וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: לעולם לא נסגור את מתקן ההעשרה בפורדו

בהמשך לדיווחים לפיהם המערב יציע לטהרן הקלה בסנקציות תמורת סגירת המתקן הגרעיני ליד קום, אמר יו"ר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט כי השבתתו "תסייע למשטר הציוני"

אירן לעולם לא תסגור את מתקן העשרת האורניום פורדו - כך הצהיר היום (ראשון) מחוקק בכיר, שדחה את תביעת הקהילה הבינלאומית להשבית את העבודה במקום. המתקן, ליד העיר קום, החל להיחצב בחשאי ב-2006 כשהוא ממוגן במבנה הררי, כדי להגן עליו ממתקפה אווירית. במקום יש כ-2,800 סרכזות, ואירן מעשירה בו אורניום לרמה של 20%. בסוף חודש ינואר דווח בארה"ב על פיצוץ שאירע במקום, אך התברר כי מדובר בדיווח כוזב.

בסןף השבוע, דווח כי שש המעצמות - גרמניה וחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - מתכוונות להציע לאירן להקל בעיצומים המוטלים עליה, בתמורה לסגירת מתקן העשרת האורניום. השיחות בין המערב לטהרן יתחדשו בקזחסטן ב-26 בפברואר. יו"ר ועדת החוץ וביטחון של הפרלמנט האירני, אלדין בורוג'רדי, דחה על הסף את ההצעה. לפי ציטוטים שפרסמה סוכנות הידיעות האירנית איסנ"א, בורוג'רדי אמר כי "פורדו לעולם לא ייסגר (...) משום שחובתנו הלאומית היא להגן על המרכזים הגרעיניים והחיוניים שלנו מפני איומי האויב". לדבריו, מדובר ב"הצעה שנועדה לסייע למשטר הציוני".

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
מתקן ההעשרה "פורדו", ליד העיר קום. חצוב בהר להגנה מפני תקיפה/רויטרס

בשבוע שעבר, הצהיר נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, כי טהרן לא תשא ותתן לגבי תכנית הגרעין שלה כל עוד היא נתונה תחת לחץ, אך הדגיש כי הוא מוכן לדון עם המערב אם יפסיק "לכוון אליה אקדח". בנאום לציון 34 שנים למהפכה האיסלמית, הביע אחמדינג'ד טון מתון יותר מזה שהשמיע מנהיג אירן, אייתוללה עלי חמינאי, שסירב כמה ימים קודם לכן להצעה האמריקנית לקיים משא ומתן ישיר עם ארצות הברית.

בנאום בטהרן, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית של אירן, אמר אחמדינג'ד כי "לא ניתן להפנות אקדח לאומה האירנית ולצפות למשא ומתן". לדבריו, "השיחות אינן אמצעי לכפיית דעות". עם זאת, אמר הנשיא האירני - שאינו בעל הסמכות להחליט בסוגיית המשא ומתן - כי "אם האקדח יוסט, אקיים בעצמי את המשא-ומתן ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully