וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד מבין היטב: עליו לנצל את קרב המעצמות

12.9.2013 / 13:07

אובמה נחלש, אסד מתחזק, פוטין מפעיל לוחמה פסיכולוגית על הרחוב האמריקני ונתניהו מניח את האקדח על השולחן, ומזכיר לכולם כי צה"ל עשוי לתקוף לבד את איראן. פרשנות

מערכת וואלה!

עם ההכרזה של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על ההכנות למתקפה בסוריה, החליט הדרג המדיני בישראל להורות על דממת אלחוט, כדי לאפשר לאמריקנים לבנות קואליציה רחבה הכוללת מדינות מוסלמיות. המסר מירושלים חזר על עצמו: "לא מדובר בבעיה ישראלית ואין לנו חלק במתקפה". אתמול החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשבור את השתיקה ולאותת לבית הלבן: "המסר שיתקבל בסוריה ייקלט היטב באיראן".

מה גרם לנתניהו לשבור שתיקה ולשגר את המסר הברור? במערכת הביטחון מתקשים להאמין שנשיא סוריה, בשאר אסד, יוותר מהר על הנשק האסטרטגי שלו למרות הלחץ הרוסי-אמריקני. אסד, למרות מצבו, מבין היטב כי כולם רוצים אותו חלש, אבל בחיים: האמריקנים, הרוסים, הסינים, ואפילו ישראל. מוות פתאומי של אסד עלול להוביל לכאוס אזורי משום שלא נמצא לו עד היום תחליף רציני, והחלופה בדמות ארגוני ג'יהאד עולמי מעוררת סיוטים אפילו בבסיס מחנה מטכ"ל בתל אביב.

בהתאם לכך, מעריכים בירושלים כי אסד ימשוך את החבל עד קצה גבול היכולת. הוא כבר עקף באלגנטיות תרגיל רוסי שנועד להעביר אותו ואת בני משפחתו למקום מבטחים ברוסיה, כדי להרגיע את המערב וכדי לשמור על המעגן האחרון של רוסיה בים התיכון. בזמן שחלף מתחילת האיום הפומבי של אובמה על חציית הקו האדום ועל המתקפה שתצא לפועל בהקדם, הצליח אסד, בגיבוי הרוסים, להרוויח זמן יקר ולגרום לאמריקנים להיראות חסרי אונים. שחרור הסרטונים שבהם נראים אזרחים שנפגעו מחומר לחימה כימי ודוח מודיעיני חלול לא הצליחו לייצר את האפקט הנדרש, ויתרה מזאת, סדקו את רמת האמינות האמריקנית תוך כדי יצירת מבוכה בקהילת המודיעין בארצות הברית.

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
אסד נקלע לא רק למלחמת אזרחים עקובה מדם, אלא למלחמת מעצמות בין ארצות הברית לרוסיה. אובמה ופוטין/רויטרס

סדרת הראיונות שהעניק אובמה לכלי התקשורת בזה אחר זה גם לא הפיחו תקווה בישראל שהלחץ על אסד יגבר. אובמה נראה מגומגם ולא משכנע. התוצאה לא איחרה לבוא: הרוסים החליטו להתערב בתהליך קבלת ההחלטות האמריקני, להשפיע על הקונגרס ולפנות ישירות לרחוב האמריקני. הטור של פוטין הוא הדוגמה האחרונה ללוחמה הפסיכולוגית שמפעילים הרוסים. יש גורמים במערכת הביטחון בישראל שטוענים כי חולשתו של אובמה פוגעת בביטחון ישראל, ואף יותר מכך, הניסיון לכרוך את הסיבות למתקפה באינטרסים של ישראל גורמים נזק משמעותי ויוצרים אווירה לפיה ארצות הברית יוצאת למתקפה בלחץ ישראל.

עד כה, אסד קורא את המפה נכון. הוא מבין כי הוא נקלע לא רק למלחמת אזרחים עקובה מדם, אלא למלחמת מעצמות בין ארצות הברית לרוסיה בגיבוי רחוק של הסינים, כשיוקרתן עומדת על הפרק. לכן, עליו לנצל את המצב עד תום ומתוך עמדה של נשיא מחוזר, הוא עלול לסרב ברגע האחרון להוצאת הנשק הכימי.

חשוב להבין כי בפועל נרקם מאחורי הקלעים מודל מעולה שעשוי להוציא נשק כימי מידיו של אסד ללא שיגור של טיל טומהוק אחד. הוצאה של הנשק הכימי מידיו של בשאר אסד הוא שינוי אסטרטגי אזורי, שיכווץ את מפלס האיום שנשקף מדמשק ויפחית את רמות הלחץ במזרח התיכון. בניגוד לישראל, שערוכה באופן סביר למתקפה מהסוג הלא קונבנציונאלי, יש מדינות באזור כמו ירדן, טורקיה וערב הסעודית, שחוששות מאוד מהנשק של אסד ולא ערוכות כלל להגן על הצבאות והאזרחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מה יש בחצי הכוס המלאה?

גורמים בכירים במערכת הביטחון ובצה"ל שבעי רצון ממהלך אחד מובהק שעליו התעקשו בשנים האחרונות: ברגע שאיום צבאי ממשי נראה לעין ניצב מול סוריה, המציאות משתנה. הסורים התעלמו מהאיומים האמריקנים עד שקציני הצבא הסורי החלו לראות מחלונות משרדיהם בערי החוף לטקיה וטרטוס את ספינות המלחמה האמריקניות. המודל הזה, לפי הערכת גורמים בישראל, יעבוד על האיראנים ועשוי להביא אותם לשולחן המשא, ומתן מהר יותר ממה שניתן לחשוב. השאלה המרכזית היא כיצד יסיים אובמה את המערכה בסוריה ומה יהיה מעמדו באזור, רגע לפני שהחדר הסגלגל יעסוק באינטנסיביות במשטר האייתולות ובפרויקט הגרעין. נתניהו חזר אמש שוב על המשפט "אם אין אני לי מי לי", כדי לצלצל בפעמונים, לקשור בין סוריה לאיראן ולהזכיר לכולם כי אם המערב לא יטפל באיראן הוא ייאלץ לעשות זאת לבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully