וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה באמת מרוויח הטוטו מהכדורגל הישראלי?

נמשך המאבק בין הטוטו להתאחדות והקבוצות. המספרים, האיומים, ההצעות החדשות ופעולות התגמול. סרט מלחמה

הוויכוח הציבורי שיצרה ועדת זליכה ממשיך לעורר סערה ולהדליק עוד מוקדי מלחמה בין הטוטו לבין ההתאחדות לכדורגל. לוואלה! ספורט נודע שלמרות הטענות הנשמעות מכיוון ההתאחדות על כך שללא הימורים על הכדורגל הישראלי הטוטו יפסיד מיליוני שקלים מהכנסות, מסתבר שההיפך הוא הנכון.

מנתונים שהטוטו מפרסם עולה שההכנסות מהכדורגל הישראלי נעות סביב 180 מיליון שקלים, כ-10 אחוזים מהכנסות הטוטו בשנה. בתמורה מעביר הטוטו הקצבות של כ-120 מיליון שקלים לכדורגל, מהם 40 מיליון כחוק הכוללים את כלל קבוצות הכדורגל, מילדים ועד בוגרים, יחד עם תקצוב התאחדות הנמדד ב-17 מיליון שקלים מתוכם. כ-80 מיליון נוספים הם על פי הסכם השיווק והם מגיעים מרווחי הטוטו. חשוב לציין שעל שקל שנכנס לטוטו רק 25 אגורות מתחשבות כרווח, כלומר כדי לשלם את 80 מיליון השקלים, הטוטו אמור להכניס כ-320 מיליון שקלים.

המשמעות של הדברים הללו היא שאם חובבי הימורי הספורט בארץ לא יוכלו להמר על כדורגל ישראלי, כל ענפי הספורט האחרים יקבלו תוספת הקצבה מהטוטו שלמעשה משלם לכדורגל הרבה יותר ממה שהענף מכניס למפעל. "על פי החלטות הוועדות אנחנו דורשים שקיפות מלאה בכדורגל", אומר דובר הטוטו ברוך דגון, "ראשי הכדורגל יכולים לצאת בהצהרות על כך שהטוטו יפסיד, שהאמת היא הפוכה לגמרי. לכן לא נכנע ללחצים מצדם עד שהרפורמה כפי שדורשות הוועדות השונות תצאנה לפועל. הם כנראה לא מבינים שאם אנשים לא יהמרו על כדורגל ישראלי, הם ימהרו יותר על ברצלונה וריאל מדריד וקבוצות בסדר גודל הזה".

צחי פישביין יו"ר הטוטו. קובי אליהו
בטוטו אמרו: "אם אנשים לא יהמרו על כדורגל ישראלי, הם ימהרו יותר על ברצלונה וריאל מדריד". צחי פישביין/קובי אליהו

מנגד, בהתאחדות טוענים שהטוטו למעשה עסוק ברדיפה אישית אחרי היו"ר אבי לוזון ולכן דוחה כל הצעה שמתגבשת. בשבוע האחרון בהתאחדות לכדורגל קיימו שיחות עם נציגי המנהלת לאור הדברים של יו"ר הטוטו צחי פישביין לפיהם הכדורגל הישראלי לא מותג שמכניס כסף לטוטו. פישביין אף אמר שהכדורגל הישראלי פוגע תדמיתית בטוטו. גורמים בהתאחדות ובמנהלת לא אהבו בלשון המעטה את ההתבטאויות הרבות של פישביין בנוגע לחוסר הכדאיות של הטוטו לחתום על הסכם שיווקי עם הכדורגל הישראלי והעלו שתי הצעות - אחת מהן כבר הוגשה ליו"ר הטוטו והשנייה בדרך.

ההתאחדות העבירה לטוטו הצעה לחתום על ההסכם השיווקי עם מנהלת הליגה על סכום בגובה של 73 מיליון שקל לעונה הקרובה, כאשר שלושה מיליון מתוכם יועברו לתפעול המנהלת. ההתאחדות לכדורגל הייתה אמורה לקבל על פי ההבנות שהושגו 13 מיליון שקלים והסכימה להעביר למנהלת שלושה מיליון שקל. בהתאחדות מסרו שהם הבהירו לטוטו שהם מוכנים שייחתם הסכם עם המנהלת ושההתאחדות לא תקבל שקל, אולם התשובה שאבי לוזון קיבל הייתה שלילית.

אבי לוזון יו"ר ההתאחדות לכדורגל במשחקה של מכבי פתח תקוה. קובי אליהו
בהתאחדות טוענים שהטוטו מנהל מלחמה אישית נגד אבי לוזון/קובי אליהו

ההתאחדות הגישה שתי הצעות נוספות. האחת היא שהכדורגל הישראלי יפתח את העונה במועד המתוכנן ללא הסכם שיווקי עם הטוטו, כשבמקרה כזה הטוטו יתחייב לא להשתמש בהימורים על הכדורגל הישראלי. בטוטו סירבו להצעה. גורם במנהלת אמר: ?אם צחי פישביין מתבטא בכל כלי תקשורת אפשרי שהכדורגל הישראלי רק גורם נזק ואינו מכניס כספים לטוטו, אז אין שום בעיה. אם ההסכם לא טוב להם עסקית אין שום בעיה אבל שלא יהמרו על הכדורגל הישראלי. זו הצעה סופר הוגנת אבל הטוטו דחה אותה וזה אומר הכול. אם הכדורגל פוגע תדמיתית ולא ממש שווה להם, מה הבעיה לוותר עליו? צחי פישביין צריך לעמוד מאחורי המילה שלו ולא להמר על הכדורגל הישראלי אם הוא כל כך גרוע ופוגע בטוטו?.

הצעה נוספת שגיבשו בהתאחדות ותועבר לטוטו באמצעות נציגי המנהלת: הכדורגל הישראלי ייפתח את העונה במועד ללא הסכם שיווקי ובטוטו לא יהמרו על הכדורגל הישראלי במשך חודשיים. אחרי חודשיים הטוטו יוציא את הנתונים הרשמיים של ההכנסות. אם תהיה ירידה, הטוטו יחתום על הסכם שיווקי והליגה תימשך כרגיל. אם לא תהיה ירידה בהכנסות הטוטו, ההתאחדות והמנהלת יתחייבו לאפשר לטוטו להמר על הכדורגל הישראלי מבלי לשלם כספים עבור ההסכם השיווקי.

במנהלת היו תקיפים השבוע ואמרו: ?בטוטו אומרים שסך ההכנסות מהכדורגל הישראלי הן 10% בלבד. שצחי פישביין יעמוד מאחורי הדברים שלו יאמץ את אחת ההצעות ונצא לדרך. אנחנו מעריכים שתהיה ירידה של 50-60 אחוזים בהכנסות והם חוששים לגלות את המספרים האמיתיים. הרי רוב המהמרים באים להמר על הכדורגל הישראלי ובדרך מהמרים על משחקים אחרים בעולם. מי שמתבטא ותוקף את הכדורגל שלא מכניס כסף, שיהיה אמיץ לחתום על אחת ההצעות שהועלו. אנחנו מתחייבים לכבד כל אחת מההצעות שהם יקבלו".

שרת הספורט לימור לבנת. מגד גוזני
בהתאחדות אמרו היום: "אבי לוזון יישאר בתפקידו הרבה אחרי שלבנת ופישביין יפנו את הכיסאות שלהם"/מגד גוזני

בינתיים בשבוע הבא יתכנסו ראשי קבוצות ליגת העל כאשר על הפרק מספר הצעות למאבק נגד הטוטו. אחת ההצעות שהועלו וזוכה לרוב בין ראשי הקבוצות היא קיום מסיבת עיתונאים של ראשי 14 המועדונים בליגת העל, שבה ייצאו בקריאה לאוהדים להחרים את הטוטו. ?גם אם 30-40 אחוז מהאוהדים יקשיבו לקבוצות ויחרימו, הירידה בהכנסות תהיה דרמטית".

הבעלים של אחת מקבוצות ליגת העל אמר היום: ?נציג לאוהדים דבר ברור. הטוטו פוגע בנו, בעלי הקבוצות, ואנחנו רוצים שאתם תפגעו בו בחזרה. תעזרו לנו במלחמה הצודקת נגד הטוטו. יחד איתנו במאבק אנחנו ננצח. אנחנו מוציאים כסף פרטי מהכיס כאשר פישביין ולבנת משחקים בכספי ציבור?.

ההתאחדות לכדורגל ונציגי הקבוצות העלו רעיון לקיום טורניר מיוחד בין הקבוצות כהרצה למשחקי הליגה והכנה למשחקי נבחרת ישראל שתשחק נגד אזרבייג?אן ורוסיה בעוד כחודשיים. הם משוכנעים שללבנת ופישביין אין סיכוי במאבק ואמרו: ?אבי לוזון יהיה יו?ר ההתאחדות בקדנציה הבאה לארבע שנים ולא יום אחד פחות. לוזון יישאר בתפקידו הרבה אחרי שלבנת ופישביין יפנו את הכיסאות שלהם. יש שתי אפשרויות: או שלוזון יהיה יו?ר לקדנציה נוספת ויהיה הסכם עכשיו, או שלוזון יהיה יו?ר לקדנציה נוספת ויהיה הסכם תוך שלושה חודשים. אין שום אפשרות אחרת?.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully