וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פושע נאצי בסרט חדש: "היהודים צרחו כמו אווזים"

בסרט תיעודי שישודר מחר לראשונה בניו זילנד, תיחשף חקירתם של 47 חשודים במעורבות בפשעי מלחמה בשואה - שנמלטו למדינה ומעולם לא הועמדו לדין. החוקר: "זה רצח שלא פוענח"

67 שנים אחרי תום מלחמת העולם השנייה, תיחשף מחר (חמישי) – לראשונה – בניו זילנד, חקירה שנערכה במדינה בניסיון להתחקות אחר פושעי מלחמה נאצים שנמלטו לשטחה, ולא הועמדו לדין בגין חלקם ברצח שישה מיליון יהודים בשואה. החקירה, שתיחשף בסרט תיעודי בערוץ המקומי TV3, נפתחה בעקבות מידע שהעביר מרכז שמעון ויזנטל לשימור זכרון השואה לממשלת ניו זילנד, שכלל רשימה של חשודים בשיתוף פעולה עם הנאצים.

"לפחות קומץ של פושעי מלחמה חיו את חייהם בניו זילנד, מבלי לעמוד לדין בגין הזוועות", סיפר וויין סטרינגר, ששימש במשך שנה כחוקר מטעם המשטרה המקומית בפרשה, עם קבלת המידע בשנת 1992. במהלך החקירה, כך סיפר, נחקרו 47 "בני אדם שנעקרו מבתיהם", אשר הגיעו לניו זילנד ממדינות שהיו "תחת הכיבוש הנאצי" בתום מלחמת העולם השנייה. עם זאת, לדברי סטרינגר, הוא "מתוסכל" מכך שאף אחד מהם לא הועמד לדין, 20 שנה לאחר החקירה.

"היהודים עפו באוויר"

סטרינגר, שסיפר כי כל אחד מ-47 החשודים טען לחפותו, הגדיר את החקירה כ"רצח שלא פוענח". החשוד העיקרי בחקירה היה ג'ונס פוקאס, אזרח ליטאי שהתגורר בעיר אוקלנד בניו זילנד מאז 1950. על פי החשד, הוא היה חלק מגדוד 12 של המשטרה הליטאית, הידועה לשמצה בגין טבח של אלפי יהודים.

פוקאס, שמת בשנת 1994 בגיל 80, וסטרינגר, הינם שניים מבין המרואיינים בסרט התיעודי שישודר מחר. בסרט נראה פוקאס כשהוא משחזר בפני סטרינגר במהלך החקירה את המראות הקשים. "היהודים צרחו כמו אווזים כשהם נורו", סיפר כשחיוך מרוח על שפתיו, תוך שהוא משמיע קולות של ציפורים. "הם עפו באוויר. חלק מהיהודים נהגו לצרוח כך, ממש כמו אווזים". עם זאת, פוקאס חזר והכחיש את מעורבותו ברצח ואמר כי שמע את האנשים מתים, אך לא ראה אותם.

סטרינגר, שסיפר כי תיעוד החקירה של פוקאס - המהווה חלק עיקרי בסרט - עדיין "רודף" אותו, הדגיש כי הוא בטוח שפוקאס היה פושע מלחמה. "החקירה נגד פושעי המלחמה השפיעה עלי מבחינה רגשית יותר מכל דבר אחר שעשיתי במשטרה", סיפר. "רצח עם עדיין מתרחש בכל מיני מקומות בעולם. זו הסיבה שהסרט הזה חשוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully