וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צפון קוריאה הסכימה לחזרת פקחי האו"ם"

לפי הדיווח ב-CNN, צפון קוריאה גם הציעה לשליח האמריקאי ביל ריצ'רדסון למכור מוטות דלק גרעיניים שברשותה. למרות האיומים: תרגיל באש חיה של הדרום הסתיים ללא תגובה של הצפון

על רקע המתיחות בחצי האי הקוריאני, הסכימה צפון קוריאה לאפשר את חזרתם למדינה של פקחי סוכנות הגרעין של האו"ם, - כך דיווחה הבוקר (שני) רשת CNN. על פי הדיווח של הפרשן הבכיר וולף בליצר, ההצעה הזו הועברה בשיחות שנערכו בין נציגים מצפון קוריאה לשגריר ארה"ב לאו"ם לשעבר, ביל ריצ'רדסון - כיום מושל מדינת ניו מקסיקו - המבקר בפיונגיאנג.

צפון קוריאה כבר גירשה את פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כמה פעמים משטחה, ולאחרונה עשתה זאת באפריל 2009, במקביל להפסקת השיחות שקיימה עם המעצמות בנושא הגרעין - שלא התחדשו מאז.

לפי הדיווח ב-CNN, צפון קוריאה הסכימה גם לפתוח במשא ומתן מחודש, ולדון בין היתר במכירתם של 12 אלף מוטות דלק גרעיני שברשותה והעברתם למדינה אחרת, ככל הנראה לדרום קוריאה. ככל הידוע, מוטות הדלק שברשות הצפון מספיקים לייצור של בין שש לשמונה פצצות גרעיניות. כמו כן, לפי הדיווח, הסכימה צפון קוריאה לשקול את הצעתו של ריצ'רדסון להקמתה של ועדה צבאית משותפת לארצות הברית, צפון ודרום קוריאה.

ריצ'רדסון עצמו חשף היום נכונות צפון קוריאנית נוספת: לדבריו, גנרל בצבא צפון קוריאה הציע להשיב לארצות הברית את גופותיהם של מאות מחייליה שנהרגו במלחמת קוריאה בתחילת שנות ה-50. לדבריו, הגנרל פאק רים-סו סיפר לו כי הגופות התגלו לאחרונה. כ-8,000 חיילים אמריקאים עדיין מוגדרים נעדרים מאז המלחמה, נוסף על 54,000 שנהרגו.

פעולת התגמול שלא באה

בתוך כך, קיימה הבוקר דרום קוריאה כמתוכנן את התרגיל הצבאי באש חיה באזור הגבול עם צפון קוריאה, כך אישר גורם רשמי בצבא. במהלך התרגיל, בו נטל חלק גם צבא ארה"ב, נורו פגזי ארטילריה באזור האי יאונפיונג הנמצא במחלוקת בין הצפון לדרום.

צפון קוריאה איימה בימים האחרונים כי תקיים פעולת תגמול אם התרגיל ייצא לפועל - איום שלא מומש לפי שעה. אולם בעקבות האיומים, הורו חיילי הנחתים של צבא הדרום לתושבי האי הממוקם כ-80 קילומטרים ממערב ליבשה, וכן לתושביהם של איים נוספים באזור, לרדת למקלטים.

לפני כחודש הפגיז צבא הצפון את האי במפתיע, ובהפגזה נהרגו שני אזרחים ושני חיילים.

בתוך כך, אמש קיימו חברות מועצת הביטחון של האו"ם דיון במשבר בין שתי הקוריאות, אולם לא הצליחו להגיע להגיע להסכמה בנוגע לטיפול בנושא. "לא ניתן יהיה לגשר על הפערים שנותרו", אמרה שליחת ארה"ב לאו"ם סוזן רייס בתום דיון בן שמונה שעות בנושא.

שליח רוסיה לאו"ם ויטלי צ'ורקין אמר בתום הדיון באו"ם כי עדיף לדרום קוריאה שלא לקיים את התרגיל הצבאי. "עדיף להימנע מקיום התרגיל בזמן הנוכחי", אמר צ'ורקין.

עדכון ראשון - 3:04

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully