וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמרת פיירוז: "אני מעריצה את חסן נסראללה"

21.12.2013 / 10:08

או כך לפחות טוען בנה. הראיון שהעניק לאתר של חיזבאללה הצית מתקפה חסרת תקדים כלפי אמו, מהזמרות האהובות ביותר בלבנון ובעולם כולו. "מי שמשתלח בה עוזר לישראל", אמר

הזמרת הלבנונית פיירוז בהופעה בביירות ב-2010. AP, AP
פיירוז נמנעה משייוך פוליטי כל חייה. בהופעה בביירות ב-2010/AP, AP

לבנון מתקשה להבין כיצד להתמודד עם אמירה שנויה-במחלוקת, המיוחסת לאחת הזמרות המפורסמות ביותר בתולדותיה. פיירוז, הזמרת החשובה ביותר בעולם הערבי מאז מותה של אום כולתום, הכריזה כי היא ?מעריצה? את מזכ?ל חיזבאללה, השייח חסן נסראללה. הזמרת הנוצריה בת ה-78 נמנעה כל חייה מהצהרות פוליטיות. לא ברור, אם כך, מדוע בחרה לתת פומבי דווקא עכשיו, לאהבתה למנהיג הארגון השיעי. חיזבאללה סובל מצניחה חדה בפופולריות שלו בזירה הפנים-לבנונית, ומה יועיל לו קצת יח?צ מפיירוז, אם הוא מכתים בתמורה את הקריירה המפוארת שלה?

אלא שהציטוט הנ?ל כלל לא הגיע מפיה: בנה של פיירוז הוא שציטט השבוע את אמו, בראיון שהעניק לאתר אינטרנט המקושר לחיזבאללה, ?אל-עהד?. הבן, זיאד רחבאני, הוא פזמונאי ידוע, ומשמש כמפיק המוזיקלי של אמו וכדוברה האישי. הדברים הקצרים שמסר בשמה גרמו לסערה בלבנון וסוקרו בהרחבה גם מחוץ לה, אך עד כה פיירוז עצמה נמנעה מלהגיב בעצמה לפרשה.

פיירוז מבצעת את שירה המפורסם "חבייתכ" ב-1979

במשך עשרות שנים פיירוז הצליחה לחמוק משיוך פוליטי בלבנון, ותמיד העמידה את מעריציה לפני הפוליטיקאים. ב-2008 באה להופעה נדירה בדמשק, וסירבה לבטלה למרות איום בחרם מצד הפקידים בביירות. מרבית שיריה עסקו באהבה ובגעגועים, בטבע ובאהבת המולדת. היא הייתה מקובלת על כולם, וגם בישראל ניגנו אותה, ולימדו את שיריה בקורסים של חיל המודיעין כעזר ללימוד השפה הערבית. מוזר מעט, אם כך, שבתקשורת הלבנונית כלל לא עסקו בשאלה מה אירע לפתע לסמל הלאומי של המדינה, ושאיש לא עצר לבדוק האם בנה של פיירוז אינו דובר אמת. או שאולי דיבר אמת, אבל בשוגג לקח את דבריה של אמו צעד אחד קדימה, ואולי עשרים צעדים קדימה.

ברשתות החברתיות, התגובות היו מעט מגוונות יותר: מבדיקה מדגמית וזריזה, עולה כי לצד הקריאות להחרים את פיירוז, מגיבים מתונים רבים ניסו להתנחם ולהציע שהזמרת המפורסמת כבר קשישה ואינה צלולה כבעבר. המתווכים בין הצדדים ניסו לשכנע שאין זה משנה בכלל אם היא מעריצה את נסראללה או לא, העיקר ששיריה נעימים לאוזן. ווליד ג?ונבלאט, מנהיג הדרוזים בלבנון, יצא להגנתה של הדיווה המפורסמת: ?פיירוז הייתה, ותמיד תהיה, אחד האייקונים של המורשת שלנו?, אמר. ?חייבים לשמור אותה מחוץ לביקורת ולהרחיק אותה מהוויכוח הפוליטי?. אולי זו ההצעה הטובה ביותר.

לנוכח המתקפה על אמו, חזר בנה הנאמן לתקשורת. זיאד התראיין הפעם לרשת אל-מיאדין, שגם היא קשורה בקשר הדוק עם חיזבאללה, ואמר: ?מי שמשתלח בפיירוז ובחיזבאללה עושה זאת כדי להגן על ישראל?. לסיכום, הוסיף, ?מסתמן שבזמני מלחמה, יש מי שלא מרשה לנסיכה של ?עולם התרבות הערבי היוקרתי? להביע את אהבתה אל מנהיג ההתנגדות?.

אוריה כנף uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully