וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה ללא בן לאדן: אל-קאעדה נחלש, הקרדיט לאובמה?

במלאות שנה לחיסול מנהיגו בפקיסטן, ארגון הטרור שהילך אימים על העולם מתקשה התאושש. נשיא ארה"ב לא היסס לגייס את ההישג לקמפיין הבחירות שלו - ועורר עליו ביקורת לא מועטה

ארצות הברית מציינת היום (שלשי) את יום השנה הראשון לאחד מהישגיה הגדולים בשנים האחרונות: חיסולו של מנהיג ארגון אל-קאעדה והאיש האחראי למותם של אלפי אמריקאים, אוסמה בן לאדן. במלאות שנה לפעולה המוצלחת של צוות "אריות הים" של הצי במתחם המבוצר בעיר אבוטאבד שבפקיסטן, נבחנות בזכוכית מגדלת ההשלכות ארוכות הטווח של הפעולה, והמסקנה העולה בסיכומי הפרשנים ברחבי העולם דומה: באותו לילה השיגה ארה"ב הרבה מעבר לסתם נקמה מתוקה. שנה אחרי, רשת הטרור האימתנית שהנהיג בן לאדן שבורה לרסיסים.

מומחי טרור שהתראיינו בימים האחרונים לסוכנויות הידיעות ולכלי התקשורת בעולם מעריכים כי מותו של המנהיג הבלתי מעורער - לצד פעולות יעילות נוספות, ובעיקר מספר תקיפות מוצלחות של מל"טים בעומק שטח פקיסטן - הנחיתו במהלך השנה האחרונה מכה אנושה על המבנה הארגוני של הנהגת אל-קאעדה, המונה כיום רק כמה עשרות פעילים הנלחמים על הישרדותם. לצדם, ברחבי העולם ממשיכה לפעול רשת רופפת של ארגונים, תאים ואף בודדים (כדוגמת מוחמד מראח, המחבל מטולוז), שפועלים תחת חסות אל-קאעדה או בהשראתו - אולם יורשו של נסיך הטרור הסעודי בהנהגת הארגון, הרופא המצרי איימן א-זוואהירי, מתקשה לאחד אותם תחת פיקודו.

חגיגות מחוץ לבית הלבן על מותו של אוסמה בן לאדן, מאי 2011. AP
יותר מסתם נקמה מתוקה. אמריקאים חוגגם את החיסול מול הבית הלבן, לפני שנה/AP

"יותר מכל, הדבר שהעניק תוכן לשאיפות הגלובליות של אל-קאעדה היה האישיות של בן לאדן", הסביר השבוע לסוכנות הידיעות הצרפתית ז'אן-פייר פיו, חוקר צרפתי שכתב ספר על הארגון. "הוא היה דמות יוצאת דופן שסביבה הילה רומנטית, וא-זוואהירי מתקשה להיכנס לנעליו. בינתיים בשנה החולפת, הוא לא הצליח אפילו פעם אחת להעמיד את עצמו על סדר היום, באמצעות מעשה, הודעה, יוזמה או מחווה".

עוד לא אמר את המילה האחרונה

בהעדר יוזמה מלמעלה, התמקדה פעילות אל-קאעדה בשנה האחרונה בעידוד ארגוני מיליציה איסלמיים מקומיים במספר מדינות, נטילת חסות עליהם ולקיחת קרדיט על הצלחותיהם. הדברים אמורים בעיקר לגבי ארגון "אל-קאעדה בחצי האי ערב" שנלחם נגד השלטון בתימן והשתלט על מספר נקודות יישוב בדרום המדינה (אך איבד בתקיפה אמריקאית את מנהיגו, אנואר אל-אוולקי); מיליציית "אל-שבאב" השולטת על חלקים מסומליה; וכמה מיליציות באפריקה שמדרום לסהרה, כמו מורדי הטוארג השולטים בצפון מאלי (והשתתפו גם בלחימה נגד קדאפי בלוב) ומיליציית "בוקו חראם" המבצת פיגועים נגד נוצרים בניגריה. לצד אלו, גם חלק מהפיגועים נגד שיעים בעירק מיוחסים לשרידיה של רשת אל-קאעדה במדינה (מתקשה להאושש גם היא מחיסולו של מנהיגה, אבו מוסעב א-זרקאווי, בשנת 2006).

ומה עם פיגועים בעומק המערב, דוגמת מתקפת הטרור של ספטמבר 2001? בתדרוך לעיתונאים בסוף השבע האחרון, קבע בפסקנות סגן הממונה על מנגנוני המודיעין האמריקאים, רוברט קורדיליו, כי המנגנון הארגוני של אל-קאעדה אינו מסוגל להוציא לפועל פעולה בסדר גודל כזה. נקודה מעניינת נוספת שהעלה, היא כי גם מהפכות "האביב הערבי" היו רחוקות מלסייע לארגון, והרוח הדמוקרטית שהפיצו מתחרה עם הרעיונות שהוא מפיץ ופוגעת בבסיס התמיכה שלו.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
ארגון אל שבאב סומליה. Farah Abdi Warsameh, AP
תחת חסות אל-קאעדה. לוחמי מיליציית "אל-שבאב", סומליה/AP, Farah Abdi Warsameh

עם זאת, מעטים מוכנים לקבוע שהארגון הובס ואמר את מילתו האחרונה. "יהיה זה מוגזם לחלוטין לומר זאת", הבהיר השבוע סת' ג'ונס, אנליסט ויועץ לכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב בראיון לסוכנות AP. "חשוב לזכור שיש מקומות בהם הם הגבירו את נוכחותם. גם מספר הפיגועים שמבצעים ארגונים מסונפים אליהם גדל, ובכמה מקומות, כמו תימן, הם שולטים בטריטוריה". ג'ון ברנן, יועץ הבית הלבן למלחמה בטרור, הוסיף בראיון לרשת ABC כי הארגון עדיין לא זנח את שאיפתו להוציא לפועל פיגוע בשטח ארה"ב, ובינתיים מתמקד בניסיונות לפגוע בגורמים אמריקאיים בתימן.

מה רומני היה עושה?

חיסולו של בן לאדן בהחלט מורגש השבוע בארה"ב, כשהתאריך החגיגי מנוצל בצורה בוטה למדי על ידי הנשיא ברק אובמה, שהוציא אתמול לדרך את הקמפיין לבחירתו מחדש. אובמה סחט לא מעט ביקורת בשל סרטון תעמולה שהופץ השבוע והוקדש כולו לחיסול, המוצג כהישג אישי של הנשיא. אנשי הקמפיין אף הגדילו לעשות ואספו בסרטון - המקוריין על ידי ביל קלינטון - מספר התבטאויות עבר של המתמודד נגד אובמה, מיט רומני הרפובליקני, בהן ביקר את "המצוד היקר אחרי אדם אחד", ומסכמים בשאלה: "מה רומני היה עושה?".

צפו בתשדיר של אובמה:

מבקריו של אובמה, ורומני בראשם, מיהרו לבקר את "השימוש הפוליטי" בסוגיות של ביטחון לאומי. "זה עצוב", אמר רומני, "שאובמה משתמש בנושא המאחד את כל האומה כדי לפלג אותה". יריבו של אובמה בבחירות 2008, הסנאטור ג'ון מקיין, כינה את התשדיר "חסר בושה". דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, השיב לטענות כי חיסול בן לאדן הוא חלק מסיפור מדיניות החוץ של אובמה. "אני סבור שהדרך בה טיפלנו בעניין מייצגת בדיוק את האיזון הנכון", אמר. גם היועץ למלחמה בטרור ברנן הבהיר באותו ראיון ל-ABC: "אני לא מבין בפוליטיקה ובקמפיינים, ואני לא רפובליקני או דמוקרטי. אבל אני יודע שהנשיא הוא שקיבל את ההחלטה האמיצה, כשהייתה לכך הזדמנות".

לקריאה נוספת:
השבוע: משפחתו של בן לאדן גורשה מפקיסטן
אחרי עשור: "המוח" מאחורי 11 בספטמבר עומד לדין
המסמכים חשפו: בן לאדן תכנן להתנקש באובמה

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully