וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעשי המשנה נמשכים, אך "הרע ביותר מאחורי יפן"

למרות התחזקות רעשי המשנה בימים האחרונים, חודש אחרי אסון הצונאמי, מרגיע הגיאולוג ד"ר רון אבני: "זו חריגה נקודתית. הרעידות אמנם יורגשו עוד חודשים, אך ימשיכו להתמעט ולהיחלש"

יותר מחודש כבר חלף מאז רעידת האדמה הגדולה ביפן, שגבתה יותר מ-28,000 קורבנות, ורעידות המשנה ממשיכות להיות מורגשות מדי יום במדינה. רק היום (שלישי) הורגשו בתוך כמה שעות שני רעשים חזקים בעוצמה 6.3 בסולם ריכטר, ובימים האחרונים הורגשו שניים אף חזקים יותר - אתמול בעוצמה 7.1 וביום חמישי בעוצמה 7.4 (כתוצאה ממנו נהרגו ארבעה בני אדם). האם ייתכן שעוד לא ראינו את סופו של האסון המתמשך הזה? ד"ר רון אבני, גיאולוג מרצה לרעידות אדמה באוניברסיטת בן גוריון, מרגיע ומסביר: "אפשר להגיד שהרע ביותר מאחורי יפן, מבחינת גודל רעידות המשנה".

מהו בעצם רעש משנה? "רעידות משנה קורות משום שהלחץ שמצטבר במשך כל השנים על אותו מישור שבר שבו נוצרה רעידת האדמה המקורית, לא יכול להשתחרר בבת אחת במהלך הרעידה העיקרית", מסביר ד"ר אבני בשיחה עם וואלה! חדשות. "הרעידה אורכת כמה עשרות שניות בלבד, ולא מספיקה לשחרור כל הלחצים".

לאחר מכן, הוא מסביר, מתחיל תהליך של חזרה לשיווי משקל של כל המערכת של קרום כדור הארץ. במסגרת התהליך הזה - שנמשך עוד חודשים אחרי הרעש המקורי - ממשיכים להשתחרר "פולסים" של אנרגיה. "כל שחרור כזה הוא רעידת אדמה בפני עצמה. ככל שעובר הזמן מהרעידה המקורית, יש לנו פחות רעידות ביממה והעוצמה שלהן הולכת וקטנה".

רעש המשנה החזק ביותר - פי 1.2 פחות מהרעש המקורי

עוד מסביר ד"ר אבני, כי אמנם לא ניתן לחזות במדויק את עוצמת רעידות המשנה, אולם ניתן להעריך את עוצמתן על פי "חוק באת'" (Bath), הקובע כי אירוע המשנה החזק ביותר יהיה בעוצמה פי 1.2 פחות מעוצמת הרעידה המקורית. החוק הזה פעל היטב גם במקרה הנוכחי: הרעש המקורי היה בעוצמה 8.9, ואילו רעש המשנה החזק ביותר היה בעוצמה 7.4 - יחס כמעט מדויק של 1:1.2.

חיפושים אחר גופות של הרוגי הצונאמי בכפר אופונטו, מחוז איוואטה, יפן, 12 באפריל 2011. רויטרס
החיפושים אחרי גופות הנספים נמשכים, היום במחוז איוואטה/רויטרס

לדברי ד"ר אבני, גם בעקבות הרעש הגדול ביפן, ניתן לראות כי ככל שחולף הזמן, תדירות רעשי המשנה ממשיכה לרדת, וכך גם עוצמתם. אולם ההתקדמות הזו, לדבריו, אינה קווית לחלוטין - "יש לפעמים פולסים שחורגים" - ולכן הורגשה ההעלייה היחסית בעוצמת הרעשים בימים האחרונים. עם זאת, הוא מדגיש כי מדובר בחריגה בלבד, והמגמה הכללית של התמעטות והיחלשות רעשי המשנה צפויה להימשך - "גם אם הם עדיין מספיק חזקים בשביל ליצור מצבים לא סימפטיים בכל מה שקשור לבעיה הגרעינית".

כך או כך, לדבריו, גם רעשי המשנה שנחשבים שוליים יחסית ביפן הם חזקים משמעותית מכל דבר שאנו מורגלים אליו בישראל: "רעידות המשנה החזקות ביותר בעקבות רעידה חריגה בגודלה, כמו ביפן, הן מספיק חזקות שבשביל להיות הרסניות ביותר, קטסטרופליות, באזור כמו ישראל. הרעידות ההרסניות ביותר שיש פה, פעם במאה שנים, הן פחותות בעוצמה ביחס לרעידות המשנה שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully