וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: האו"ם מאשים את אסד בפשעים נגד האנושות

כמעט 3 שנים אחרי שפרצה המלחמה בסוריה מודה מועצת האו"ם לזכויות אדם שבידיה ראיות חותכות למעורבות של "ראש המדינה" בפשעים החמורים, רמז לאפשרות של פנייה לבית הדין בהאג

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

מועצת האו"ם לזכויות אדם האשימה היום (שני) את נשיא סוריה בשאר אסד באחריות ישירה לביצוע פשעי מלחמה במלחמת האזרחים המשתוללת בארצו מאז חודש מרץ 2011. זו הפעם הראשונה שהאו"ם מצהיר כי בידיו ראיות מוצקות לכך שאסד עצמו הורה על פעולות שנכנסות תחת הקטגוריה של פשעים נגד האנושות, בהן אפשר לכלול מעשי רצח המוני, השמדה שיטתית, תקיפת אוכלוסיה אזרחית ושעבוד.

ראש המועצה נאבי פילאי מסרה כי בידיה "ראיות חותכות שמצביעות על פשעים חמורים, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות". לדבריה, הראיות החדשות מצביעות על מעורבות של "בכירים ביותר במשטר", ובהם "ראש המדינה" בביצוע הפשעים.

פילאי ציינה כי ועדת החקירה שמינה האו"ם לבחינת המצב בסוריה חיברה רשימה של שמות המעורבים באופן ישיר ואחראים ל"הפרה בוטה של זכויות אדם". ככל הנראה מדובר בגורמים בכירים בצבא ובממשלה הסורית, דיווח כתב ה-BBC בז'נבה. לצד זאת, הוועדה מאשימה גם את המורדים בסוריה בפגיעה בזכויות אדם.

שמות המעורבים והראיות שהשיגו חוקרי האו"ם עדיין לא פורסמו - דבר שמרמז על אפשרות להגשת כתבי אישום נגד המעורבים בבית הדין הבינלאומי בהאג.

נשיא סוריה בשאר אסד בלשכתו בדמשק. אוקטובר 2013. רויטרס
אחראי ישיר לרצח, כך לפחות לפי האו"ם. אסד/רויטרס

אף שלא ברור לחלוטין אם ה"אישום" נגד אסד נוגע לנשק הכימי, בו נעשה שימוש במהלך מלחמת האזרחים - כבר ידוע שנשק זה יושמד על ידי ארה"ב. לפי הודעת הארגון למניעת הפצת נשק כימי, הפעולות להריסת הנשק הכימי יבוצעו על ספינה אמריקנית בלב ים, ובאמצעות אמצעים מתקדמים. "ארה"ב הציעה לתרום טכנולוגיית הריסה, תמיכה תפעולית מלאה ומימון כדי לנטרל את הכימיקלים של סוריה", לשון ההודעה.

במסגרת התכנית, תותקן על הספינה "קיי פריי" מערכת הידרוליזה ניידת הכוללת שימוש בכור טיטניום, במים מחוממים ובכימיקלים אחרים, על מנת להפוך את החומרים לבלתי שמישים לצרכי לחימה. התקנת המערכת על הספינה והשמשתה יארכו זמן מה, וזאת במטרה להבטיח כי התהליך הסופי בלב ים יושלם בהצלחה. הסוכנות להפחתת איומים צבאיים, זרוע של הפנטגון, היא שפיתחה את המערכת. עם זאת, עד כה לא נעשה בה שימוש "מבצעי".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
פקחי או"ם במתקן נשק כימי בסוריה/רויטרס

בינתיים, הלחימה בסוריה נמשכת, וביתר שאת - אף שאינה תופסת את הכותרות המרכזיות. 20 בני אדם נהרגו אתמול בתקיפה של חיל האוויר הסורי בעיר אל-באב, הנשלטת על ידי המורדים. יום קודם לכן נהרגו 26 בני אדם בתקיפה דומה בעיר.

הלחימה בסוריה, שכבר מזמן גלשה ללבנון גבתה גם שם קורבנות אתמול. במהלך חילופי אש בצפון מערב לבנון נהרגו 14 בני אדם ועשרות נפצעו, בהם חיילים בצבא לבנון. חילופי האש התנהלו בשתי שכונות בעיר טריפולי, באב א-תבאנה וג'אבל מוחסן והם נמשכים כבר מאז יום שישי. במהלך סוף השבוע האחרון נהרגו שישה בני אדם בקרבות הללו, המתחוללים בין תומכיו של נשיא סוריה השכנה בשאר אסד למתנגדיו.

לקריאה נוספת:
בתגובה לירי לעבר ישראל: צה”ל השיב באש לעבר סוריה
תיעוד: 40 הרוגים בפגיעת סקאד בשוק בצפון סוריה
בין אלבניה לנסראללה: רבים על הנשק הכימי של אסד

לחימה בין תומכי אסד למתנגדיו בטריפולי, לבנון. AP
הלחימה בטריפולי בין מתנגדי אסד לתומכיו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully