וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "פעילות צ' קוריאה מחייבת תגובה בינ"ל"

טלי גולדשטין

25.5.2009 / 9:32

צפון קוריאה אישרה כי ביצעה ניסוי גרעיני בשטחה וניסוי טילים נוסף. בארצות הברית הביעו דאגה רבה ומועצת הביטחון של האו"ם תתכנס לדיון חירום

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

צפון קוריאה אישרה הבוקר (שני) את דיווחי דרום קוריאה על פיהם ערכה ניסוי גרעיני נוסף. על פי סוכנויות מזג האוויר במדינה נרשם בשעה 2:00 בלילה זעזוע אדמה המעיד על ביצוע הניסוי. "ערכנו הלילה ניסוי מוצלח נוסף בנשק גרעיני כחלק מצעדי הרפובליקה לחזק את הרתעתה הגרעינית", מסרה סוכנות ידיעות צפון קוריאנית. משרד החוץ הרוסי אישר אף הוא את דבר הניסוי, על פי נתוניו.

אובמה מתעצבן

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיב על הניסוי הגרעיני בחומרה. "היום, צפון קוריאה הודיעה כי ערכה ניסוי גרעיני מתוך הפרה של החוק הבינלאומי. נראה גם כי ערכה שיגור של טיל קצר-טווח. פעולות אלו, בעוד אינן מפתיעות לאור פעילותה של צפון קוריאה והצהרותיה באחרונה, הן סיבה רצינית לדאגה בקרב כל אומות העולם. ניסיונותיה של צפון קוריאה לפתח נשק גרעיני, כמו גם תוכנית הטילים הבליסטיים שלה, מהווים איום על השלום הבינלאומי ועל הביטחון.

על ידי הפרה ברורה וישירה זו של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, צפון קוריאה קוראת תיגר ישיר וחסר אחריות על הקהילה הבינלאומית. התנהגות צפון קוריאה מחריפה את המתיחות וחותרת תחת היציבות בצפון-מזרח אסיה. התנהגות זו לא תתקבל על ידי הקהילה הבינלאומית אלא אם כן צפון קוריאה תזנח את רצונה לפתח נשק להשמדה המונית.

הסכנה שפעילותה המאיימת של צפון קוריאה מציבה דורשת תגובה של הקהיל הבינלאומית. בימים הקרובים, נמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם בעלות בריתנו ושותפותינו בשיחות עם צפון קוריאה".

לדברי בכיר במחלקת המדינה של ארה"ב, הממשל עדיין מנתח את הנתונים, ונועץ בחברות נוספות במועצת הביטחון של האו"ם לגבי נקיטת צעדים נוספים.

"לא להיכנס לפאניקה"

מספר שעות לאחר ביצוע הניסוי הגרעיני ביצעה צפון קוריאה ניסוי בטיל קצר-טווח, כך דיווחה סוכנות ידיעות צפון קוריאנית. על פי הדיווח, מדובר בטיל קרקע-אוויר המגיע לטווח של עד 130 ק"מ. הניסויים הללו מגבירים את החשש בדרום קוריאה ובמדינות המערב.

ממשלת רוסיה מיהרה אף היא לפרסם תגובה לניסוי הגרעיני. לדברי שר החוץ סרגיי לברוב, רוסיה מודאגת מאד מהניסוי. "אנו מודאגים מהדיווחים לגבי פיצוץ גרעיני בצפון קוריאה", אמר השר, הנמצא כעת בביירות. עם זה, קרא לברוב לשמור על רגיעה ולא להיכנס לפאניקה בעקבות הניסוי. הצבא הרוסי דיווח כי הניסוי הגרעיני היה בעוצמה של 20 קילוטון טי. אן. טי (שווה ערך לפיצוץ 20 אלף טונות TNT).

יפן הודיעה כי הניסוי הגרעיני מהווה הפרה ברורה של החלטות האו"ם וכי הממשלה תקרא לנקוט בפעולה החלטית בתגובה. "החלטה 1718 של מועצת הביטחון של האו"ם דרשה מצפון קוריאה שלא לערוך ניסויים גרעיניים נוספים. אם צפון קוריאה אכן ערכה את הניסוי, דבר זה יהווה הפרה ברורה של החלטות האו"ם וזה בלתי מתקבל על הדעת", אמר ראש הקבינט היפני טקאו קוואמורה. "אנו משתפים פעולה עם המדינות הרלבנטיות, נחליט על פעולה החלטית, לרבות פעולה של מועצת הביטחון של האו"ם", הוסיף.

דובר משרד החוץ האירני חסן קשקאוי הגדיר את הניסוי הגרעיני כ"עניין פנימי של צפון קוריאה". קשקאוי הוסיף בהקשר כי "אסטרטגיית ההגנה האירנית לא כוללת החזקה של נשק גרעיני".

ראש הממשלה הבריטי גורדון בראון גינה בחריפות את הניסוי הגרעיני וניסוי הטילים שערכה צפון קוריאה בלילה. "צעד זה חותר תחת האפשרות לשלום בחצי האי הקוריאני ואינו תורם לביטחון צפון קוריאה. הקהילה הבינלאומית תתייחס לצפון קוריאה כאל שותפה אך ורק אם זו תתנהג באחריות. אם לאו, אזי עליה לצפות לבידוד", אמר בראון. לדבריו, ההחלטה לבצע את הניסוי הגרעיני היתה שגויה ומסוכנת לעולם כולו.

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום לדיון חירום בעקבות הניסוי הגרעיני, כך מסר הבוקר שגריר רוסיה באו"ם. נשיא דרום קוריאה לי מיונג בק כינס ישיבת קבינט דחופה לדון בניסוי והשלכותיו. צפון קוריאה הודיעה לאחרונה כי בכוונתה לערוך ניסוי טילים גרעיני נוסף, בתגובה ללחץ הבינלאומי הגובר עליה לאחר שיגור הטיל שערכה באפריל האחרון.

הידיעות על השיגור גרמו לבורסות אסיה לרשום ירידות. המדד העיקרי בסיאול צנח בארבעה אחוזים כאשר הגיעה הידיעה, והמטבע המקומי, הוון, נפל ביותר מאחוז מול הדולר. ירידות נרשמו גם בבורסות שנחאי והונג קונג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully