וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קוריאה פועלת כמו הנאצים. אסור שנגיד שלא ידענו"

17.2.2014 / 17:46

בדוח חסר תקדים בחריפותו, האו"ם מתאר את מעשי הזוועה של המשטר המבודד וקורא לחקירה בינלאומית. הדוח מטיל אחריות אישית על הדיקטטור קים ומאשים את סין השכנה בסיוע לעבירות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מאות מבכירי השלטון בקוריאה הצפונית עשויים לשאת באחריות לפשעים נגד האנושות, המתבצעים נגד אזרחי המדינה המבודדת. כך קובע דוח שהאו"ם פרסם בצהריים (שני). בנוסף, עולה כי שליט המדינה, הדיקטטור קים ג'ונג-און, הוזהר על-ידי האו"ם כי הוא עצמו עלול להישפט בבית הדין הפלילי הבינלאומי, בגין אחריות אישית למעשי הזוועה, שהוגדרו "קרובים באופן מדהים למעשי הנאצים".

פגישת הפוליטבורו בקוריאה הצפונית, במהלכה הודח רשמית ג'אנג סונג תאק, 9 בדצמבר 2013. רויטרס
שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און/רויטרס

מייקל קריבי, לשעבר נשיא בית המשפט העליון של אוסטרליה, עמד בראש הוועדה שחקרה בשנה החולפת את פשעי המשטר. "בסוף מלחמת העולם השנייה, רבים אמרו 'לו רק ידענו, לו רק נחשפנו לזוועות שנעשו'. אך כעת, הקהילה הבינלאומית מכירה את המעשים. לא נוכל עוד לתרץ אי-פעולה בטענה שלא ידענו".

הדוח שפורסם בצהריים כולל 372 עמודים, והוא מבוסס על עדויות נרחבות של עריקים שהצליחו להימלט מקוריאה הצפונית. יותר מ-80 מהם גוללו בפני החוקרים את מסכת העינויים שעברו. לפי הדוח, קוריאה הצפונית מפרה זכויות אדם באופן שיטתי ונרחב. במקרים רבים מדובר בפשעים נגד האנושות. "חומרת המעשים, טבעם והיקפם חושפים מדינה שאין לה שום מקבילה בעולם המודרני", נכתב בדוח, "והפושעים - נהנים מחסינות".

האו"ם: קוריאה מבצעת "זוועות שלא יתוארו" באזרחיה
מחנות הכליאה נחשפים: אונס שיטתי ורצח ללא רחמים

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
איור של מחנה הכפייה בוק-צ'אנג (מחנה מס' 18) לאסירים הפוליטיים של קוריאה הצפונית. ז'נבה, פברואר 2014. רויטרס
איור של מחנה הכפייה בוק-צ'אנג/רויטרס

מחנות הכפייה של קוריאה הצפונית זוכים לסקירה נרחבת בדוח. בין היתר נכתב כי "אזרחים החשודים בנטייה פוליטית שגויה עלולים למצוא את עצמם במתקני החקירה, בין אם לכמה ימים או לחצי שנה ומעלה". מהעדויות עולה כי "עינויים הם חלק שיטתי מתהליך החקירה". למשל, מתואר הליך של הכנסת עצורים לתאי הטבעה, או תלייה באמצעות אזיקים. לעצירים שסירבו לדבר, הוחדרו מחטים מתחת לציפורניים.

"עצירים רבים מתו בזמן החקירה, בין אם מעינויים, מהרעבה מכוונת או ממחלות שפיתחו בשל תנאי המחייה", מציין הדוח. "רבים נכלאים לנצח ולא יעזבו בחיים את מחנות הכפייה". בפני הוועדה העידה, בין היתר, אישה שאולצה להטביע את התינוק שלה במחנה כפייה, אחרי שהרתה בניגוד להוראות השמרים במקום. עד אחר סיפר כי הגברים במחנות הכפייה כה נואשים לאוכל, עד שהם נאלצים לאכול תולעים ונחשים שמצאו בשדה. הוועדה שמעה גם ילדים שנכלאו עוד בלידתם, והעידו בפניה משפחות שלמות שנידונו לעינויים, רק משום שצפו באופרת סבון זרה.

"ראינו כל כך הרבה אנשים מתים והתרגלנו לזה", סיפר עד אחר. "אני מצטער לומר שכבר לא הרגשנו כלום. כשמישהו מת, הפשטנו אותו ולבשנו את הבגדים שלו. כי מי ששרד היה חייב להמשיך לשרוד, ואילו מי שמת כבר מת".

מחברי הדוח, שפעלו מטעם ועדת האו"ם לזכויות אדם, הטילו אצבע מאשימה גם כלפי סין, שמשיבה את אזרחי קוריאה הצפונית שמנסים להימלט דרך הגבול. "אלה שמושבים נתונים לעינויים, למעצרים שרירותיים, להוצאות הורג, להפלות בכפייה ולהתעללות מינית".

אל הדוח מצורף מכתב מ-16 בדצמבר 2013. הוועדה ביקשה משגריר סין בז'נבה, וו האי-טאו, להזהיר את בייג'ינג, כי סיוע לקוריאה הצפונית עלול להיחשב כסיוע לפשעי מלחמה. כעבור שבועיים, השגריר וו השיב כי "יש פליטים שנכנסים מקוריאה הצפונית לסין ומבצעים מעשים פליליים כגון גניבה ושוד", והוא הכחיש כי החזרתם לארצם חושפת אותם לעינויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully