וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגת האופוזיציה בקירגיזסטן: השלטון בידנו

מפלגת האופוזיציה הודיעה כי תוקם ממשלה זמנית לאחר יום שטוף דם בו נהרגו 100 בני אדם. הממשלה תופקד בידי רוזה אוטונבייבה, שהצהירה כי "תגובש טיוטה שתאפשר לקיים בחירות הוגנות וחופשיות"

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

ההפיכה בקירגיזסטן נמשכת: לאחר המאורעות האלימים במדינה, מנהיגת האופוזיציה בקירגיזסטן רוזה אוטונבייבה אמרה הלילה (חמישי) כי היא "לקחה פיקוד" ומעתה תנהל את הממשלה. בנוסף, קראה אוטונבייבה לנשיא המדינה קורמנבק בקייב, שעזב את המדינה לקזחסטן, להתפטר מתפקידו.

"הקמנו ממשלה זמנית במקום הממשלה הקודמת, ואני מנהלת אותה", אמרה המנהיגה לסוכנות הידיעות רויטרס במהלך שיחת טלפון. "ממשלת המעבר הוקמה לתקופה בת שישה חודשים, במהלכה נציע טיוטה לחוקה ונגבש תנאים לקיומה של מערכת בחירות חופשית לנשיאות", הוסיפה.

הנשיא בקייב עזב את עיר הבירה בישקק לאחר ההפגנות האלימות, במהלכן השתלטו מפגינים על משרד התובע הכללי, הבעירו אותו באש וניסו לרסק משאיות על גבי בנייני ממשלה. מנגד, טענה מנהיגת האופוזיציה כי היא לא קיימה כל שיחה עם הנשיא, אשר רק ב-2005 סייעה לו להיסחר לנשיאות, וטענה שהיא איננה יודעת היכן הוא נמצא. דובר הממשלה מסר כי לא ניתן להעביר את תגובת הנשיא בשלב זה.

במהלך הלילה נשמעו יריות ספורות ברחובות בישקק; המונים התפרסו בעיר, נשאו דגלים אדומים, קראו קריאות נגד השלטון, בזזו חנויות וגרמו נזק רב. השריפות בחלק מן הבניינים טרם דעכו, כולל השריפה במושב התובע הכללי, ומקורות במדינה מסרו כי ההמונים אף הבעירו את ביתו הפרטי של בקייב.

הכלכלה מדשדשת, השלטון ריכוזי

בקייב עצמו השתלט על השלטון לפני חמש שנים, במהלך הפיכה שסיימה את שלטונו בן 14 השנים של הנשיא לשעבר אסקר אקייב, שאף הוא ברח לקזחסטן. במהלך ההפיכה סייעה אוטונבייבה לבקייב ואף תפקדה כשרת החוץ של המדינה. אז, הבטיח בקייב לעם כי יפעל לצמצום סמכויותיו של הנשיא ולקידום הכלכלה במדינה, אך נראה כי הדבר לא בוצע בהצלחה.

מוקדם יותר קרא ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין לרגיעה במדינה והתכחש לקיומו של קשר בין רוסיה לבין ההפיכה האלימה. "רוסיה, אני או כל בכיר רוסי אחר איננו מעורבים בשום פנים ואופן במאורעות אלה", אמר פוטין.

המהומות הפוליטיות התפשטו בקירגיזסטן, רפובליקה סובייטית לשעבר במרכז אסיה, כבר בחודש שעבר, אך במהלך היממה האחרונה המצב החריף באופן משמעותי. גורמי אופוזיציה בקירגיזסטן טענו שכ-100 בני אדם נהרגו בעימותים בין מפגינים וחיילים בבירה בישקק. מוקדם יותר היכו תומכי האופוזיציה למוות את שר הפנים ולקחו את סגנו כבן ערובה.

זמן קצר לאחר מכן, פרצו המפגינים לתחנת הטלוויזיה והרדיו הממלכתיות והשתלטו עליהן. מתנגדי הנשיא טוענים כי ממשלתו מפירה זכויות אדם בסיסיות ומנהלת את הכלכלה באופן שרירותי שגרם לעלייה חדה במחירי המוצרים הבסיסיים והשירותים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully