וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבוסה לדאעש בעיראק: "פקודת הקרב - סולידריות"

11.8.2014 / 0:00

כוחות הפשמרגה הכורדים השתלטו על עיירות נוספות מידי "המדינה האיסלאמית". שר החוץ של צרפת ביקר במחוז הכורדי, והבטיח להעביר סיוע נוסף. בסוריה, התושבים לא משתפים פעולה עם דאעש

טייסים של חיל הים האמריקני על נושאת המטוסים ג'ורג' בוש במפרץ הפרסי. AP
טייסים אמריקניים על נושאת המטוסים ג'ורג' בוש, במפרץ הפרסי/AP

כוחות הפשמרגה, המיליציה הכורדית בעיראק, השתלטו אמש(ראשון) על שתי עיירות בצפון המדינה שנכבשו על ידי הארגון האיסלאמיסטי "המדינה האיסלאמית" (דאעש). הכוחות, שגובו על ידי תקיפות חיל האוויר של ארצות הברית, השתלטו על העיירות מחמור וגויאר, הסמוכות לעיר הבירה של חבל כורדיסטן, ארביל.

במקביל, לפחות עשרה לוחמים כורדים נהרגו הערב וכ-80 נוספים נפצעו בפיגוע התאבדות בעיירה ג'לאולה, מצפון-מזרח לבגדד הבירה, שהייתה מוקד לעימותים קשים בין הכוחות הכורדים ללוחמי דאעש.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
בתום ספירת הקולות: "העם בחר בארדואן לנשיאות"
זעם בארה"ב: צעיר אפרו-אמריקני נהרג מירי שוטרים
קלינטון: "התגובות נגד ישראל נובעות מאנטישמיות"

שר החוץ של צרפת לורן פביוס והנשיא הכורדי מסעוד ברזאני, ארביל. רויטרס
ברזאני/רויטרס

חיל הים האמריקני ביצע אמש (ראשון) סבב רביעי של תקיפות אוויריות נגד מטרות של לוחמי דאעש, בהן שיירות כלי רכב ומשגרי פצצות מרגמה, במסגרת המאמץ להגן על אינטרסים אמריקניים בארביל ולסייע במאמצי החילוץ של בני המיעוט היזידי, הלכודים בהר סינג'ר בשל החשש לחייהם מידי המחבלים של דאעש.

נשיא המחוז האוטונומי הכורדי, מסעוד ברזאני, אמר היום כי התמיכה הצבאית האמריקנית הייתה יעילה עד כה, אולם הבהיר שחיילי הפשמרגה (הלוחמים הכורדים) זקוקים לנשק ולכוח צבאי נוסף על מנת להביס את הלוחמים הסונים.

"אנחנו לא מבקשים מידידינו לשלוח את בניהם להילחם בשמנו", הבהיר ברזאני, "מה שאנחנו מבקשים זה לספק לנו תמיכה ולשתף אתנו פעולה". שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, נפגש היום עם ברזאני בבירה ארביל והבטיח להעביר סיוע הומניטרי, כמו גם סיוע צבאי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
סיוע הומניטרי מצרפת בשדה התעופה בארביל, כורדיסטן. רויטרס
ציוד הומניטרי צרפתי בשדה התעופה בארביל, היום/רויטרס

פביוס נועד גם עם ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאליכי, בבגדד, וקרא למנהיגות העיראקית להתאחד נוכח המשבר המחריף במדינה. "פקודת הקרב היא סולידריות", הצהיר פביוס, וקרא לעיראק להקים "ממשלת אחדות רחבה, בה כל העיראקים יהיו מיוצגים, ויחד יובילו את המלחמה נגד הטרור".

לפני כשבוע, אל-מאליכי הורה לחיל האוויר העיראקי לסייע מהאוויר לכוחות הצבא הכורדי, בצעד נדיר של שיתוף פעולה בין בגדד לפשמרגה. אולם חילוקי הדעות במפה הפוליטית העיראקית נותרו, כשאל-מאליכי שואף להיבחר לקדנציה שלישית בתפקיד הבכיר.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הבהיר כי על מנת להשיב את היציבות במדינה, יש צורך ב"יותר מפצצות", והעביר ביקורת על חוסר היכולת של הממשלה השיעית של אל-מאליכי לחלוק את מרכז הכוח עם המיעוט הסוני. בעוד כשבוע וחצי, צפוי לדון הפרלמנט בבגדד באפשרות לקיום בחירות לראשות הממשלה, אולם דיון זה נדחה כמה פעמים בעבר.

פליטים יזידים בעיירה פישחבור בגבול סוריה-עיראק. AP
פליטים יזידים בעיירה פישחבור, בגבול עיראק-סוריה, היום/AP

בתוך כך, אלפי פליטים יזידים נמלטו על חייהם, ובין 50 ל-150 אלף נותרו לכודים בהר סינג'ר. דיווחים רבים התקבלו על הרג שיטתי של רבים מהם וחטיפת נשים רבות. היזידים, כורדים המאמינים בדת עתיקה, נחשבים לפי דאעש כופרים, ועומדים בפני סכנת חיים מאז השתלט הארגון הסוני על אזור מגוריהם בצפון עיראק. רבים מהנמלטים סיפרו כי נאנסו להמיר דתם לאיסלאם.

הסורים זועמים: "הזרים כופים את רצונם עלינו"

הארגון האיסלאמיסטי השתלט על אזורים נרחבים לא רק בעיראק, כי אם גם בסוריה השכנה. דיווחים מא-רקה, מעוז דאעש בצפון סוריה, חושפים זעם רב של התושבים המקומיים כלפי הארגון. לפני כחודש, שתי נשים הוצאו להורג בסקילה בעוון קיום יחסי מין מחוץ לנישואים, כך לפי טענת אנשי הדת של "המדינה האיסלאמית", אולם התושבים שהוזמנו להשתתף בסקילתן סירבו בתוקף.

עד ראייה שהיה במקום סיפר כי לוחמי דאעש הביאו אבנים רבות לפארק המרכזי בעיר, ולאחר מכן הובאה הנאשמת למקום. גזר דינה הוקרא, ולאחר מכן קראו לוחמי הג'יהאד לתושבים לסקול אותה באבנים, אולם אף לא אחד צעד קדימה והשתתף בסקילה. הלוחמים, רובם אינם מסוריה, השלימו את גזר הדין בעצמם, כך סיפר.

דיווחים אלה מצטרפים לידיעות בדבר הטקטיקות החדשות בהן החל לנקוט הארגון מאז כינונה של "המדינה האיסלאמית" בשטחים שבשליטת הארגון בעיראק ובסוריה, לפי הפירוש הנוקשה שלהם של החוק האיסלאמי, הכולל עונשים אכזריים, בהם כריתת ראשים, צליבה וכריתת ידי גנבים.

אבו איברהים רקאוי, תושב א-רקה, סיפר כי התושבים זועמים על כך שהלוחמים הזרים כופים את רצונם על הקהילה המקומית. "אנשים היו בהלם ולא הבינו מה קרה", סיפר, "רבים סלדו מהרעיון שסעודים ותוניסאים מפרסמים פסקי הלכה שכאלה".

שני המקרים דווחו לראשונה על ידי ארגון זכויות אדם סורי הפועל מלונדון, ואוסף מידע באמצעות רשת של פעילים ברחבי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully