וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 שנים לפינוי המתנחלים: אדמות חומש - לבעליהן

יהושע בריינר

15.9.2013 / 18:23

ההתנחלות שבשומרון פונתה במסגרת ההתנתקות אך צו צבאי אסר על פלסטינים להגיע למקום. כעת, ביטל היועץ המשפטי של פיקוד מרכז את האיסור וקבע כי כניסת ישראלים אינה חוקית

היועץ המשפטי של פיקוד המרכז הודיע כי שמונה שנים לאחר פינוי ההתנחלות חומש שבצפון השומרון, רשאים פלסטינים לשוב לאדמותיהם. זאת, לאחר שבמשך השנים האחרונות אסר צו צבאי על פלסטינים להיכנס למקום. במכתב ששיגר היום (ראשון) ראש מדור ביטחון ופלילי במשרדו של היועמ"ש, רב-סרן אודי שגיא, לארגון "יש דין", הוא הודיע כי בוטלה סגירתו של היישוב בפני פלסטינים.

ההתנחלות חומש שנמצאת בצפון השומרון פונתה במסגרת תכנית ההתנתקות ב-2005, אולם בניגוד לשאר היישובים שפונו, צה"ל המשיך לתפוס את אדמות ההתנחלות, מה שמנע את כניסת הפלסטינים למקום. בפועל, המשיכו המתנחלים להגיע לאדמות היישוב המפונה ואף קיימו בו אירועים רשמיים תחת אבטחה צבאית ובהשתתפות חברי כנסת ואישי ציבור. במאי האחרון, בעקבות עתירות לבג"ץ של תושבי הכפר הפלסטיני הסמוך בורקא, הסיר צה"ל את הצו הצבאי. ואולם, צו אחר שמנע את כניסת הפלסטינים המשיך להיות בתוקף.

במקביל להיתר הכניסה לפלסטינים למקום, ההודעה מהיום קובעת גם כי כניסת ישראלים לאזור אינה חוקית. "35 שנה עברו מאז נגזלה האדמה מבעליה החוקיים, והנה אנו מתבשרים כי הם יכולים לשוב ולעבד את אדמותיהם", אמר היום עורך הדין שלומי זכריה מארגון "יש דין". "לצערנו, אנו מודעים היטב לנוכחות הבלתי חוקית והקבועה של ישראלים במקום, ואנו מקווים כי בעקבות הודעת היועץ המשפטי החוק ייאכף והישראלים השוהים במקום יפונו כך שבעלי האדמות הפלסטינים יוכלו להגיע בבטחה לאדמותיהם ולהתחיל לשקמן".

יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, אמר בתגובה: "ההחלטה הנוכחית מוכיחה שוב שהשתלטות המשפטנים על מערכת השלטון הישראלית פוגעת באופיה היהודי של המדינה. לא ייתכן שקבוצת משפטנים יחליטו להעביר אדמות בארץ ישראל לידי האויב ואין פוצה פה ומצפצף". לדבריו, "חומש הוא יישוב יהודי בארץ ישראל ואנו נשוב וניישב אותו למרות ועל אף ההחלטה של היועץ המשפטי הנוגדת את ההיגיון היהודי ואת חזון שיבת ציון. ניתן לתקן את ההחלטה האומללה של ממשלת ישראל לגרש את המתיישבים מחומש ואת ההחלטה הנוכחית של היועצים המשפטיים לאפשר לערבים להשתלט על האדמות ביישוב ואנו נעשה זאת".

הקרקעות שעליהן נבנתה חומש נתפסו לצרכים ביטחוניים ב-1978. במקום הייתה אמורה לקום היאחזות נח"ל, שלשמה הוצאו צווי התפיסה, אולם במקום זאת נבנתה חומש. לאחר הפינוי ב-2005 הפך האזור לשטח צבאי סגור לאזרחים ישראלים, אך צווי התפיסה לא בוטלו. מכיוון שהקרקעות המשיכו להיות תפוסות לצרכים ביטחוניים, בעלי הקרקע הפלסטינים היו מנועים מלגשת לאדמותיהם ולעבדן. בעקבות זאת, הם עתרו לבג"ץ – פרשה שככל הנראה הגיעה לסופה היום.

עוד בנושא
אחרי 35 שנה: אדמות חומש יושבו לבעליהן הפלסטינים
חברי כנסת בחומש: להקים מחדש את הישוב שפונה

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully