וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת קורה כאשר מטוס נוסעים נעלם במסתוריות?

11.3.2014 / 12:37

תעלומת המטוס המלזי איננה באמת חסרת תקדים, אם נזכרים בהתרסקות טיסת אייר-פראנס באוקיינוס האטלנטי ב-2009. עד לאיתור הקופסה השחורה, החרדות והשמועות ימשיכו לצוץ

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

יותר משלושה ימים שלמים חלפו מאז שטיסת מלזיה איירליינס 370 נעלמה אי-שם בים סין הדרומי, ועליה 239 נוסעים ואנשי צוות. בזמן שצוותי החילוץ ממשיכים לסרוק את המים במאמץ לאתר רמז לשברי המטוס, כלי התקשורת וגולשי האינטרנט מזינים זה את זה בניחושים פרועים, ובדיווחים סותרים לגבי הסיבה האפשרית להתרסקות.

כבר בשעות הראשונות של יום שבת, אחרי שדווח על היעלמות המטוס, עלו השערות כי מדובר בפיגוע טרור. אולי מחבל איראני טמן פצצה במטוס, כך דווח אתמול, וכך נשלל היום בבוקר. לפי טענות נוספות, המטוס - הנחשב דווקא בטוח מאוד - התפרק בפתאומיות באוויר; לפי ניחוש מופרע במיוחד, אחד הטייסים רצח את משנהו והתאבד.

כל אחת מהאפשרויות הללו עשויה להתברר כנכונה בהמשך: רק לפני חצי שנה התאבד טייס במוזמביק והרג עשרות נוסעים. ב-2001 הופל מטוס של סיביריה איירליינס שהמריא מנתב"ג, על ידי טיל תועה של צבא אוקראינה. עשרות ישראלים נהרגו. אלא שהתשובה ל"תעלומה החסרת-תקדים" הזו, כפי שהגדירה אותה הממשלה בקואלה לומפור, ככל הנראה לא תתברר בזמן הקרוב.

חיפושים אחר מטוס מלזיה איירליינס שנעלם בים. 11 במרץ 2014. AP
אזור החיפושים המורחב אחר טיסה 370 של מלזיה אירליינס/AP
טיסה 447 של אייר פראנס - מטוס איירבאס 330 שהתרסק באוקיינוס האטלנטי ב-1 ביוני 2009 בדרכו מברזיל. AP
זנב מטוס אייר פראנס שאותר באוקיינוס, שבוע לאחר ההתרסקות ביוני 2009/AP

ב-1 ביוני 2009, התרסק באוקיינוס האטלנטי מטוס איירבאס 330, שהמריא בטיסת אייר פראנס 447 מריו דה ז'נרו לפריס. גם אז, מילת המפתח הייתה "תעלומה": כיצד מטוס חדש ומשוכלל צולל לתוך הגלים ללא הסבר מניח את הדעת? במשך חמישה ימים שלמים לא אותרו שברים או גופות; במשך שבוע שלם דווח על איומים שהתקבלו בברזיל ובצרפת, מצד אלמונים שאיימו לעשות פיגועים במטוסים בשתי המדינות. רווחה ההנחה שהמטוס התפוצץ באוויר, וששבריו התפזרו לכל עבר. המחבלים, לעומת זאת, לא אותרו.

שנתיים של רעשי רקע

שתי הקופסאות השחורות של המטוס הצרפתי (מכשירי רישום הטיסה, הצבועים כתום למעשה) אותרו במעמקי הים רק כעבור שנתיים, במאי 2011. כעבור שנה נוספת תמה החקירה. לאחר שפוענחו האותות ממכשירי הרישום, התברר שהמטוס, ועליו 228 הנוסעים ואנשי צוות, התרסקו בשל תקלה שלוותה בטעות אנוש. הטייסים הפסיקו את פעילות הטייס האוטומטי בעקבות אי-תאימות בין נתוני המהירות של כמה מהחיישנים. נקבע כי אחד הטייסים שלא היה מיומן מספיק גרם למטוס להזדקר, ולהתרסק.

בעניין הזה, יותר ויותר מומחים, אומרים כעת שצריך לפתח מכשיר שיחליף את הקופסה השחורה, שפיתוחה החל כבר בשנות ה-40', ולהחליף אותה במכשיר מודרני יותר, שמסוגל לשדר נתוני חירום, גם אם חלקיים, אך בזמן אמת. אמנם, הקופסה השחורה היא מכשיר זול ואמין, שמסוגל לשרוד גם את ההתרסקויות הקשות ביותר, אך האם כדאי להמתין שנתיים עד שמאתרים אותה?

טיסה 447 של אייר פראנס - מטוס איירבאס 330 שהתרסק באוקיינוס האטלנטי ב-1 ביוני 2009 בדרכו מברזיל. AP
אחת הקופסאות השחורות של מטוס האיירבאס, שאותרו שנתיים אחרי ההתרסקות/AP

ובחזרה להתרסקות המטוס המלזי. התעלומה - אם נזכרים באסון האווירי ההוא (שאירע לפני חמש שנים, ומוגדר עד היום כחמור בתולדות צרפת) - היא לא חסרת-תקדים, בניגוד לדברי הרשויות במלזיה.

הרצון לקבל תשובות מידיות מובן בהחלט: כל צרכן חדשות שטס אי-פעם במטוס זקוק להן, ורצוי שיגיעו לפני הטיסה הבאה שלו. המענה הוא יציר התקשורת, אך הוא אינו מדויק וסותר, בין היתר בשל המידע המבולבל שמגיע מהרשויות במלזיה.

גם אחרי שיתברר הגורם הרשמי להיעלמות טיסה 370, שהמריאה ממלזיה ומעולם לא נחתה ביעדה, סביר להניח שתאוריות שונות ימשיכו לפרנס את חובבי הקונספירציות: עד היום יש מי שטוען שטיסה TWA 800, שהתרסקה מול ניו יורק ביולי 1996 בגלל קצר חשמלי ושריפה, למעשה הופלה במכוון. שלושה טייסים אמריקנים אף נשבעו שהבחינו בטילים פוגעים במטוס.

לקריאה נוספת
התמונות המדהימות מהחלל: מפחיד כמה שזה אמיתי
מכונת הקסמים שמרפאת איידס מביכה את העם המצרי
ההולוגרמה המלחיצה של ארדואן מדהימה את הטורקים

uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully