וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: השבוי האמריקני באפגניסטן ברח - ונתפס

מקורות בטליבן סיפרו לבלוג "דיילי ביסט" כי בו ברגדאל, השבוי למעלה משנתיים, הצליח לרכוש את אמון שוביו ולנצל חופש יחסי שניתן לו כדי להימלט - אך אחרי 3 ימים נלכד מחדש, תשוש ורעב

בו ברגדאל, החייל האמריקני היחיד המוחזק בשבי הטליבן באפגניסטן, ניסה לפני כשלושה חודשים להימלט משוביו - אך עד מהרה נתפס שוב. כך חשף אתמול (רביעי) הבלוג האמריקני "דיילי ביסט", שביסס את הדיווח על ראיונות עם גורמים מקרב הארגון האיסלמי הקיצוני.

ברגדאל בן ה-25, במוצאו מהיילי שבמדינת איידהו, מוחזק בידי הטליבן מאז 30 ביוני 2009, אז נשבה במחוז פקטיקה באפגניסטן בידי כוח מיליציה בראשות מולה סאנגין, מפקד בכיר במיליציית חקאני - כוח הפועל במסגרת הטליבן ואל-קאעדה ומוערך כי הוא עומד מאחורי חלק ניכר מהלחימה נגד שלטונות אפגניסטן וכוחות הקואליציה המערבית במדינה בתקופה האחרונה. מאז נשבה פרסם הטליבן כבר חמישה סרטוני וידאו בהם הוא נראה בשבי. באחד מהם הסביר כי נשבה לאחר שפיגר מאחורי סיור רגלי בשטח, ואף נראה בוכה, אומר שהוא מפחד ומתחנן על חייו. חוטפיו דורשים תמורתו מיליון דולרים ושחרור של 21 בכירים בטליבן המוחזקים בידי ארה"ב.

לפי הדיווח ב"דיילי ביסט", בסוף אוגוסט או תחילת ספטמבר השנה, ניסה ברגדאל לברוח - כך טענו שלושה מקורות שונים, ששמעו על כך משוביו של החייל. לדבריהם, הוא הצליח לקפוץ החוצה מחלון הקומה הראשונה בבקתת הבוץ בה הוא מוחזק, ולרוץ אל חורשה סמוכה - אך כעבור שלושה ימים נלכד שוב בידי שוביו.

השתתף בציד ציפורים וארנבים

אחד המקורות לסיפור הוא חאפז חניף, לוחם צעיר בטליבן שאף הופיע בשנה שעברה בכתבה של המגזין "ניוזוויק" על אל-קאעדה ומידע שמסר באבר התברר כאמין. חניף סיפר כי נתקל מספר פעמים בברגדאל בחודשים האחרונים, וכי הוא נראה בבריאות טובה וביחסים טובים עם שוביו, ואף מנסה ללמוד את השפה הפשטונית המקומית. לדבריו, היחסים היו כה טובים, שהשובים הסכימו להסיר ממנו את האזיקים ולאפשר לו להסתובב בחופשיות יחסית. במקרה אחד, לדבריו, אף נתנו לו רובה ישן ואיפשרו לו להצטרף ללוחמים במסע ציד ציפורים וארנבים. ואולם, לדבריו, ברגדאל ניצל בסופו של דבר את החופש היחסי שניתן לו וניסה להימלט.

לדברי המקורות, מיד לאחר הבריחה ארגנו מולה סאנגין ואחיו, מולה בלאל (שהיה מופקד על השבוי), כוח חיפוש - שהצליח לאתר את הנמלט לאחר שלושה ימים ושני לילות. הוא נמצא לבסוף, מותש וכמעט עירום, לאחר שלושה ימים ללא מזון ומים, בתוך תעלה שחפר בידיו וכיסה אותה בעלים. "הוא ניסה להתנגד, ונלחם כמו מתאגרף", סיפר חניף. "נדרשו חמישה לוחמים כדי להכניע אותו. כעת, לאחר שהושב לתאו, הסוהרים לא לוקחים יותר סיכונים - הוא נכבל מדי לילה, ולעתים קרובות מעבירים אותו ממקום למקום".

תמונה חדשה שהופצה של בו ברגדאל, חייל אמריקאי בשבי הטליבן באפגניסטן. /IntelCenter, AP
ברגדאל ואחד משוביו, מתוך סרטון שהופץ לפני כשנה/AP, /IntelCenter

מקור נוסף סיפר כי לאחר לכידתו המחודשת, סיפר ברגדאל למפקדי מחתרת חקאני כי קיווה למצוא כפריים שיסתירו אותו ויסייעו לו ליצור קשר עם הצבא האמריקני. אולם תקוותו נכזבה, שכן רוב תושבי האזור נטשו אותו מזמן, עקב הלחימה הנמשכת בו. לבסוף ציינו המקורות כי שוביו של ברגדאל עשויים להיות כיום מוכנים מאי פעם להתגמשות בעסקה לשחרורו, שכן הם חוששים כי המל"טים האמריקאים הפועלים באזור יפציצו את המחנה בו הוא נמצא ו"יחסלו את התרנגלות שמיטלה ביצי זהב".

בפיקוד המרכז של צבא ארה"ב, האחראי על המשימה באפגניסטן, מסרו בתגובה לדיילי ביסט: "זהו מידע שלא נתקלנו בו עד היום. חלף כבר זמן רב מאז קיבלנו אינדיקציה כלשהי לכך שהוא בחיים. אנחנו עדיין מחפשים אותו. מעולם לא הפסקנו בחיפושים, ואנחנו מנצלים כל מידע מודיעיני שאנחנו מצליחים להשיג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully