וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול בן לאדן: הלוחמים הגיעו במסוק "חמקן"?

אמיר שילה ויהושע בריינר

5.5.2011 / 16:53

כוח הקומנדו אמנם פוצץ את המסוק שנותר בשטח בפקיסטן, אך זנבו שרד. מומחה שבחן את התמונה לוואלה!: "זה נראה כמו דגם לא מוכר, בעל מאפיינים 'חמקניים' לצמצום רעש והסתתרות ממכ"ם"

מטוסי קרב ומפציצים "חמקנים" כבר מוכרים זה 20 שנה, אבל האם בשימוש צבא ארצות הברית נמצא מסוק חמקן - דבר שלא היה מוכר עד כה בשימוש מבצעי? מומחי תעופה טוענים כי זו מסקנה אפשרית העולה מבחינת תמונתו של זנב המסוק שהותיר אחריו כוח הקומנדו שחיסל את אוסמה בן לאדן בתחילת השבוע בעיר אבוטאבד שבצפון פקיסטן. "לדעתי מדובר בדגם שונה ולא מוכר", הסביר היום (חמישי) לוואלה! חדשות ראש תחום בטיחות וביטחון בתעופה במכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל, איתי אלון, שבחן את התמונות. "אני לפחות לא מכיר כזה. בהחלט סביר שמדובר במסוק חמקן".

מיד לאחר הפעולה דווח כי באחד משני המסוקים שהנחיתו את הכוח במקום, שבאופן רשמי נטען כי הם מסוג "בלק-הוק", אירעה תקלה טכנית, והוא ניזוק בזמן הנחיתה, באופן שלא איפשר לו לשוב ולהמריא. בעקבות זאת, הוחלט להותירו בשטח, והוא פוצץ על ידי הכוח. ואולם, בהמשך התברר כי הוא לא הושמד לחלוטין, וחלק מזנבו, ועליו המדחף האחורי, נותר שלם. תמונותיו של חלק זה פורסמו עד מהרה.

שרידי הזנב של מסוק בלקהוק שהותיר אחריו כוח הקומנדו האמריקאי שחיסל את אוסמה בן לאדן, אבוטאבד, פקיסטן, 2 במאי 2011. רויטרס
"מעין צלחת כזאת. בלי זה, המסוק אינו אווירודינמי, והוא מייצר רעש"/רויטרס

לטענת אלון, ומומחי תעופה נוספים שהתאריינו בנושא לכלי תקשורת בארה"ב ובבריטניה, בצילום ניתן להבחין שבזנב המסוק נערכו התאמות שונות שלא היו מוכרות לפני כן, וניתן להסיק כי הן נועדו להפחית את הרעש שעולה מהמסוק, וכן לצמצם את מידת הנ?ראו?ת שלו למכ"ם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בלק-הוק? "קשה לי להאמין"

אלון סבור שבניגוד לגרסה הרשמית, כלל אין מדובר במסוק מסוג בלק-הוק, או לכל הפחות - לא בלק-הוק מהסוג המוכר. "מה שלא נראה לי זה מייצב הגובה שלו", הוא מסביר. "בבלק-הוק מייצב הגובה בנוי ממשטח אחד, קצת טרפזי ולפעמים מלבני - אבל ארוך ובולט מעבר לזנב המסוק. כאן רואים שני חלקים של המייצב, ונראה שהם מלבניים, נפרדים משני צידי הגוף. נראה גם שהם מעט קצרים יותר בפרופורציה לגודל הזנב. קשה לי להאמין שזה שינוי שנעשה במסוק הרגיל. לדעתי מדובר בדגם שונה ולא מוכר".

אשר למאפיינים ה"חמקניים", אומר אלון כי הדבר הבולט ביותר הוא הדיסקה העגולה שניתן לראות כי היא מולבשת על המיסב של הרוטור (ה"פרופלור") האחורי: "זו מעין צלחת כזאת. בלי זה, המסוק אינו אווירודינמי, והוא מייצר רעש". בעדויות של תושבי אבוטאבד שפורסמו השבוע, אכן ציינו רבים כי לא שמעו את המסוקים מגיעים, אפילו כשהיו ממש מעליהם.

מלבד זאת, מוסיף אלון, ניתן להבחין שבית הרוטור עטוף ב"מעטה יחסית חלק ויפה", שנראה כמו חומר סופג קרינה - המצמצם את יכולת האיתור של המסוק על ידי מכ"ם. "כמובן, קשה לדעת מאיזה חומר זה עשוי רק לפי התמונה", הוא מבהיר, "אבל בהחלט יש אפשרות כזו".

"ההערכה שלי היא שזה דגם של מסוק שלא מוכר לנו", הוא מסכם. "אני לא מכיר זנב כזה". האפשרות שמסוק חמקן אכן הוכנס כבר לשימוש מבצעי היא סבירה ביותר בעיניו: "מסוקים חמקנים נמצאים בפיתוח כבר זמן רב, ובהחלט ייתכן שכבר הוכנסו לשימוש". הוא מזכיר, למשל, שכשמטוס הקרב החמקן F-117 התגלה לעולם במלחמת המפרץ הראשונה, ב-1991, הוא כבר היה פעיל בערך 10 שנים: "זה כבר היה בעצם סוף הקריירה שלו".

לפניות לכתב הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully