וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעיל העיוור עזב השגרירות; סין: שארה"ב תתנצל

לאחר שישה ימים בשגרירות ארה"ב בבייג'ינג, יצא צ'ן גואנגצ'נג "מרצונו החופשי", ופונה לטיפול רפואי. לדברי גורם אמריקאי, הושג הסדר שבמסגרתו הוא יועבר "לסביבה בטוחה"

סוף המשבר - או רק תחילתו? צ'ן גואנצ'נג, פעיל זכויות האדם הסיני העיוור שעמד בשבוע האחרון במרכזו של עימות דיפלומטי בין ארצות הברית לסין, עזב היום (רביעי) את השגרירות האמריקאית בבייגינג לאחר שמצא בה מקלט במשך שישה ימים - כך אישרו בשני הצדדים. לפי הודעת משרד החוץ הסיני, צ'ן, שנמלט בשבוע שעבר ממעצר בית, עזב את השגרירות "מרצונו החופשי", ופונה לקבלת טיפול רפואי.

בארה"ב אישרו כי הוא מתעתד להישאר בסין, אף שבתחילה ביקש לקבל מקלט מדיני בארה"ב. ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי הוא נלקח לבית חולים על ידי השגריר האמריקאי, גארי לוק, ברכבו הפרטי, וכתב העיתון אף שוחח עם צ'ן בטלפון בקצרה. עורך דין סיני המתמחה בזכויות אדם, ג'יאנג טיאניונג, כי לפי שעה לא מאפשרים לבקרו בבית החולים, כל עוד הוא "עובר בדיקות".

צילומי ארכיון של צ'ן גואנצ'נג, פעיל זכויות אדם סיני עיוור. רויטרס
"החליט להישאר בסין". צ'ן גיאנגצ'נג עם משפחתו/רויטרס

רק לאחר עזיבתו היום, הודתה ארה"ב לראשונה באופן רשמי כי סייעה לו ואירחה אותו בשגרירות. בסין מתחו היום ביקורת חריפה על "ההתערבות של ארה"ב בענייניה הפנימיים באופן בלתי ראוי", אולם גורם אמריקאי רשמי ציין כי שחרורו התאפשר במסגרת הסדר שהושג בתום "תהליך אינטנסיבי משותף", שבמסגרתו הוא יועבר ל"סביבה בטוחה", ויאפשרו לו ללמוד באוניברסיטה. הגורם הודה כי מדובר בהסדר חסר תקדים: "זה היה מקרה מיוחד המערב נסיבות יוצאות דופן, ואנחנו לא צופים שהדבר יחזור על עצמו".

קלינטון: "נשמור איתו על קשר"

ההסדר הושג ערב פתיחתן של שיחות דרג בין אר"ב לסין בבייג'ינג, במסגרת "הדיאלוג האסטרטגי-כלכלי" בין שתי מעצמות העל, בהשתתפות מזכירת המדינה הילרי קלינטון ושר האוצר טימותי גייתנר. קלינטון התייחסה היום להסדר שהושג, והסבירה כי ארה"ב התמודדה עם המקרה "באופן המשקף את הבחירה שלו והערכים שלנו". לדבריה, "ממשלת ארה"ב והעם האמריקאי מחויבים לשמור על קשר עם צ'ן ומשפחתו, בימים, בשבועות ובשנים שלפנינו".

בצר להם, לנוכח ההסדר המהווה "התכופפות" לא קטנה מצדם, שיחררו הסינים קיטור בהצהרות נזעמות. "אני מביעים את חוסר שביעות רצוננו התקיף בעניין", אמר דובר משרד החוץ בבייג'ינג, ליו וויימין. "השיטה האמריקאית היא להתערב בעניינים הפנימיים של סין, וזה לא מקובל לחלוטין. סין דורשת שארה"ב תתנצל, תחקור את התקרית לעומקה, תעניש את האחראים ותספק ערבויות לכך שהדבר לא יחזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully