וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ' קוריאה: מאות צנטריפוגות במתקן העשרה חדש

לצפון-קוריאנים יש כבר פצצות מבוססות פלוטוניום - וכעת, כך נראה, הם החלו להעשיר אורניום. מדען אמריקני חזר "המום" מביקור במתקן המשוכלל, שלדברי מארחיו יש בו 2,000 צנטריפוגות

צפון קוריאה החלה להעשיר אורניום במתקן חדש. כך אישר אמש (שבת) מדען אמריקני המכיר מקרוב את תכנית הגרעין של המדינה הסוררת. לדברי ד"ר זיגפריד הקר, הוא הבחין במאות צנטריפוגות המשמשות בתהליך ההעשרה, בעת ביקור שערך החודש במדינה.

בכך רכשה צפון קוריאה אמצעי נוסף לייצור חומר בקיע המשמש לנשק גרעיני, לצד התכנית המוכרת שלה, המבוססת על פלוטוניום, שלפי הערכות שונות כבר ייצרה די חומר בקיע לייצור שש עד 12 פצצות גרעיניות. ניסויים בפצצות אלה כבר בוצעו ב-2006 וב-2009.

הממצאים החדשם עשויים לעורר דיון מחודש באמצעים הבינלאומיים הננקטים מול תכנית הגרעין הצפון-קוריאנית והמנהיגות הבלתי צפויה של המדינה, שבחודשים האחרונים החלה בצעדים ראשונים של העברת מושכות השלטון מהמנהיג קים ג'ונג-איל לבנו קים ג'ונג-און. בין היתר, מעריכים במערב כי הממצאים עלולים להפוך כל עסקה עם צפון קוריאה ל"יקרה" יותר.

ד"ר הקר מאוניברסיטת סטנפורד, מומחה לגרעין הצפון-קוריאני המייעץ לממשל האמריקני בנושא זה שנים, ביקר בקומפלקס מתקני הגרעין ביונגביון כאורחם של הצפון קוריאנים. מקור המקורב אליו מסר לסוכנות רויטרס כי במהלך הביקור צפה במאות רבות של צנטריפוגות, ומאחריו אמרו לו כי מספרן עומד על 2,000. באופן רשמי, אף גורם שהיה חבר במשלחת לא אישר את המידע הזה. לדברי מקור אחר, ד"ר הקר היה "המום" ממראה עיניו והתפעל מהמתקן החדשני והמתוחכם.

עוד מסרו המקורות, כי ד"ר הקר לא שהה די זמן במתקן כדי לברר אם הצנטריפוגות יכולות לייצר רק אורניום מועשר בדרגה נמוכה, המשמש כדלק בכורים גרעיניים, או חומר מועשר ברמה גבוהה, שיכול לשמש לייצור פצצות. לדברי המקורות, הקוריאנים הבהירו שההעשרה היא ברמה נמוכה, של 3.5% (לעומת יותר מ-90% הדרושים לפצצה). המקורות הוסיפו, כי מדובר בצנטריפוגות מסוג P2, בדומה לאלה המשמשות בתכנית הגרעין של פקיסטן.

לא ברור מדוע החליטו הקוריאנים להראות לשליח האמריקאי את הצנטריפוגות דווקא כעת. בינתיים, שיגרה הלילה מחלקת המדינה האמריקנית משלחת חדשה לאזור, שתקיים שיחות בנושא צפון קוריאה בדרום קוריאה, בסין וביפן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully