וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קים ז'ונג איל, מנהיג צפון קוריאה, מת בגיל 69

19.12.2011 / 5:11

ערוץ הטלוויזיה הממלכתי דיווח כי מנהיג המדינה, שזכה לכינוי "המנהיג היקר" ושלט במדינה ב-17 השנים האחרונות מת מהתקף לב במהלך נסיעה ברכבת, שנגרם כתוצאה מ"תשישות פיזית ונפשית"

רויטרס

צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

מנהיג צפון קוריאה, קים ז'ונג-איל, מת ביום שבת בגיל 69 - כך הודיעה הבוקר (שני) הטלוויזיה הממלכתית במדינה. בנו, קים ז'ונג און, הוזכר בשידור מאוחר יותר כ"יורש הגדול", וכלי התקשורת במדינה קראו לעם לתמוך בו. על פי הדיווח, קים האב מת מהתקף לב, תוצאה של "תשישות פיזית ונפשית", במהלך נסיעה ברכבת בדרכו להעניק "הדרכה מקצועית". את הידיעה על מותו הקריאה קריינית דומעת לבושה שחורים. במדינה הוכרזו שלושה ימי אבל, וקים יובא לקבורה בשבוע הבא.

על מצבו הבריאותי המעורער של מנהיג צפון קוריאה דווח רבות בשנים האחרונות. כפי הנראה, הוא לקה בשבץ ב-2008, שלא מנע ממנו להמשיך להנהיג את המדינה. ממסמכים שהודלפו לוויקיליקס עלה כי הוא גם סבל מהתקפים אפילפטיים. לפני כשנתיים דווח כי הוא לוקה בסרטן לבלב חשוך מרפא. עוד דווח כי סבל ממחלת הסוכרת.

קים, שנודע בארצו בתור "המנהיג היקר", שלט בצפון קוריאה מאז 1994, אז מת אביו, קים איל סונג, שכונה "המנהיג הגדול" ועמד ראש המדינה המסוגרת מאז הקמתה בשנת 1948. קים ז'ונג איל ירש ממנו את השלטון במדינה, לאחר שהוכרז כממשיך דרכו כבר בשנת 1980. במהלך 17 שנות שלטונו המשיך קים לקיים משטר קומוניסטי רודני, ובתחום יחסי החוץ, שנותיו התאפיינו ביחסים מתוחים עם דרום קוריאה ועם ארצות המערב ובראשן ארצות הברית, שדרשו מארצו לנטוש את תכנית הגרעין שלה, שהוגדרה על ידי הנשיא אובמה בחודש שעבר כ"איום ממשי על ארצות הברית ובנות בריתה". ביום שבת האחרון, יום מותו של המנהיג הצפון קוריאני, דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית ממקור צפון קוריאני כי המדינה הסכימה להשעות את תכנית הגרעין שלה.

פגישה בין נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב למנהיג צפון קוריאה קים ז'ונג-איל, סיביר, 24 באוגוסט 2011. רויטרס
קים ז'ונג איל/רויטרס

יורשו של קים החזיק בתפקידים בכיר בשלטון. הוא בשנות ה-20 לחייו, ומשמש סגן הנשיא של הוועדה להגנה לאומית, הגוף החזק ביותר במדינה, המופקד על הכוחות המזוינים. הוא עבר הכשרה צבאית כקצין, אך שאר הפרטים לגביו נותרו תעלומה, ומתבססים בעיקר על דיווחים זרים ומוטים למדי. סוכנות הידיעות של דרום קוריאה ציטטה מקורות שונים בפיונגיאנג, לפיהם קים, שהוא הבן השלישי והצעיר של מנהיג צפון קוריאה, נבחר כבר ב-8 בינואר 2009 כיורש לאביו.

הבית הלבן יצר קשר עם בכירים בדרום קוריאה

מאז שנוסדה צפון קוריאה ב-1948, האומה הקומוניסטית המבודדת ביותר בעולם, היו לה רק שני מנהיגים – קים ז'ונג איל, ואביו, קים איל סונג, ששלט בה לפניו. קים הבן עלה לשלטון באופן רשמי ב-1994, אך גם לפני כן, כפקיד בכיר במנגנוני השלטון בפיונגיאנג, החזיק בכוח רב.

הידיעה על מותו עוררה מתח רב, ובדרום קוריאה השכנה הוכרז על כניסה לכוננות מצב חירום, ומדדי הבורסות שלה נפלו. כל חברי הממשלה, הבנק המרכזי ובכירים במשרד האוצר הדרום קוריאני כונסו לפגישה דחופה כדי לדון במצב. בינתיים, הודיע צבא דרום קוריאה כי לא הבחין בפעולה צבאית חשודה מצד השכנה האבלה מצפון.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עודכן בדבר הפרסומים על מותו של המנהיג הצפון קוריאני, ולפי דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, גורמים רשמיים אמריקאים נמצאים בקשר הדוק עם בנות בריתה של ארצות הברית באזור - דרום קוריאה ויפן. "אנחנו נשארים מחויבים ליציבות בחצי האי הקוריאני, וגם לחופש ולביטחון של בנות בריתנו", נכתב בהצהרה שפרסם קרני.

עוד בנושא
בנו של קים ז'ונג איל הוכרז כיורשו
האם קים ישעה את תכנית הגרעין?
מתיחות בקוריאה: פגזים באזור הגבול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully