וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאז ביטול חוק טל: רק 1,500 צווים נשלחו לחרדים

24.12.2012 / 11:40

זאת מתוך מאגר של עשרות אלפי מתגייסים פוטנציאליים. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי בניגוד לציפיות, בני הנוער החרדים שמגיעים ללשכות הגיוס משתפים פעולה עם המאבחנות.

בעקבות פקיעת חוק טל בחודש אוגוסט האחרון, הנחה שר הביטחון אהוד ברק להיערך לגיוס אלפי חרדים, ועקב כך בוצעה עבודת מטה בנושא במשרד הביטחון. על אף עבודת המטה, מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי בארבעת החודשים שחלפו, רק 1,500 מכתבים ובהם צו ראשון נשלחו לבחורים חרדים בני 19-16, כאשר השנתונים הרלוונטיים מכילים עשרות אלפי מתגייסים פוטנציאלים.

חוק טל פקע: בצה"ל מגבשים תוכנית חלופית. דרור פיקלני
"מתקיים דיאלוג עם הרבנים במסגרת תהליך של התגמשות". מועמדים לגיוס בבסיס תל השומר/דרור פיקלני

במסגרת הצו הראשון, מזומנים בני נוער חרדים, כשאר בני הנוער בישראל, ללשכת הגיוס לרישום, מבחן, ראיון ובדיקה רפואית. שיעור ההגעה שלהם ללשכות הגיוס דומה לשיעור הממוצע בחברה הישראלית. אף שבהגעתם מתושאלים הבחורים החרדים על ידי מאבחנות מחקר, מאחר שאין מאבחנים במקצוע זה, מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי הם בוחרים לשתף פעולה.

מדי פעם הם מגלגלים עיניים לתקרה או מביטים על הרצפה באי נוחות אך הם עונים לכל השאלות", אמר גורם המצוי בפרטי התהליך בלשכות הגיוס. לדבריו, "אנחנו משנים את המבחנים עבורם ומכניסים תיקונים, כי עולם האסוציאציות שלהם לא דומה לעולם של נער ממוצע. לפעמים הם משיבים בתשובה לשאלה כלשהי – 'אנחנו צריכים לשאול את הרב'. אף אחד בלשכות הגיוס לא רגיל לזה".

חרדים מתגייסים לצה"ל , אוגוסט 2012. זק"א
בצה"ל משרתים כיום כ-3,000 חרדים, ובהם בני הזרם הדתי-ציוני-לאומי שהתחרדו. מתגייס בבקו"ם/זק"א

עוד סיפר הגורם כי "אנחנו מאוד רוצים שהמבחנים יהיו מותאמים ואפקטיביים ושנגיע באמת לתוצאות נכונות. בקרוב מאוד יבדקו אותם רק רופאים - עד כמה שניתן - ולא רופאות, והמבחן שמורכב על ידי אנשי אגף כוח אדם יהיה מותאם באופן מלא לחרדים". אם לא יחולו שינויים אחרי הבחירות לכנסת בינואר, אמורים מאות מבני הנוער שקיבלו את הצו הראשון ועברו את המיונים של צה"ל להתגייס כשאר בני הנוער לשירות סדיר.

לא מתביישים לתלות את המדים על החבל

גורם ביטחוני בכיר אמר לוואלה! חדשות כי "מדובר בתהליך חברתי-היסטורי, ויש לנו כוונה ברורה שהוא יצליח על הצד הטוב ביותר". לדבריו, "מתקיים דיאלוג עם הרבנים במסגרת תהליך של התגמשות כדי להביא להתאמה מלאה בבחינות. רק לאחרונה סיפרו לנו כי חיילי הנח"ל החרדי שהם כבר לא מייבשים את הכביסה שלהם במייבש כביסה אלא תולים את המדים של צה"ל על חבל".

בצה"ל משרתים כיום כ-3,000 חרדים, בהם גם בני הזרם הדתי-ציוני-לאומי שהתחרדו. ראש חטיבת התכנון והמחקר של אכ"א, תת-אלוף גדי אגמון, מקיים דיאלוג רצוף עם ראשי הישיבות והרבנים מהמגזר החרדי כדי להתכונן להקמת מסגרות עבור החרדים שיתגייסו.

הפגנת החרדים בכיכר השבת בירושלים נגד גיוס חרדים, יולי 12. עומר מירון
"חשוב שלא נייצר אוסף פשרות שיהפוך את המרחב הציבורי למרחב חרדי". מפגינים נגד גיוס בירושלים, יולי 2012/עומר מירון

בתוך כך, בחיל החינוך בפיקודו של תת-אלוף אלי שרמייסטר, אמורים לסיים בשבועות הקרובים מערכי שיעור לחרדים כדי לאפשר קליטה ברוב היחידות בצה"ל. בחיל החינוך אף נערכים לקבוצות של חרדים שלהם תפיסות שונות לגבי נושאים כמו השואה ורצח רבין. קצין בכיר באכ"א אמר בשיחה עם וואלה! חדשות: "יש כאן תהליך של סוציאליזציה, אבל חשוב שלא נייצר אוסף של פשרות שיהפוך את המרחב הציבורי למרחב חרדי, ומצד שני לא להגיב למצב של מרחב פרוץ. מצד אחד לשמור על כבודן של הנשים שישרתו בכל מקום, ומצד שני לשמור על חרדים".

לפני כשבועיים הוחלט להגיש הצעה לאישור הממשלה שלא לגייס תלמידי ישיבה בני 26 ואבות לילדים בני 22 ומעלה, עם המלצה לשבץ אותם בשירות אזרחי, ולחילופין - הכנסת תחוקק חוק בעניינם. בעקבות הגשת ההצעה, הגישה מפלגתו של יאיר לפיד "יש עתיד" עתירה לבג"ץ, בטענה כי מדובר באפליה של בני נוער שאינם אזרחים. הערכה היא שהנושא יגיע לפשרה מחוץ לכתלי בית המשפט כבר בימים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully