יפורסמו התוצאות, וייוודע בכמה מתוך 543 המושבים בלוק סבהה, הבית התחתון של הפרלמנט, זכתה כל מפלגה, ומי ירכיב את הממשלה הבאה. אם תשאלו את הסקרים, כדאי להתחיל לשנן את השם הבא.

נרנדרה (Narendra) מודי הוא הכוכב הזוהר בשמי הבחירות האלה. מאז 2001 הוא ראש הממשלה המקומי של מדינת המחוז גוג'ראט במערב הודו – אותו אזור שממנו הפציע, חמוש במסרים מעט שונים, מהטמה גנדי. הצלחתו בתפקיד הובילה לבחירתו למועמד הרשמי של מפלגת העם ההודית (BJP), השנייה בגודלה בפרלמנט, המחזיקה במצע הינדואי-לאומני. הוא זוכה לתמיכה מרשימה בקרב מעמד הביניים העירוני, והבטחותיו ליצירת מקומות עבודה קוסמות לצעירים רבים. אלה שייתנו לו את קולם יבקשו את מה שהביא למדינת המחוז שלו – כבישים טובים, חשמל זורם ופחות ביורוקרטיה. ובעצם, את מה שהממשל המרכזי לא סיפק ליותר מדי מאזרחיו. האכזבה מכך היוותה קרקע פורייה לצמיחה מחודשת של רגשות לאומניים, ומי כמו מודי ישמח לקצור אותם כעת.

נרנדרה מודי, מועמד לראשות ממשלת הודו, בכנס בחירות בעיר לודהיאנה. פנג'אב, הודו, 23 בפברואר 2014. רויטרס
כתם גדול ואדום. נרנדרה מודי בכנס בחירות בפנג'אב/רויטרס

רק כתם אחד גדול מעיב על המוניטין המרשימים שלו. ב-2002, חודשים ספורים אחרי שנבחר לתפקיד, פרצו בגוג'ראט מהומות מדממות על רקע דתי. למעלה מאלף בני אדם, מרביתם מוסלמים, הוכו למוות על ידי המון הינדי זועם כנקמה על הצתת רכבת ובה עולי רגל.

מבקריו העדינים של מודי הטיחו בו שלא הצליח לעצור את האירועים, ואילו החריפים יותר האשימו אותו בשלהוב היצרים – טענה שהכחיש מכל וכל. במשך שנים נחשב ל"סדין אדום" עבור רבים, וגם כעת יש מי שחושש כי ניצחונו יעורר שדים ישנים ויצית איבה בין מגזרים שונים. אף על פי כן, נראה כי חלוף הזמן והשגשוג של גוג'ראט סללו לבסוף את הדרך אל חיקו החם של השלטון המרכזי. מרבית הסקרים מנבאים למפלגת העם ההודית ניצחון, גם אם כזה שיצריך את תמיכתן של מפלגות אזוריות כדי להרכיב קואליציה.

חלוקת צ'אי בחינם בכוסות שעליהן דמותו של המועמד לראשות הממשלה נרנדרה מודי. ניו דלהי, פברואר 2014. רויטרס
משקה לאומי ממנהיג לאומני. מודי על כוסות צ'אי בחינם ברחוב בניו דלהי/רויטרס

חרף ניסיונם של יריביו להאיר פינות אפלות בעברו – טענות שנשמעו ביום האישה הבינלאומי על כך שנטש את רעייתו הן רק דוגמה לכך – מעדיפים אנשי הקמפיין של מודי להזכיר בגאווה את הרקע הדל שממנו צמח: כילד, מכר צ'אי חם ברכבת. "מוכר תה, פותר בעיות", נכתב על שלט שהונף באחת מעצרות הבחירות בעיר אחמדאבאד. מול רקורד מרשים שכזה לא נותר ליריבו המרכזי, אלא להוציא מהפה את כפית הזהב ולבלוע את הרוק.

נסיך וסגן של אמא

עם ההודעה על פרישתו, הצהיר מנמוהן סינג על תמיכתו הבלתי מסויגת ברהול גנדי לראשות הממשלה. רבים תוהים אם סגן נשיאת המפלגה בכלל מעוניין בתפקיד. אך נראה שגם אם התשובה שלילית, המותג מחייב. עבודת השורשים של גנדי היא דברי הימים של הודו העצמאית: הוא נינו של ראש הממשלה הראשון ג'ווהרלל נהרו, נכדה של ראש הממשלה אינדירה גנדי (שום קשר למהטמה) שנרצחה ב-1984, ובנם של ראש הממשלה רג'יב גנדי שנרצח ב-1991 ושל סוניה גנדי, נשיאת מפלגת הקונגרס, הנחשבת לאישה החזקה של הפוליטיקה ההודית.

רהול גנדי באסיפה של נהגי ריקשה. ורנאסי, הודו, 1 במרץ 2014. רויטרס
רבים תוהים אם הוא מעוניין. רהול גנדי עם נהגי ריקשה בעיר ורנאסי/רויטרס
תומכים נושאים את תמונתה של מנהיגת מפלגת הקונגרס ההודית, סוניה גנדי, בכנס בחירות. מדינת המחוז גוג'רט, הודו, פברואר 2014. רויטרס
נשיאת מפלגת הקונגרס ואמא של רהול, סוניה גנדי, עם תומכים בגוג'רט/רויטרס

קשה שלא להשתעשע מהעובדה שבן אצולה שכזה ינהיג מפלגת מרכז-שמאל סוציאליסטית שרוב מצביעיה הם כפריים עניים, במדינה שמאכלסת את מספר העבדים הגדול בעולם. על אף שביקר כמעט בכל חור במסגרת מסע הבחירות, ההערכה היא שהודו של 2014 לא מעוניינת בעוד גנדי, לפחות לא עכשיו. הרמז הבולט ביותר לכך ניתן בבחירות המקומיות בסוף 2013, שבהן נחלה מפלגת הקונגרס תבוסה בארבע מדינות מחוז חשובות. "מודי הוא איש של צ'אי ועוגיות, חלק מהשגרה שלנו", הסביר יועץ תדמית בשם סוניל אלה. "רהול גנדי הוא ביסקוויט עם שוקולד – ואני לא צריך היום שוקולד".

פוליטיקה הודית חדשה

ויש גם את ארווינד קג'ריוואל, דפני ליף של ההודים. בסוף 2012 הוא ייסד את מפלגת "האדם הפשוט" (AAP) על גליה של מחאה עממית, לא נגד יוקר המחיה – אלא על פרשיות שחיתות שנחשפו בשנים האחרונות, חלקן כללו מכירה פסולה של משאבי טבע. מהנדס המכונות שחרת על דגלו שקיפות שלטונית וחופש מידע הכריז אז ש"מוכרים את הודו, וכל המפלגות אשמות", והזהיר: "מנהיגים מושחתים, התחילו לספור את הימים". את מודי הימני האשים כי הוא כלי שרת בידיו של מוקש אמבאני, האיש העשיר בהודו.

בכרטיס הכניסה האמתי לזירה הפוליטית זכה קג'ריוואל בדצמבר האחרון. אז, להפתעתם של מבקריו הרבים, זכתה מפלגתו בהישג מרשים בבחירות המקומיות בדלהי. הוא הפך לראש הממשלה המקומית של הבירה וסביבותיה, בדומה למודי בגוג'ראט. אולם הוא החזיק בתפקיד 49 ימים בלבד, והתפטר בשל מחלוקת על חוק שנועד למנות נציב פניות הציבור לתלונות על שחיתות.

ראש מפלגת "האדם הפשוט" ההודית, ארווינד קג'ריוואל, בכנס תומכים לקראת הבחירות. אחמדאבאד, הודו, 8 במרץ 2014. רויטרס
שיטות של אובמה ולילה ברחוב. ארווינד קג'ריוואל/רויטרס

כעת הוא מתמודד בזירה הלאומית, ומבקש לתרגם את המיאוס מהשחיתות ואזלת היד של הממשלה לקולות בקלפי. אם לרהול גנדי יש את מנמוהן סינג, ולנרנדרה מודי את קולות העשירים, הרי שהנשק של קג'ריוואל הוא אנה הזארה, פעיל חברתי מוערך בן 76, שב-2011 פתח בשביתת רעב כדי לקדם רפורמות נגד שחיתות. קג'ריוואל היה אז חלק מ"צוות אנה" המצומצם שתכנן את המאבק ותדרך כתבים, וכעת הוא עובר למרכז הבמה. את הטירונות עשה בינואר, אז הוביל הפגנה בת 33 שעות נגד המשטרה והממשלה המרכזית, ובילה לילה אחד ברחוב.

אולי הוא לא יצליח לעשות מהפכה כמו זו שהבטיח, אבל לקג'ריוואל בהחלט יש עתיד. דוגמה לפוליטיקה החדשה שלו אפשר למצוא בקמפיין גיוס התרומות, שנעשה ב"שיטת אובמה": "האדם הפשוט" גייסה 3.2 מיליון דולרים מתרומות קטנות, ופרסמה באינטרנט את רשימת התורמים. כיאה למסר שהוא מנסה לשדר, הוא מסרב לאבטחה צמודה ומקפיד לנסוע במכונית צנועה.

ועדיין, לא תמיד הכול קורה כמו שרוצים: ביום רביעי, למשל, הוא הגיע לביקור במומבאי, והתעקש לנסוע כאחרון האזרחים, בתחבורה הציבורית. את הדרך מנמל התעופה לרכבת עשה באוטו-ריקשה, בנסיעה שעלתה לו רק 48 רופי. לנהג האומלל זה עלה הרבה יותר: שוטר תנועה שעצר אותו נתן לו קנס – קג'ריוואל וצוותו מנו יותר משלושה אנשים כמותר בחוק. הדרך לניו דלהי רצופה כוונות טובות, ומלאה אנשים פשוטים.

נרנדרה מודי, מועמד לראשות ממשלת הודו, בכנס בחירות. מדינת המחוז ארונצא'ל פראדש, הודו, פברואר 2014. AP Photo/Anupam Nath, AP
צוות בכל פינה. מודי בעצרת בחירות במדינת המחוז ארונצ'אל פראדש בצפון-מזרח הודו/AP, AP Photo/Anupam Nath

באחד העיתונים הגדולים של הודו פורסם החודש כי פוליטיקאים מכל המפלגות משתמשים בוואטסאפ כדי לשמור על קשר עם תומכים ולגייס חדשים. באותו עיתון צוטט יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שהבטיח: נשלח צוות לכל פינה בהודו – במכוניות, רכבות, מטוסים, סירות, על פילים, פרדות וחמורים, וגם ציין כי עונת הקציר נלקחה בחשבון בקביעת מועדי ההצבעה. ושוב היה זה אותו עיתון שדיווח השבוע כי יועץ התקשורת של מנמוהן סינג דוחה את התוצאות העגומות של הסקרים. "הודו גדולה ומורכבת מדי מכדי לנבא משהו בפנייה ל-2,500 אנשים", אמר, ובצדק. הודו אכן גדולה ומורכבת. מזל שההצבעה – שתיעשה במכונות אלקטרוניות, לא בפתקים – כוללת גם אפשרות ושמה "אף אחד מהנ"ל".

מפגינה מצלמת את רהול גנדי בכנס בחירות של מפלגת הקונגרס ההודית. מדינת המחוז גוג'רט, הודו, פברואר 2014. רויטרס
מפגינה מצלמת את רהול גנדי בכנס בחירות של מפלגת הקונגרס ההודית. מדינת המחוז גוג'רט, הודו, פברואר 2014/רויטרס
רהול גנדי, מועמד לראשות ממשלת הודו. מדינת המחוז אסאם, הודו, פברואר 2014. רויטרס
רהול גנדי, מועמד לראשות ממשלת הודו. מדינת המחוז אסאם, הודו, פברואר 2014/רויטרס
חלוקת צ'אי בחינם בכוסות שעליהן דמותו של המועמד לראשות הממשלה נרנדרה מודי. ניו דלהי, פברואר 2014. רויטרס
חלוקת צ'אי בחינם בכוסות שעליהן דמותו של המועמד לראשות הממשלה נרנדרה מודי. ניו דלהי, פברואר 2014/רויטרס
אסיפת בחירות של צעירים תומכי נרנדרה מודי לראשות ממשלת הודו. אחמדאבאד, הודו, פברואר 2014. Ajit Solanki, AP
אסיפת בחירות של צעירים תומכי נרנדרה מודי לראשות ממשלת הודו. אחמדאבאד, הודו, פברואר 2014/AP, Ajit Solanki

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully