וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאבק בסקרים - ובבנט: לפיד מקדם את ברית הזוגיות

29.10.2013 / 10:39

יש עתיד מנסה לשקם את מעמדה בדעת הקהל ופעולת להאצת קידום הצעות חוק אזרחיות. בבית היהודי תקפו את הצעת החוק הנוכחית, למען מי שלא יכול או רוצה להינשא ברבנות: "נתנגד"

ערוץ הכנסת

לפיד שולף את הצעות החוק האזרחיות: על רקע הירידה בסקרים, שמנבאים למפלגת יש עתיד בין עשרה ל-12 מנדטים בכנסת הבאה, הוחלט במפלגה להאיץ את קידומן של הצעות החוק האזרחיות, אחד הדגלים שהניפה יש עתיד לפני הבחירות האחרונות. בשבועות האחרונים נערכו בסיעה דיונים הן על הצעת חוק ברית הזוגיות והן על ההצעה לקיים תחבורה ציבורית בשבת.

ההצעה הראשונה, שהסיעה צפויה להגיש בימים הקרובים למזכירות הכנסת, היא הצעת חוק "ברית הזוגיות", המבקשת למעשה ליצור מנגנון אזרחי המקביל לנישואים בישראל. בדברי ההסבר להצעה, שאותה מתעתדת להגיש חברת הכנסת עליזה לביא, נכתב כי היא מבקשת לפטור את מצוקתם של בני זוג שלא מעוניינים להינשא באופן דתי. "במציאות בישראל של ימינו, היעדרותו של מסלול חלופי למסגרת הדתית מביא להעמקת הקרעים שבין הציבור שומר המצוות לבין זה שאינו ולהתרחקות של רבים מהמסורת הדתית", נכתב בהצעה.

על פי דברי ההסבר להצעת החוק, מטרתה לאפשר לכל מי שחפץ בכך לקיים חיי משפחה במסגרת משפטית-אזרחית מוכרת על פי חוק, ולא רק לחסרי דת, כפי שקיים היום בחוק בישראל. "הצעת החוק יוצרת מוסד משפטי-אזרחי חדש במדינת ישראל, אשר יתקיים לצד מוסד הנישואין, מבלי לפגוע במעמדם או באופיים של הנישואין והגירושין הדתיים", נכתב.

"לא מבקשים לקרוא תיגר על הממסד הדתי"

לביא טוענת בדברי ההסבר כי מוסד ברית הזוגיות אינו מבקש לקרוא תיגר על הממסד הדתי, להתחרות או להתנגש בו, אלא להיות קשוב ולכבד את חירותם של אלה שאין ביכולתם או ברצונם למסד את חיי משפחתם באופן דתי, ולעשות זאת באופן אחר תוך מתן תוקף משפטי-אזרחי להחלטתם. "ברית הזוגיות תהווה מסלול מקביל אשר יחיל על בני זוג שיבחרו בו את מלוא הזכויות והחובות האזרחיות החלות על בני זוג נשואים", נכתב, "זאת, מבלי שבני הזוג ייחשבו כנשואים על פי הדין הדתי. אותן זכויות וחובות יחולו על זוגות שבחרו במסלול של ברית הזוגיות מכוח רישומם במרשם מיוחד, אשר ינוהל באמצעות רשמים שימונו על ידי שר המשפטים, לאחר שנמצאו ככשירים להתמנות כשופטים בבית משפט לענייני משפחה".

על מידת הדחיפות שראו ביש עתיד לפרסם את הצעת חוק ברית הזוגיות, ניתן אולי ללמוד מהעובדה שפורסם הבוקר באחד העיתונים על הכוונה, אף שטרם הונחה ההצעה על שולחן הכנסת. כמו כן, יעברו לפחות 45 יום מרגע שתוגש עד שניתן יהיה לקיים בה דיון ראשוני.

להצעת החוק, אם וכאשר תוגש, צפויים לא מעט מכשולים: ראשית, קשה להאמין שסיעת הבית היהודי תתמוך בחוק בגרסתו הנוכחית. ההצעה עלולה להמשיך ולפורר את ציר בנט- לפיד, שחטף מכה קשה בראשית השבוע, כאשר לפיד תקף במילים קשות את ההצעה של הבית היהודי לקיים משאל עם על שחרור מחבלים וכינה אותה "הצעה מאוד לא אחראית שנועדה ליחסי ציבור".

בבית היהודי תקפו הבוקר את הצעת החוק. "סוגיות דת ומדינה יוסדרו בהסכמה ולא בכותרות תקשורתיות", נכתב בהודעת המפלגה. בכיר בבית היהודי אמר לוואלה! חדשות כי "כיוון שהסוגיה לא הובאה לדיון, כפי שדורשים ההסכמים הקואליציוניים, אנחנו לא נתמוך בה".

גם בליכוד לא ימהרו לתמוך בהצעה, מכיוון שנתניהו מעוניין לשמור על אפשרות תמרון מול המפלגות החרדיות, למקרה של שינוי קואליציוני אפשרי, וקידום החוק עלול לסתום את הגולל על האופציה הזו. העובדה שסיעות הקואליציה סיכמו ביניהן כי כל התקדמות בנושאי דת ומדינה ייעשה בתיאום ובהסכמה, יקשו גם הן על קידום ההצעה.

עוד בנושא:
עתירה: "ברית הזוגיות מפלה, להחילה על כולם"
הצעת חוק ברית הזוגיות למנועי חיתון נפלה בכנסת
הכנסת אישרה את חוק ברית הזוגיות לחסרי דת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully