וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: חשבונות הבנק הסודיים של מפלגת השלטון בסין

AP

22.1.2014 / 17:20

עם מינויו ב-2012, הכריז נשיא סין על מלחמה בשחיתות וצייר עצמו כאדם צנוע ופשוט. הדלפה של מיליוני מסמכים חושפת את מקלטי המס הסודיים שמסתירים את ההון של בכירי המפלגה

יואן סיני. ShutterStock
הדוח עוסק באחד הנושאים הרגישים בסין: ההון של המפלגה הקומוניסטית/ShutterStock

מכון מחקר אמריקני חושף כיצד משפחתו של נשיא סין, לצד מקורביהם של בכירים נוספים בהנהגה הסינית, נעזרים במקלטי מס כדי להסוות את ההון האדיר של המפלגה הקומוניסטית.

הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים ‏(ICIJ) חשף את זהותם של כ-22 אלף בעלי אחזקות בקרנות ובחשבונות בנקים באיי הבתולה הבריטיים, בסמואה ובמדינות נוספות. הדוח, שהתפרסם לפנות בוקר (רביעי), נוקב גם בשמותיהם של בכירים במגזר העסקי, כולל בגברים ובנשים העשירים ביותר בסין. כמעט כל המוזכרים בתחקיר סירבו למסור תגובה.

התחקיר מתבסס על שני מיליון וחצי מסמכים שהודלפו לארגון הבינלאומי, המאגד 160 עיתונאים חוקרים מ-60 מדינות, בהם מישראל. הממצאים שופכים אור על ההון העצום הנמצא בקרב חברי ההנהגה הסינית, ובמיוחד בקרב 25 חברי הפוליטביורו - הגוף המפקח על המפלגה, עליו נמנים הנשיא וסגניו, ראש הממשלה והבכירים הממונים על מנגנוני הביטחון ועל התעמולה.

נשיא סין שי ג'ין-פינג. מרץ 2013. רויטרס
נשיא סין, שי ג'ין-פינג, בקונגרס המפלגה הקומוניסטית/רויטרס

במהלך הכנת התחקיר, התגלו חשבונות בחו"ל המנוהלים על ידי גיסו של נשיא סין שי ג'ין-פינג, ועל ידי בנו של ראש הממשלה לשעבר וון ג'יאבאו. חשבונות נוספות שאותרו, שייכים למשפחתו של הנשיא לשעבר חו ג'ינטאו; למשפחתו של ראש הממשלה לשעבר לי פנג; וליורשיו של המנהיג המנוח, דנג שיאופינג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

התחקיר פורסם בכמה עיתונים באירופה ובהונג קונג. בעקבות פרסומו המורחב ב"גרדיאן" הבריטי, ב"לה מונד" הצרפתי וב"מינג פאו" ההונג-קונגי, סין חסמה הבוקר את הגישה לאתר האינטרנט של שלושת העיתונים. בשנה שעברה, חסמה סין את הגישה ל"ניו יורק טיימס", אחרי שהעיתון האמריקני חשף את ההון הסודי של רה"מ לשעבר וון.

החוק בסין אינו אוסר במפורש שימוש בחשבונות בנק מעבר לים, אך ההסרה הכפויה של מעטה החשאיות מהנושא עשויה לחייב את השלטון להגיב לפרשה. עם מינויו בסוף 2012, הבטיח נשיא סין, שי, להילחם בשחיתות במפלגה הקומוניסטית, להגביר את השקיפות בנוגע לפקידות הבכירה ולעצור את תופעת בריחת ההון.

במהלך השנה האחרונה נחקרו עשרות בכירים שהואשמו במעילה בכספי המדינה, ועוד מאות נכלאו. כעת מתברר כי גם מקורביו של הנשיא מחזיקים חשבונות בנק סודיים. הדוח החדש, אפוא, עשוי לערער על מאמצו של שי להצטייר כמנהיג מסוג חדש.

בכירי השלטון הסיני המשתמשים במקלטי מס. אתר הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים ‏(ICIJ), אתר רשמי
בכירי השלטון הסיני המשתמשים במקלטי מס/אתר רשמי, אתר הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים ‏(ICIJ)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully