וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה ל-4 ישראלים ששהו באזור הרעש בניו זילנד

אמיר שילה ורמי שני

23.2.2011 / 10:24

מלבד עופר מזרחי שיש חשש כבד לחייו, עוד כ-20-30 ישראלים שטיילו במדינה טרם יצרו קשר, בהם 3 צעירים מדימונה שהיו בטרק באזור קרייסטצ'רץ': רועי ועקנין, שלומי אביטן וחן בן חמו

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

מעט יותר מיממה אחרי רעש האדמה בניו זילנד, ישנם עדיין כ-20-30 ישראלים שידוע כי טיילו בניו זילנד, וטרם יצרו קשר עם משפחותיהם. במשרד החוץ מעריכים כי רובם בריאים ושלמים, אך ישנו חשש לארבעה מהם, שנצפו באזור העיר קרייסטצ'רץ', מוקד הרעש, זמן קצר לפניו. אחד מהם הוא עופר מזרחי מקיבוץ מגל, שיש חשש כבד לחייו לנוכח הדיווחים לפיהם קורת בטון נפלה על מכוניתו.

רעידת אדמה בניו זילנד, פברואר 2011. GettyImages
כבישים שהתבקעו ברעש/GettyImages

בביתן בדימונה, יושבות בשעות האלו שלוש משפחות וכוססות ציפורנים בציפייה: רועי ועקנין, שלומי אביטן וחן בן חמו, נמצאים בטרק בקווינסטון, לא הרחק ממוקד רעש האדמה, ועדיין לא נוצר עימם קשר: "אנחנו די אופטימיים" אמרה אימו של בן חמו, ציפי, לוואלה! חדשות. "הוא בחור אחראי ואנחנו מאוד סומכים עליו. דיברנו איתו בסוף השבוע והבנו שהם יוצאים לטרק בן שלושה ימים באזור הזה".

השלושה יצאו מישראל לפני כארבעה חודשים. הם הגיעו לדרום אפריקה ומשם נסעו לפני כשבועיים לניו זילנד: "ככל שאנחנו יודעים, הם נרשמו לטרק הזה. הוא סיפר לנו שהוא הולך לבלות בטיול", סיפר מיכאל בן חמו. "הוא בחור רציני, עם ראש על הכתפיים. אני בטוח, שברגע שתהיה אפשרות הם יתקשרו כדי לא להשאיר את המשפחות דואגות. בדקנו בכל הטרקים והמסלולים באזור והם לא רשומים שם בשום מסלול. אנחנו מקווים שהם לא התעכבו בקרייסצ'רץ' או שלא חזרו לשם".

"מניחים שלא טלפנו בשל קשיי קליטה סלולריים"

בני המשפחה נמצאים בקשר עם משרד החוץ, כדי לנסות לבדוק היכן נמצאים השלושה וכך גם בני משפחתם של רועי ועקנין ושלומי אביטן: "אני משתדלת להיות אופטימית. שבעזרת השם יהיה טוב", אמרה עטרה, אחותו של שלומי אביטן. "אני חושבת, שהטרק שהם היו בו הרחיק אותם ממוקד הרעש".

רעידת אדמה בניו זילנד, פברואר 2011. AP
"הם עובדים עם כלים כבדים, שלדעתי מסכנים את חיי הלכודים"/AP

"עדיין לא הצלחנו ליצור קשר עם כולם, זה אזור מאוד מאוד גדול", הסביר הבוקר לוואלה! חדשות שגריר ישראל בניו זילנד, שמי צור. "יכול להיות שלפני כן הם בכלל עזבו, אבל אי אפשר לדעת. לכל שם שמגיע אלינו אנחנו מתייחסים ברצינות רבה, בודקים ומוודאים ועושים את כל הניסיונות על מנת לאתר".

לדברי צור, השגרירות כבר הצליחה ליצור קשר עם רוב הישראלים ששהו באזור, ורובם הוטסו כבר מהמקום לבירה וולינגטון. "חלקם הגיעו בלי דרכון, והוצאנו להם חדש בהליך בזק". את המאמצים מרכז הקונסול הישראלי בוולינגטון, טדי פופלינגר, שהגיע אתמול לקרייסטצ'רץ'. "ישראלים מעטים נותרו בעיר בניסיון להציל את ציודם, בניגוד להמלצות שלנו", סיפר הבוקר פופלינגר בראיון לגלי צה"ל. "מתוך הישראלים ששוהים בניו זילנד, ההערכה היא שרובם לא שהו בעיר בזמן הרעש. אנחנו מניחים שלא טלפנו בשל קשיי קליטה סלולריים".

לגבי מטיילים ישראלים שאמורים להגיע לניו זילנד, מבהיר צור כי "יש הנחיה ברורה: לא להגיע לאזור קרייסטצ'רץ'. לכל מי שנמצא שם, אנחנו ממליצים לעזוב כמה שיותר מהר".

75 הרוגים, עוד 300-400 נעדרים

בקרייסטצ'רץ' נמשכים כל העת מאמצי החילוץ ואיתור הלכודים. לפי המניין הרשמי, עד כה נמנו 75 הרוגים, מתוכם 55 שזוהו כבר. ואולם, טרם התברר מה עלה בגורלם של כ-300-400 בני אדם נוספים, ויש חשש שרבים מהם נהרגו.

רעית אדמה בניו זילנד, פברואר 2011. AP
"אף אחד בשלב זה לא מקדיש זמן לאמוד את הנזקים, אם כי לכולם ברור שהם גדולים מאוד, ללא שום השוואה לדברים שהיו כאן בעבר"/AP

"עדיין קשה להעריך את מימדי האסון", אמר הבוקר השגריר צור לוואלה! חדשות. "יש מקומות שעדיין לא הגיע אליהם. העדיפות ניתנת קודם כל להצלת חיים. כל המאמצים וכל זרועות הצבא, המשטרה וכוחות החילוץ, העירייה והרפואה, הכל מכוון לדבר אחד - להציל כמה שיותר אנשים. אף אחד בשלב זה לא מקדיש זמן לאמוד את הנזקים, אם כי לכולם ברור שהם גדולים מאוד, ללא שום השוואה לדברים שהיו כאן בעבר. רואים בזה אסון לאומי, טרגדיה גדולה, אירוע שניו זילנד לא חוותה דומה לו מעולם, וזה משפיע על הכל".

פופלינגר, הנמצא באזור האסון, מתח הבוקר ביקורת על הקצב האיטי, לדבריו, של עבודות החילוץ. "הגעתי לעיר לפנות בוקר וציפיתי לראות את העיר מוארת ולשמוע את הלמות החילוצים, אבל במקום שרר שקט. אין שום רחש. בית החולים שקט גם הוא, כנראה שהם לא עובדים בלילה. יש להם גם שיטות עבודה מעט שונות ממה שהורגלנו. אנחנו בדרך כלל נכנסים עם כוחות גדולים יותר, וכולם מסייעים. הם עובדים עם כלים כבדים, שלדעתי מסכנים את חיי הלכודים, בצוותים מצומצמים". גם לדבריו, "כרגע עובדים רק כדי להציל את חיי הלכודים. עדיין לא מתעסקים בפינוי גופות או בהריסות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully