וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: אז מה זה בעצם צונאמי?

ד"ר רון אבני

11.3.2011 / 19:06

ד"ר רון אבני, מומחה לרעידות אדמה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, מסביר מה פגע בחופי יפן הבוקר ומה מאיים על מדינות נוספות בהמשך

מה זה צונאמי?

צונאמי הוא גל, שלהבדיל מגלים רגילים שנוצרים על ידי הרוח, נוצר כתוצאה ממכת אנרגיה שמסת המים באוקיינוס "חוטפת" מהתנועה של הקרום של הסלעים העליונים בקרקע, התנועה היא בדרך כלל כלפי מעלה, לכיוון פני המים של האוקיינוס.

מה שמאפיין את גל הצונאמי בניגוד לגלי הרוח הרגילים, הוא שאורך הגל יכול להגיע לסדרי גודל של 100 קילומטרים והמסה הזו מתחילה לנוע לכיוון החוף. ככל שהאוקיינוס מתחיל להתרדד, בזמן שהאנרגיה נשארת באותה כמות כי היא מועברת באמצעות הגלים, הגלים מתחילים להתרומם. וככל שאורך הגל גדול יותר כך הוא מתרומם יותר.

מה העוצמה ומהירות הגל?

במסגרת התרוממות המים, כדי לפצות על האנרגיה, שהרי מדובר על נפח מסוים שקטן ככל שהקרקע מתרדדת, הגל מתרומם ושואב מסת מים גם מאזור החוף כדי לאפשר את ההתרוממות הזאת. המים מהחוף נשאבים על מנת ליצור את הגל הגדול. הדבר מאפיין את המקרים שרואים פתאום נסיגה של הים ואנשים שלא מכירים את התופעה נדהמים ואוספים צדפים ואלמוגים ודגים שנשארים ביבשה ואז פתאום מגיע הנחשול ומפתיע אותם.

המהירות של גל הצונאמי במעמקי האוקיינוס מגיעה למהירות של מטוס סילון, בערך 800-900 קמ"ש, המהירות קטנה ככל שמתקרבים לחוף משום שבמעמקי הים הגל הוא מאוד שטוח והוא מקבל את הגובה שלו באזור החוף.

יפן מועדת לפורענות?

יפן נחשבת מקום מועד לרעידות אדמה ולפיכך גם לגלי צונאמי. כל חופי האוקיינוס השקט מועדים לפורענות ורעידות אדמה באזור אחד מאפשרות גלי צונאמי לכל אורך חופי האוקיינוס ולא רק ביפן עצמה. גל בגובה של עשרה מטרים, כמו ברעידת האדמה הנוכחית ביפן, נחשב גל גבוה מאוד.

היה בעבר צונאמי בישראל?

גם בישראל היו מקרים של גלי צונמי בחוף, בהיסטוריית רעידות האדמה שלנו. הידוע מכולם זה הצונאמי בשנת 1546, שהרס מבנים ביפו. יש תעודות שמעידות על המקרה הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מתי יפגע הצונאמי באמריקה?

רעידה שמתרחשת לדוגמא באזור אלסקה, תגיע אחרי 14 שעות לחופים המערביים של דרום אמריקה וכך גם ההיפך וגם לחופי יפן. רעידת האדמה החזקה ביותר אי פעם הייתה ב-1960 בצ'ילה. היא היתה בעוצמה של 9.5 בסולם ריכטר. עשר שעות לאחר הרעידה גלי צונאמי היכו ביפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully