וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורשו של בן לאדן: רופא מצרי, אסטרטג הארגון

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

2.5.2011 / 12:18

לאחר חיסול מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, מי שצפוי לרשת את מקומו הוא סגנו ד"ר איימן זוואהירי. הסגן היה אחראי לפיגועי טרור רבים שביצע הארגון, בהם גם אירועי ה-11 בספטמבר

חיסולו של מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן לפנות בוקר (שני) העלה את השאלה המתבקשת: מי יירש את מקומו? התשובה לשאלה היא שמי שצפוי לעמוד בראש הארגון הוא סגנו ד"ר איימן זוואהירי, רופא במקצועו אשר מנהל בפועל מזה שנים מספר את הארגון.

זוואהירי, אזרח מצרי, הוא יליד 1951. בעבר עמד בראש ארגון הג'יהאד האיסלמי המצרי שביצע פיגועי טרור רבים במדינה בשנות ה-90' אך לאחר מספר שנים התמזג עם אל-קאעדה והפך לאחד ממנהיגיו הבולטים. בעוד שבן לאדן נחשב לסמכות הרוחנית והמנהיגותית מאחורי אל-קאעדה, זוואהירי נחשב למוח האסטרטגי.

אוסמה בן לאדן. AP
זוואהירי היה סגנו של בן לאדן. אוסמה בן לאדן/AP

זוואהירי הגיע ממשפחה מכובדת וידועה במצרים: סבו האחד של זוואהירי היה אחד מראשי חכמי הדת המוסלמים במסגד אל-אזהר וסבו השני כיהן כנשיא אוניברסיטת קהיר וכשגריר מצרים בפקיסטן, ערב הסעודית ותימן. גם אביו של זוואהירי, ד"ר מוחמד זוואהירי, שימש כמרצה בפקולטה לרופאה באוניברסיטת עין שמס ואחד מהרופאים הנודעים במצרים בשנות ה-80' וה-90'. זוואהירי עצמו סיים בעצמו בהצטיינות את לימודי הרפואה.

בעקבות חיסולו של נשיא מצרים לשעבר אנואר סאדאת בשנת 81', נשפט זוואהירי – שהיה חבר בארגון הג'יהאד האיסלמי המצרי – לשלוש שנות מאסר בגין החזקת נשק. לאחר ששוחרר נסע לארה"ב, ערב הסעודית ופקיסטן ובסופו של דבר השתקע באפגניסטן. באפגניסטן עבד כרופא בגבול עם פקיסטן וסייע לפצועים שנפגעו מאש הסובייטים. באותה תקופה הכיר את אוסמה בן לאדן שהפך לבן-בריתו וחברו הקרוב.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
תמונות חדשות של פיגועי ה-11 בספטמבר, שצולמו ע"י מסוק משטרתי. NYPD via ABC News, Det. Greg Semendinger, AP
זוואהירי גם נחשב למי שעמד מאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר בכך שהוציא פסק הלכה המתיר לשפוך את דמם של האמריקאים/AP, NYPD via ABC News, Det. Greg Semendinger

לאורך השנים לא שב זוואהירי למצרים מחשש שייעצר על ידי השלטונות ויוצא להורג. ארה"ב הכניסה את זוואהירי, הנחשב לאחד הטרוריסטים המתוחכמים בעולם, לרשימת המבוקשים המרכזיים שלה לאחר הפיגוע בשגרירות שלה בניירובי ב-1998. זוואהירי גם נחשב למי שעמד מאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר בכך שהוציא פסק הלכה המתיר לשפוך את דמם של האמריקאים "שיצרו ברית צלבנית-יהודית למאבק באיסלם".

בעקבות המהפכה במצרים פרסם לפני חודשיים זוואהירי הודעה מוקלטת שביטאה את השקפת עולמו הדתית הבלתי-מתפשרת. בהודעה קרא למצרים לכונן משטר איסלמי בעקבות זה שהופל במהפכה. בפנייתו קרא לאינטלקטואלים המוסלמים מאוניברסיטת אל-אזהר שבקהיר להוביל את המאבק להחלת חוקי השריעה במדינה. בהודעה מוקלטת מלפני שבועיים קרא זוואהירי למדינות המוסלמיות להילחם במדינות המערב שפלשו ללוב מחשש שישתלטו עליה.

ארגון אל-קאעדה (בערבית: "היסוד", "הבסיס"), שבראשו עמדו השניים, הוא ארגון טרור בעל השקפת עולם דתית קיצונית. הוא שם לעצמו מטרה לנהל ג'יהאד נגד היהודים והצלבנים, להיאבק במשטרים האיסלמים המתונים הנחשבים בעיניו לכופרים, להשליט את דת האיסלם בעולם, לסלק את השפעת המערב ממדינות מוסלמיות ו"לשחרר" מדינות מוסלמיות מהכיבוש הזר שתחתיו הן נמצאות, כגון אפגניסטן, עירק וכו'. רוב פעילותו של הארגון הקיצוני מתמקדת באפגניסטן, פקיסטן, עירק, סומליה וסודן.

הארגון הוקם בשנת 1987 על ידי עבדאללה יוסוף עזאם. במקורו פעל הארגון נגד הכיבוש הסובייטי באפגניסטן, ולצורך כך אף זכה לסיוע נדיב מהמודיעין האמריקאי. מאז פועל הארגון ברחבי העולם, ללא מסגרת היררכית ברורה ומוציא לפועל כמעט מדי יום ביומו פיגועים גדולים ואסטרטגיים, כשהגדול ביותר הוא כאמור הפיגוע בארה"ב ב-11 בספטמבר 2001 שבו נהרגו כ-3,000 בני אדם. בנוסף מעניק הארגון סיוע רב לארגוני טרור ברחבי העולם שחרתו על דגלם את עקרונות הג'יהאד העולמי, כדוגמת אל-קאעדה בעירק, הארגונים הסלפיים בעזה ופתח אל-איסלם בלבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully