וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הגרעין ביפן: חשש מדליפה בעוד שני כורים

לצד תחנת הכוח "פוקושימה I", שם נפגעו 3 כורים, דווח על תקלה גם בכור "טוקאי", וקרינה חריגה סביב הכור "אונגאווה". מומחה גרעין יפני: "הממשלה מסתירה מידע - הסכנה ממשית וחמורה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, קרינות: אביב אברמוביץ', עריכה: טל רזניק)

בעוד הרשויות היפניות ממשיכות להילחם בדליפה אפשרית של קרינה רדיואקטיבית מסוכנת בשתי תחנות הכוח הגרעיניות בפוקושימה, עולה החשש מפני תקלות בשתי תחנות כוח נוספות - "טוקאי" הנמצאת מדרום לשם ו"אונגאווה" שמצפון. בשלב זה עדיין לא ברור מה מידת הסכנה הנשקפת, אולם נמסר כי בתחנת אונאגווה הוכרז "מצב חירום מדרגה נמוכה". הרשויות היפניות ממשיכות לאורך היום לשדר מסרים מרגיעים, אך במקביל נוקטות באמצעי זהירות. ביפן הולכת וגוברת מורת הרוח הציבורית לנוכח המידע המועט והחלקי שמפרסמות הרשויות לגבי ההתרחשויות.

מפת יפן, מרץ 2011. Google Earth
מפת יפן, מרץ 2011/Google Earth

בתחנת הכוח "טוקאי", הפסיקה מערכת הקירור לעבוד בכור מספר 2 בעקבות תקלה באחת המשאבות - כך דיווחה הערב סוכנות הידיעות קיודו. תקלה במערכות הקירור עלולה לגרום להתחממות יתר של ליבת הכור ולבסוף להתכה של מעטפת הכור ולדליפת קרינה, כפי שעלול לקרות, לפי החששות, גם בשלושה כורים בתחנת הכוח "פוקושימה דיאיצ'י" - שם עדיין טמונה ככל הנראה הסכנה העיקרית. עדיין לא ברור אם סכנה כזו אכן קיימת גם בכור בתחנת טוקאי.

בד בבד, נמסר היום על מצב חירום גרעיני "מהדרגה הנמוכה ביותר" סביב הכור הגרעיני "אונגאווה", הנמצא בלב האזור שספג את הפגיעה הקשה ביותר בצונאמי, בצפון האי הונשו. זאת, עקב רמות קרינה חריגות שנמדדו בסביבתו, המגיעות עד פי 700 מהרגיל. בסוכנות הגרעין היפנית אישרו כי רמת הקרינה נחקרת, אך מוערך שמקורה אינו בתחנת הכוח, ובכל מקרה, הודגש, עדיין מדובר בקרינה ברמה נמוכה יחסית, שאינה מסוכנת. יש לציין כי ביום שישי, בעקבות רעש האדמה, פרצה שריפה בתחנה, אך היא כובתה במהרה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

ראש הממשלה ניסה להרגיע: "זה לא צ'רנוביל"

במקביל, ממשיכות הרשויות לפעול בניסיון לצנן את התחממות היתר בתחנת הכוח "פוקושימה דיאיצ'י" (פוקושימה I), שמרכזת את עיקר תשומת הלב. כעת ישנה סכנת התכה, פיצוץ ודליפת קרינה בשלושה מתוך ששת הכורים בתחנה - אחרי שגם בכור מספר 2 החלה התחממות, בדומה להתחממות שדווחה קודם לכן בכור 3, ולהתחממות בכור 1, בו אירע אתמול פיצוץ. כ-140,000 בני אדם פונו מאזור התחנה, ומאזור התחנה הסמוכה אליה, "פוקושימה דיאני" (פוקושימה II), שגם בה עדיין יש חשש לדליפה, והאזור כולו עדיין חסום לכניסה.

הכור הגרעיני ליד טוקיו, אחרי רעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. רויטרס
רגע הפיצוץ אתמול ב"פוקושימה דיאיצ'י"/רויטרס

על רקע החששות מאסון גרעיני, הולכת היום וגוברת הביקורת ביפן על כך שהממשלה אינה מפרסמת מידע מספק בנושא. מסאשי גוטו, מהנדס תחנות כוח גרעיניות לשעבר, כינס היום מסיבת עיתונאים בטוקיו בה יצא בהאשמות קשות נגד הממשלה, והתריע כי סכנת האסון הגרעיני היא ממשית ביותר. "אם אכן תתרחש התכה באחד הכורים - ומדובר באפשרות סבירה ביותר - התוצאות יהיו הרסניות", אמר. לדבריו, הכורים בפוקושימה נאלצים כעת להתמודד עם רמות לחץ גבוהות בהרבה מאלו שתוכננו להתמודד עמן. הוא הזהיר במיוחד מהכור מספר 3 בתחנת פוקושימה I, משום שהדלק הגרעיני שלו מורכב גם מפלוטוניום, שעלול לגרום לנשורת גרעינית כפולה בחומרתה לעומת אורניום בלבד.

הרשויות היפניות, מנגד, עושות כל מאמץ כדי למתן את החששות. "אמנם נפלטה קרינה לאוויר, אך אין כל עדות לכך שנפלטה כמות גדולה ומסוכנת", אמר היום ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, בהתייחסו לתקלות בפוקושימה. הוא הוסיף כי המשבר הגרעיני הנוכחי אינו באותו סדר גודל של האסון הגרעיני בצ'רנוביל שבאוקראינה ב-1986. "זה שונה באופן מהותי מהמקרה בצ'רנוביל. אנחנו ממשיכים לעבוד כדי למנוע מהנזק להתפשט".

בינתיים, מניין ההרוגים ברעש האדמה. ממשיך לנסוק. רק בעיר אחת דווח על 10,000 הרוגים, מיליוני ניצולים נותרו ללא מי שתייה, מזון וחשמל - ומאות אלפים חיים במקלטים ומרכזי חירום, שלרובם לא מגיעה אספקת מזון.

ניסיון לגלות סימנים לקרינה רדיואקטיבית על אזרחים שפונו מאזור הכור בפוקושימה בעקבות רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן, 12 במרץ 2011. רויטרס
אחת מ-140,000 התושבים שפונו מאזור פוקושימה עוברת בדיקות לאיתור קרינה/רויטרס

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully